ipatenyearblkgry

آثاری از ۱۹ عکاس ایرانی مقیم داخل و خارج کشور در دو بخش حرفه‌ای و آماتور دهمین دوره‌ی مسابقه‌ی IPA 2012 به عنوان آثار شایسته‌ی تقدیر هیات داوران شناخته شدند.

این رقابت بین‌المللی عکاسی امسال نیز مانند دوره‌های گذشته در ۲ دسته‌ی حرفه‌ای و آماتور برگزار شد که در هر قسمت دارای بخش‌ها و گرایش‌های متعددی بود. عکاسان حرفه‌ای امسال در قالب ۸ بخش تبلیغاتی، معماری، ادیتوریال، کتاب عکس، طبیعت، انسان، هنرهای زیبا و تصویرسازی دیجیتالی و در شرایطی که هر بخش دارای گرایش‌های موضوعی مختلفی بود به رقابت پرداختند. در میان آثار شایسته‌ی تقدیر دسته‌ی حرفه‌ای که به طور جداگانه برای هر ۸ بخش آن معرفی شده‌اند نام ۶ عکاس ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

بهروز مهری، فتوژورنالیست خبرگزاری فرانسه با مجموعه عکسی به نام «تنهایی با هرویین» که زندگی معتادان به هرویین را در شهر کراچی پاکستان به تصویر کشیده است در بخش ادیتوریال با گرایش فیچر و مقاله‌ی تصویری و با تک عکسی به نام «حمل مجروح با اسلحه» که حمل یک سرباز مجروح آمریکایی در ولایت هلمند افغانستان را نشان می‌دهد در بخش ادیتوریال با گرایش جنگ و درگیری، آذین زنجانی با مجموعه عکسی به نام «رازی روی دیوار» در بخش هنرهای زیبا با گرایش موضوعی آزاد، مازیار مرادی (مقیم آلمان) با مجموعه عکسی به نام «من آلمانی می‌شوم» در بخش هنرهای زیبا با گرایش موضوعی پرتره، جلال سپهر با تک عکسی به نام «سوپ داغ» در بخش تبلیغاتی هم در گرایش موضوعی محصول و هم در گرایش موضوعی غذا، نوید براتی (مقیم آمریکا) با مجموعه عکسی به نام «تقاطع: نیویورک/توکیو» در بخش معماری با گرایش فضای شهری، مجید موسوی (مقیم آلمان) با دو مجموعه عکس به نام‌های «کتاب موسیقیدانان» و « کتاب موسیقیدانان ۲» در بخش تبلیغاتی با گرایش موسیقی و مجوعه عکسی به نام «در مسیر سگ‌های ولگرد» در بخش معماری با گرایش فضاهای شهری و مجموعه عکسی به نام «روبرتو بنینی» در بخش ادیتوریال با گرایش شخصیت و نیز با تک عکسی به نام «رستگاری» همزمان در دو بخش انسان با گرایش خودنگاری و هنرهای زیبا با گرایش پرتره عکاسان حرفه‌ای ایرانی حاضر در این مسابقه هستند. فهرست کامل عکس‌های شایسته‌ی تقدیر در دسته‌ی حرفه‌ای را می‌توانید اینجا ببینید.

در بخش غیرحرفه‌ای نیز ۱۳ عکاس ایرانی در میان عکاسان شایسته‌ی تقدیر حضور دارند. حمیده ذوالفقاری (۱۳ تقدیر برای ۸ اثر)، منیر زرنگار، پوریا کلینی (۵ اثر)، وحید قاسمی زرنوشه (۳ تقدیر برای ۲ اثر)، منصور محمدی، احسان کمالی (۵ تقدیر برای ۳ اثر)، امیرعلی عتیقی‌مقدم (۲ تقدیر برای یک اثر)، بهاره اعتمادیان (۲ اثر)، محمد میثمی (۴ اثر)، میرکیان روشن‌نیا (۹ تقدیر برای ۶ اثر)، ارس کریمی (۴ تقدیر برای ۲ اثر)، نگار یغماییان (۳ اثر) و مریم رضوی عکاسان ایرانی هستند که از سوی هیات داوران در بخش‌ها و گرایش‌های مختلف شایسته‌ی تقدیر شناخته شده‌اند. فهرست کامل عکس‌های شایسته‌ی تقدیر در دسته‌ی غیرحرفه‌ای (از جمله آثار ایرانی) را می‌توانید اینجا ببینید. اما سه مجموعه عکس دیگر مربوط ایران که توسط عکاسان غیرایرانی عکاسی شده‌اند هم در بین مجموعه‌های شایسته تقدیر دیده می‌شوند: دو مجموعه‌ی «ایران ۲۰۱۲» و «ایران: کردستان ۲۰۱۲» از آلوارو فلگوئوروسو، عکاس اسپانیایی و مجموعه‌ای با نام «مسیحیان خاورمیانه – ایران» از لیندا دوریگو، عکاس ایتالیایی.

