گالری عکس Noorderlicht هلند به عنوان ادای احترامی به عکاسی مستند نمایشگاهی شامل آثار برندگان و نامزدهای اخیر سه مسابقه‌ی بین‌المللی عکاسی مستند اجتماعی را از ۲۶ فروردین‌ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سالجاری برپا می‌کند. وجه اشتراک این سه مسابقه در این است که بالا بردن سطح آگاهی‌ و هوشیاری‌های اجتماعی را به عنوان ماموریت و هدف برگزاری خود در نظر گرفته‌اند.

در این نمایشگاه گروهی که محل آن در شهر گرونینگن، در شمال‌شرقی هلند، قرار دارد مجموعه‌ عکس‌هایی از ۱۵ عکاس از سراسر جهان که در سال ۲۰۱۱ در سه مسابقه‌ی AnthropoGraphia»، ««Prix Pictet و «FotoEvidence Book» به عنوان برنده یا راه‌یافته به مرحله‌ی نهایی معرفی شده بودند، برای بازدید عموم عرضه شده است. مجید سعیدی، عکاس پرکار ایرانی، هم که سال گذشته موفق به راه‌یابی به جمع فینالیست‌های مسابقه‌ی جهانی «FotoEvidence Book» شده بود، یکی از ۱۵ عکاس شرکت‌کننده در این نمایشگاه است. مجموعه عکس مجید سعیدی با عنوان «قربانیان جنگ» درباره‌ی مجروحین مین‌ها و مهمات جنگی در افغانستان ا‌ست و پرتره‌هایی از مردم این کشور رنج‌کشیده را نشان می‌دهد که در اثر سال‌ها جنگ ویرانگر دچار معلولیت و ناتوانی‌های جسمی شده‌اند.

به گفته‌ی برگزارکنندگان، حاصل گردهم آمدن این مجموعه عکس‌های گوناگون، برپایی نمایشگاهی درباره‌ی کرامت انسانی، بی‌عدالتی‌های ناراحت‌کننده و جهان پایدار شده است. مسئولان گالری عکس Noorderlicht می‌گویند به این دلیل تصمیم به برگزاری چنین نمایشگاهی گرفته‌اند که آثار منتخب این مسابقه‌ی عکس به هدف این نهاد فرهنگی هلندی، که چند سالی‌ست در زمینه‌ی عکاسی مستند فعالیت می‌کند، بسیار نزدیک است. آنها هدف این موسسه را استفاده از عکاسی به عنوان رسانه‌ای که می‌تواند نقش مهمی در گفتمان‌ها و فرآیندهای اجتماعی بازی کند و جامعه‌ی انسانی را با مسائل معاصر درگیر نماید، عنوان می‌کنند. علاوه بر این، این بنیاد فرهنگی مایل است تا با برگزاری این نمایشگاه بر اهمیت برپایی چنین جوایزی برای عکاسی مستند تاکید نماید و در حالی که چشم‌انداز رسانه‌ای در دنیای امروز مدام در حال تغییر است این کار مشوقی باشد برای افزایش تعداد چنین جوایز معتبری در زمینه‌ی عکاسی مستند.

جایزه‌ی «Prix Pictet» که از سال ۲۰۰۹ پایه‌گذاری شده امروز تبدیل به یکی از پیشروترین مسابقات بین‌المللی عکاسی در خصوص اهمیت محیط زیست و توسعه‌ی پایدار جهانی است. در این نمایشگاه ۳ مجموعه عکس، که برندگان ۳ دوره‌ی گذشته‌ی این مسابقه هستند، عرضه شده است. جایزه‌ی «FotoEvidence Book» هم که سال ۲۰۱۱ نخستین دوره‌ی خود را تجربه کرد قصد دارد بر عکاسی به عنوان کیفرخواستی علیه بی‌عدالتی، ستم و خشونت بر ضد بشریت متمرکز شود. در این نمایشگاه مجموعه عکس برنده‌‌ی این جایزه به همراه ۶ مجموعه‌ی دیگری که به مرحله‌ی نهایی راه‌یافته بودند (از جمله مجموعه عکس مجید سعیدی) به نمایش درآمده‌اند. جایزه‌ی «AnthropoGraphia» هم از سال ۲۰۰۹ در حال برگزاری‌ست و به عکس‌هایی که موجب بالا بردن آگاهی اجتماعی و ارتقای درک و تفاهم انسانی شوند، می‌پردازد. مجموعه عکس برنده‌ی تازه‌ترین دوره‌ی این مسابقه به همراه ۲ مجموعه‌ی شایسته‌ی تقدیر و ۳ مجموعه‌ی برگزیده‌ی بخش مولتی‌مدیای این رویداد رقابتی در نمایشگاه گرونینگن حاضر هستند.