سرزمین کهن ایران از دیر باز روز تولد دوباره طبیعت را جشن می‌گیرند و پس از اسلام نیز با تاییداتی که در احادیث از این آیین شد، نوروز به حیات خود ادامه داد. سایت لقمه نیز از چهار سال گذشته برای اولین بار با هدف حرکتی در جهت نگاهی دوباره و زیبا به آئین‌ها و آداب و رسوم مردم خوبمان، مسابقات فرهنگی هنری سفره‌های ایرانی اسلامی را آغاز کرد و هم اکنون با برگزاری چهارمین دوره مسابقه عکاسی از سفره‌های هفت سین لذت نشاطی وصف ناپذیر از حضور در عید زیبای ایرانیان را در کنار هنرمندان سراسر کشور تجربه می‌کند.

موضوع مسابقه:
بدون تردید در سراسر این سرزمین پهناور آداب و رسوم و آیین‌های خاص اقوام در ایام نوروز ساری و جاری است اما معتقدیم که حلقه رابط و تنها نشان ثابت نوروز همه ایرانیان، سفره هفت سین است و به استناد همین موضوع و عنوان مسابقه ما هم «هفت سین» است. سفره‌ای بی‌مثال که در هر جا که گسترده می‌شود نشان از مه‌مان نوازی و همدلی ایرانیان و مایه شور و نشاط است و بی‌تردید یکی از خاطره ساز‌ترین پدیده‌های فرهنگی زندگی ما است.
در این مسابقه نام سفره‌های هفت سین تنها یک استعاره از کلیه عکس‌های مستند اجتماعی، خبری و یا خلاقه و مفهومی در خصوص سفره‌های هفت سین از هر نقطه‌ای در کشور عزیزمان و یا سایر نقاط جهان است و به کلیه مراحل تهیه و گستردن و حضور سفره‌های هفت سین در اماکن خصوصی و یا عمومی با حضور افراد و یا بدون ایشان اشاره دارد و برگزارکننده با تکیه بر آداب و رسوم رایج از تمامی هنرمندان، عکاسان و علاقمندان دعوت می‌کند با نگاهی وسیع به موضوع «سفره‌های هفت سین» توصیه می‌کند محوریت آیین‌ها و رسوم غذایی در تدارک و گستردن این سفره پر برکت، اعم از: تهیه، خرید، بازار، برخورد و نگرش اقوام ایرانی، آرایش سفره، نقش اعضای خانواده در تزیین این سفره، تکریم جایگاه پدر و مادر، نگاه‌های ویژه به حاشیه‌های این سفره، احترام به حریم سفره و… مد نظر شرکت کنندگان قرار گیرد.

موضوع بخش ویژه مسابقه:
دو جایزه که هر کدام به مبلغ ۳ میلیون ریال و از طرف عکاس پیشکسوت میراث فرهنگی، حسن غفاری و به انتخاب هیات داوران است، به بهترین عکس‌هایی که با موضوعات تهیه و آماده سازی سبزه برای نوروز، نمایش و حضور سبزه در سفره هفت سین و یا رهاسازی سبزه در طبیعت ثبت شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

تعداد آثار ارسالی:
هر متقاضی می‌تواند در هر بخش (آزاد و ویژه) حداکثر با ۵ قطعه عکس به صورت سیاه و سفید یا رنگی در قالب‌های آنالوگ یا دیجیتال شرکت کند. (مجموعا حداکثر ۱۰ عکس)

گاه شمار مسابقه:
آخرین مهلت ارسال عکس: ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۱
ارزیابی و داوری: حداکثر تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱
اطلاع رسانی: از طریق سایت لقمه و خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر عکاسی
نمایشگاه: همزمان با هفته میراث فرهنگی در ۲۸ اردیبهشت- مکان نمایشگاه متعاقبا اعلام می‌شود

دبیر مسابقه: محمد صالح حجت الاسلامی

هیات انتخاب و داوری: محمدمهدی رحیمیان، فرزاد هاشمی و حسن غفاری

جوایز برگزیدگان:
نفر اول: لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه شش میلیون ریال جایزه نقدی
نفر دوم: لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه پنج میلیون ریال جایزه نقدی
نفر سوم: لوح تقدیر و یادمان نمایشگاه به همراه چهار میلیون ریال جایزه نقدی

حامیان این مسابقه
این مسابقه توسط بخش خصوصی و با مشارکت موسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر و حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری (فرهنگسرای رویش) و البته تاکنون عکاسان و هنرمندان عزیز مهم‌ترین حامیان آن بوده‌اند و با شرکت در این مسابقات ضمن رونق بخشیدن به آن، زمینه ساز برگزاری مسابقات منظم سالیانه با تمرکز بر روی فرهنگ زیبای ایران اسلامی شده‌اند.

