نخستین جشنواره بین‌المللی تجسمی اکو، عصر روز جمعه نهم تیرماه با معرفی برندگان و اهدای جوایز به کار خود پایان داد.
در این مراسم، برندگان بخش‌های مختلف نخستین جشنواره بین‌المللی تجسمی اکو، معرفی شدند و جوایز خود را از رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، سفیر پاکستان و داوران هر بخش دریافت کردند.

برندگان نخستین جشنواره بین‌المللی تجسمی اکو در بخش عکس از این قرار بودند:
حمید صافین از عراق، برنده جایزه اول، شامل تندیس ویژه و دیپلم افتخار مؤسسه فرهنگی اکو به همراه ۳۰۰۰ دلار جایزه نقدی
مهدی بمانی نائینی از ایران، برنده جایزه دوم، شامل تندیس ویژه و دیپلم افتخار مؤسسه فرهنگی اکو به همراه ۲۵۰۰ دلار جایزه نقدی
امیرعلی جوادیان از ایران، برنده جایزه سوم، شامل تندیس ویژه و دیپلم افتخار مؤسسه فرهنگی اکو به همراه ۳۰۰۰ دلار جایزه نقدی
و ساعد نیکذات، داریوش راد، بهزاد ترکی‌زاده، عبداله حیدری، آئین شاهرودی از ایران، خلیل جمعه اکرایی کمال از کشور عراق و زیلولا سیدوا از کشور ازبکستان، منتخبان بخش تقدیر شامل لوح تقدیر مؤسسه فرهنگی اکو به همراه ۱۰۰۰ دلار جایزه نقدی بودند.
در این بخش همچنین نجیب‌اله مسافر از کشور افغانستان، افشین شاهرودی، مسعود مرادسلیمی، سهیل حنیف‌زاده، مهرانی مافی بردبار، حسین بیاری از کشور ایران و وتلانا تن از کشور ازبکستان منتخبان ویژه شامل لوح تقدیر مؤسسه فرهنگی اکو به همراه ۲۰۰ دلار جایزه نقدی بودند.

به گزارش روابط‌عمومی مؤسسه فرهنگی اکو، عصر روز جمعه نهم تیرماه ۹۱، نخستین جشنواره بین‌المللی تجسمی اکو با حضور دکتر حجت‌اله ایوبی، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، دبیران و داوران جشنواره، سفیران کشورهای اکو و هنرمندان و شرکت‌کنندگان در این جشنواره به کار خود پایان داد.
این مراسم با گشایش نمایشگاه جشنواره در نگارخانه اکو آغاز شد و حاضران از آثار برگزیده و منتخب جشنواره بازدید کردند. در ادامه گروه موسیقی «ترنم جان» به سرپرستی محمدرضا صوفی، قطعاتی از موسیقی سنتی و محلی را نواختند.
دکتر ایوبی، به دلایل شکل‌گیری و اهداف این جشنواره اشاره کرد و گفت: «کشورهای عضو اکو از زمان‌های بسیار دور هویت مشترک دارند و سکه هویت این کشور‌ها دو رو دارد. یک روی این سکه نوروز است؛ مراسم باستانی و ارزشمندی که علاوه بر ۱۰ کشور عضو اکو، در چندین کشور دیگر همچون عراق، هند و حتی بخش‌هایی از شرق آفریقا هم بزرگ داشته می‌شود.»
او در ادامه افزود: «درست است که خاستگاه و قلب نوروز کشور ایران، شهر شیراز و تخت جمشید است، اما نوروز تقریبا در همه کشورهای عضو اکو جشن گرفته می‌شود و حتی در بعضی از آن‌ها مراسم نوروز، بسیار مفصل‌تر و دیدنی‌تر از ایران برپا می‌شود.»
رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، همچنین گفت: «روی دیگر سکه هویت مشترک کشورهای عضو اکو، حضرت مولانا است. این شخصیت ویژه و برجسته تاریخی همواره مورد علاقه تمام ساکنین کشورهای اکو بوده و هست. حتی چهار کشور عضو (ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکیه) مدعی مولانا هستند و او را برای خود می‌دانند. ما برای بزرگداشت این شخصیت هم فعالیت‌هایی انجام داده‌ایم.»
ایوبی افزود: «بسیار خوشحالم که مؤسسه فرهنگی اکو توانست گام خوبی برای حفظ و اشاعه فرهنگ نوروز انجام دهد و نخستین جشنواره بین‌المللی تجسمی نوروز را برپا کند. این جشنواره که به همت افراد بسیاری برگزار شد، همواره یکی از افتخارات مؤسسه ما خواهد بود.»
او همچنین از جشنواره آینده مؤسسه فرهنگی اکو خبرداد و گفت: «دومین جشنواره بین‌المللی تجسمی اکو به زودی و با عنوان خانه و خانواده برپا خواهد شد و من امیدوارم آن جشنواره هم مورد استقبال هنرمندان قرار گیرد.»