910216_2

در اقدامی نوآورانه نمایشگاهی مجازی از آثار ۱۱ عکاس ایرانی با عنوان «فراسوی خیال و واقعیت» از ۱۲ اردیبهشت‌ماه بر روی بخشی از وب‌سایت بنیاد خیریه‌ی امیدمهر، مستقر در بریتانیا، برپا شده است.  
عکاسان شرکت‌کننده در این نمایشگاه آن‌لاین ۳ قطعه از آثار خود را با امضای شخصی و تنها در ۳ نسخه برای نمایش و فروش عرضه کرده‌اند. به گفته‌ی برگزارکنندگان قرار است عواید حاصل از فروش این عکس‌ها به بنیاد خیریه‌ی امیدمهر تعلق گیرد. مهرداد عسگری، گوهر دشتی، امیرعلی قاسمی، هنگامه گلستان، بابک کاظمی، مهدی مقیم‌نژاد، امید صالحی، حسن سربخشیان، جلال سپهر، آرمان استپانیان و نیوشا توکلیان عکاسانی هستند که در این نمایشگاه خیریه شرکت دارند.

 مسئولین بنیاد امیدمهر معتقدند این نمایشگاه، که برای مقاصد خیریه برپا شده، فرصت مناسبی برای خرید آثاری باارزش از عکاسی معاصر ایران به زیر قیمت واقعی است چرا که هر یک از عکس‌های به نمایش درآمده در این گالری مجازی هزار دلار ارزش‌گذاری شده‌اند در حالی‌که بسیاری از آنها در دنیای اقتصاد هنر ارزشی بیش از این مقدار دارند. در این نمایشگاه آن‌لاین در کنار نمایش عکس‌های هر کدام از عکاسان بیوگرافی و شرح مختصری از فعالیت‌ها و اقدامات آنها نیز قرار گرفته که نقش مهمی در معرفی عکاسان به خریداران و بازدیدکنندگان غربی ایفا می‌کند.

مالو هالاسا، منتقد و روزنامه‌نگار آمریکایی مقیم لندن که در زمینه‌‌ی فرهنگ و هنر خاورمیانه تخصص دارد، در یادداشتی که برای معرفی این نمایشگاه نوشته است مروری می‌کند بر ویژگی‌ برجسته‌ی کار هر یک از ۱۱ عکاس شرکت‌کننده در این نمایشگاه. او در بخشی از این یادداشت عکاسی را دارای جایگاهی خاص و منحصر به فرد در هنر و فرهنگ معاصر ایران می‌داند. همچنین امید صالحی، که کار گردآوری عکس‌های نمایشگاه را برعهده داشته است، درباره‌ی ویژگی برجسته‌ی این آثار معتقد است هر یک از عکاسان شرکت‌کننده جلوه‌ی متفاوتی از جامعه‌ی امروز ایران را در کار خود نشان داده و تفسیر هر کدام از این عکاسان از واقعیت از منظری کاملا شخصی انجام شده است؛ به همین دلیل این عکس‌ها مهم و منحصر به فرد هستند.

حسن سربخشیان، یکی دیگر از عکاسان شرکت‌کننده در این گالری مجازی خیریه، هم در یادداشتی به مناسب این رویداد می‌نویسد: «این گالری عکس در عین سادگی، می‌تواند بیننده را ساعت‌ها پای کامپیوتر بنشاند و این فرصت را به بازدید کننده بدهد تا فراتر از مکان‌های قراردادی که ذات شکل سنتی نمایشگاه‌های هنری است، از هر گوشه‌ی دنیا، وارد این گالری عکس شود و هیچ‌گاه از درهای بسته، ساعات اداری، محدودیت‌های ورود و خروج نگران نباشد و به بیننده ایرانی و غیر ایرانی این امکان را می‌دهد که با هم  از پشت شیشه مانیتورهایشان از دو دنیای متفاوت به عکس یک عکاس چشم بدوزند و برداشت خود را داشته باشند…. با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران و فقدان برخی عوامل، برپایی چنین گالری آن‌لاینی می‌تواند قدمی جدی به سوی شناساندن عکاسی حرفه‌ای ایران به جهان در شکلی جدید باشد.‪

گفتنی‌ست بنیاد نیکوکارانه‌ی «امید مهر» در سال ۱۳۸۳ در تهران فعالیت خود را برای دختران و زنان نوجوان و جوان که نیاز به حمایت دارند، آغاز کرد. اهداف بنیاد امید مهر توانمندسازی دختران و زنان ۱۵ تا ۲۵ ساله‌ای است که به دلیل برخی از کمبود‌ها و در مواردی وضعیت نامناسب نتوانسته‌اند استعدادهای خود را آشکار سازند. این بنیاد به تازگی اقدامات فرهنگی را نیز به فعالیت‌های خود افزوده است که از آن جمله و علاوه بر نمایشگاه جاری می‌توان به دوره‌ی آموزش عکاسی توسط شادی قدیریان و برپایی نمایشگاه آن اشاره کرد.