آیین نامه شرکت در مسابقه:
۱- برگزارکننده به منظور احترام به سایر شرکت کنندگان هیچ زمانی را برای تمدید مهلت دریافت عکس در نظر نخواهد گرفت.
۲- شرکت در این مسابقه هزینه‌ای در برنداشته و برگزارکننده از تمامی عکاسان و علاقمندان برای حضور در این حرکت عکاسانه دعوت می‌کند.
۳- برگزارکننده در صورت صلاحدید هیات داوران می‌تواند رتبه‌های اول تا سوم را در نظر نگیرد و یا حذف نماید و یا جایزه این بخش را بین سایر عکاسان تقسیم کند.
۴- آثار به صورت تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی و در قالب‌های آنالوگ و دیجیتال پذیرفته می‌شوند.
۵- گروه ارزیابی و داوری حداکثر ۴۰ قطعه عکس را برای نمایشگاه و چاپ در کتاب انتخاب می‌کنند که به تمامی عکسهایی که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت و به جز سه عکس بر‌تر مبلغ پانصد هزار ریال به عنوان حق التصویر تعلق خواهد گرفت.
۶- عکس‌ها باید در سالهای ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ گرفته شده باشند و برگزارکننده با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به عکاس و مخاطب از پذیرش عکس‌هایی که در سایر مسابقه‌ها دارای رتبه بوده و یا جایزه‌ای را کسب کرده باشند، معذور است. ملاک تشخیص در این اصل، برگزارکننده و گروه داوران می‌باشند.
۷- هر متقاضی می‌تواند به صورت مستقل با ارسال حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش آزاد و با حداکثر ۵ قطعه عکس در بخش ویژه، شرکت کند.
۸- امکان ارسال آثار تنها به صورت اینترنتی وجود دارد و علاقمندان باید آثار خود را از طریق ایمیل وبه نشانی loghme@gmail. com ارسال کنند.
۹- حجم فایل عکس‌های ارسالی برای هر عکس حداکثر ۲ مگا بایت و اندازه ضلع بزرگ هر عکس حداکثر ۳۰ سانتیمتردر نظر گرفته شود.
۱۰- عکس‌های آنالوگ باید اسکن شده وبا کیفیت مناسب ارسال شود.
تبصره۱: از هنرمندان عزیز تقاضا می‌شود از فشرده سازی فایل‌ها پرهیز کنند.
تبصره ۲: متقاضیان می‌توانند هر عکس را در یک ایمیل جداگانه ارسال نمایند.
۱۱- برگزارکننده تنها ویرایشی را بر روی عکس می‌پذیرد که سندیت عکس را از بین نبرد، البته تنظیم نور و کنتراست و اصلاح رنگ قابل پذیرش است. ویرایش‌هایی به وسیله ابزار‌ها و نرم افزار‌ها که منجر به اتلاق عنوان دخل و تصرف باشد عکس را از دور مسابقه خارج خواهد کرد.
۱۲-نامگذاری فایل عکس‌های ارسالی بایستی با حروف و اعداد انگلیسی انجام شود.
برای نامگذاری فایل‌ها ابتدا نام خانوادگی ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عکس ارسالی و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالی ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عکاس تایپ شود. (مثال: Eslami. ۱-۵. ۰۹۱۲۳۲۰۸۸۴۲ و Eslami. ۲-۵. ۰۹۱۲۳۲۰۸۸۴۲)
۱۳- عکس‌های دریافتی که فاقد نامگذاری صحیح و یا «فرم تکمیل شده شرکت در مسابقه» باشند، پذیرفته نخواهند شد.
۱۴- عکس‌های راه یافته به نمایشگاه باید به سرعت و در زمان حداکثر یک هفته پس از اعلام نتایج با کیفیت مناسب برای چاپ در ابعاد ۷۰×۱۰۰ به دبیرخانه ارسال شود.
۱۵- آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند پس از برگزاری مسابقه برای انجام کارهای پژوهشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و یا معدوم می‌شوند.
۱۶- دبیرخانه مسابقه به طور قطع آثار دریافتی پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذیرفت.
۱۷- ستاد برگزاری، ارسال کننده را مالک عکس می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور مسابقه حذف خواهد کرد.
۱۸- برگزارکننده مجاز است تا از عکس‌های منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبلیغات دبیرخانه، نمایشگاه‌های متعدد با همین عنوان و چاپ کتاب با ذکر نام عکاس استفاده نماید.
۱۹- اطمینان از دریافت آثار ارسالی بر عهده متقاضی است.
۲۰-ارسال آثار به منزله قبول آیین نامه شرکت در مسابقه و تایید مالکیت عکس‌ها است.
۲۱- تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.
۲۲- تبعات عدم ارسال کامل اطلاعات خواسته شده نظیر عدم اطلاع رسانی از زمان نمایشگاه، عدم ارسال کتاب، عدم پرداخت به موقع حق التصویر‌ها و یا جوایز، به عهده شرکت کنندگان است.

نحوه ارسال آثار:
متقاضیان می‌توانند آثار خود را به صورت پستی به نشانی تهران، خیابان شریعتی، جنب سینما سروش، خیابان بوشهر شماره ۱۷، واحد ۳ کد پستی ۱۶۱۳۹۳۹۹۱۱و یا به صورت اینترنتی به نشانی loghme@gmail.com ارسال کنند اما به یاد داشته باشند که برای همه شرکت کنندگان تکمیل فرم فراخوان الزامی است.

نحوه دریافت فرم شرکت در مسابقه:
فرم مسابقه یک فایل متنی (در نرم افزار word) است که می‌تواند توسط خود عکاس برای هر یک از بخش‌های آزاد و ویژه آماده شود و شامل اطلاعات شخصی هنرمند (نام و نام خانوادگی، میزان تحصیلات، تاریخ تولد، شماره تلفن، آدرس ایمیل) و مشخصات عکس (عنوان عکس، محل عکاسی، تاریخ عکاسی و شرح عکس) می‌شود و ارائه آن برای شرکت در مسابقه الزامی است.

متقاضیان می‌توانند در طول دوره مسابقه با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۳۲۰۸۸۴۲ و ۰۹۳۶۷۸۳۲۸۹۶ از ساعت ۸ تا ۲۰ هر روز تماس بگیرند.