از همه‌ی عکاسان گرانقدر کشور به خاطر استقبال و مشارکت‌شان در نخستین فراخوان عکاسی بانک سامان سپاسگزاریم. با توجه به سوال‌های برخی عکاسان در خصوص موضوع فراخوان، توضیحاتی در این باره ارائه می‌شود.

هدف برگزارکنندگانِ این فراخوان به هیچ وجه عکاسی مستند یا تبلیغاتی از فضا، تجهیزات، چیدمان و دکوراسیون داخلی شعب بانک سامان نیست. بنابراین بانک سامان به دنبال عکس‌هایی که نشانه یا نمادی از بانک یا هرگونه عملیات یا شناسه‌ی بانکی و مالی در آن وجود داشته باشد، نیست.

عکس‌ها می‌تواند هرگونه سوژه‌‌ با مفهوم اجتماعی باشد که سه اصل «راحتی»، «سرعت» و «اعتماد» را در قالب نمادهای قابل فهم برای انسان تداعی ‌کند. این عکس‌ها می‌تواند با هر تکنیک و موضوعی چون طبیعت، پرتره، فرهنگ و زندگی روزمره، اشیای ساخت بشر، فضاهای داخلی و خارجی و تمام موضوع‌های کاربردی مرسوم در دنیای عکاسی باشد. این نکته ضروری‌است که عکس‌ها در قالب‌های اعلامی به نماد و سوژه‌ی انسانی محدود می شوند و باید تداعی کننده¬ی سه اصل ذکر شده‌ی بالا در تقابل با سوژه‌ی انسانی باشند.

برای آشنایی بیش‌تر با نوع نگاه بصری بانک سامان، می‌توانید به تبلیغات شهری این بانک که در حال حاضر در شهرهای بزرگ ایران در معرض دید قرار دارد توجه کنید، یا مفهوم عکاسی «هم‌ارز» در تاریخ عکاسی را مرور کنید که در امور تبلیغاتی هم کاربرد بسیاری دارد.

یادآوری‌ می‌کنیم که شرکت‌کنندگان با محدودیتی از نظر تکنیکی و اصول ویرایش تصویری مواجه نیستند و می توانند برای رسیدن به هدف خود در بیان سه مفهوم  «راحتی»، «سرعت» و «اعتماد»، از هر تکنیک یا ابزاری استفاده کنند و هرگونه دستکاری، ویرایش دیجیتالی یا حتا تغییر چیدمان صحنه‌ی عکاسی در رسیدن به موضوع مجاز است.

اکنون، یک بار دیگر توجه شما را به آن‌چه در بند هفتم فراخوان منتشر شده، جلب می‌کنیم: «هدف از این فراخوان صرفاً تهیه‌ی عکس‌های مستند از فضا و تجهیزات شعب مختلف بانک سامان نیست. هدف اصلی برقراری ارتباط مفهومی و معناگرا بین سه محور یادشده‌ یعنی «راحتی»، «سرعت» و «اعتماد» با جنبه‌های گوناگون فعالیت‌ها و خدمات متنوع بانک سامان با به کارگیری تکنیک‌های خلاقانه و هنری به دستِ عکاسان است. بر همین اساس محدودیتی در آفرینش آثار عکاسی به لحاظ استفاده از تکنیکهای نرم‌افزاری و دیجیتالی در پرورش ایده‌های خلاق و مفهومی وجود ندارد و استفاده از تکنیک‌هایی چون فتوآرت، کلاژ یا هرگونه عکاسی مستند از پدیده‌هایی که عکاس بتواند با توانایی و دانش خود، ارتباطی مفهومی و منطقی بین یک واقعیت موجود (مانند یک جسم خاص) با سه محور اساسی مذکور برقرار کند و از این راه، نمود و تجلی این مفاهیم را در خدمات بانک سامان به تصویر بکشد، در اولویت قرار می‌گیرند.»