داوری این دوره از مسابقه برعهده‌ی ۸۰ نفر از عکاسان مطرح، ادیتورهای عکس، گالری‌دارها و کیوریتور‌هایی از کشورهای گوناگون بود که از میان بیش از ۱۰ هزار عکس ارسالی از عکاسان بیش از ۱۰۰ کشور جهان برندگان جوایز در بخش‌های و گرایش‌های مختلف را معرفی کرد. طبق آئین‌نامه‌ی مسابقه در هر بخش، از میان نفرات نخست گرایش‌های زیرمجموعه‌ی آن بخش یک عکاس به عنوان نفر اول آن بخش معرفی می‌شود و سپس از میان این ۸ برنده‌ (در بخش‌های هشت‌گانه‌ی حرفه‌ای) نهایتا یک عکاس در مراسم سالیانه‌ی اهدای جوایز بنیاد لوسی که دهمین دوره‌ی آن ۱۷ مهرماه سالجاری در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد به عنوان عکاس سال این مسابقه معرفی می‌شود. سال گذشته مجید سعیدی، فتوژورنالیست ایرانی که برای آژانس گتی‌ایمجز کار می‌کند، با کسب جایزه‌ی نخست در بخش «انسان» به جمع ۹ فینالیست نهایی راه یافت و نهایتا موفق به کسب عنوان «عکاس سال ۲۰۱۱ بنیاد لوسی» نیز شد. آرشیو برندگان و منتخبین این مسابقه در دوره‌های گذشته را می‌توانید اینجا ببینید.

بنیاد فرهنگی لوسی که در آمریکا مستقر است، توسط حسین فرمانی یک آمریکایی ایرانی‌تبار بنیان‌گذاری شده و هدفش از برپایی این جایزه‌ در گستره‌ی جهانی را ادای احترام به دستاوردهای بهترین عکاسان جهان، کشف و حمایت از استعدادهای تازه و نیز ترویج و قدردانی از مدیوم «عکاسی» عنوان می‌کند. هزینه‌ی شرکت در این مسابقه در بخش حرفه‌ای برای تک عکس مبلغ ۳۵ دلار و برای یک مجموعه عکس دارای ۳ تا ۵ فریم ۶۰ دلار است و با پرداخت ۲۵ دلار اضافی می‌توان یک اثر را در بیش از یک گرایش شرکت داد. این هزینه برای بخش آماتوری به ازای هر کدام از فورمت‌های تک عکس یا مجموعه و نیز شرکت در بیش از یک گرایش برای هر اثر ۱۰ دلار ارزان‌تر است. 

امسال این بنیاد در قالب جایزه‌ی IPA 2012  تعداد ۴ جایزه‌ی اصلی اهدا خواهد کرد که عبارتند از: جایزه‌ی عکاس برتر سال شامل تندیس بنیاد لوسی و مبلغ ۱۰ هزار دلار جایزه‌ی نقدی، جایزه‌ی نگاه عمیق‌تر در عکاسی شامل تندیس لوسی و مبلغ ۵ هزار دلار، جایزه‌ی کشف سال سامل تندیس لوسی و مبلغ ۵ هزار دلار و جایزه‌ی برترین عکس متحرک شامل تندیس لوسی و مبلغ ۲۵۰۰ دلار. تمامی ۴ برنده‌ی این جوایز در دهمین دوره‌ی مراسم پایانی اهدای جوایز بنیاد لوسی معرفی خواهند شد.

هشت فینالیست بخش حرفه‌ای مسابقه‌ی امسال که عکاس برتر سال بنیاد از میان آنها انتخاب خواهد شد عبارتند از: آیانو هیسا در بخش معماری، نداف کاندر در بخش تبلیغاتی،‌ آلنکا اچوریا در بخش ادیتوریال، جولیا فولرتون باتن در بخش هنرهای زیبا، مارسل ون‌اوستر در بخش طبیعت، وین لوورنس در بخش انسان، مارتین استاوارز در بخش تصویرسازی دیجیتالی و رینکو کائوچی در بخش کتاب عکس.

از میان جان ایتون در بخش معماری، اریک چانگ در بخش تبلیغاتی، آدرین پتریسور در بخش ادیتوریال، لیونل اوریلوس در بخش هنرهای زیبا، کریگ بیل در بخش طبیعت، ویکتوریا سوروچینسکی در بخش انسان، آتاناسیوس مالوکوس در بخش تصویرسازی دیجیتالی و پی‌یر پله‌گرینی در بخش کتاب عکس هم نهایتا یک نفر به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی کشف سال انتخاب خواهد شد. رجیس دفورنائوکس، گلوریان لیو، یوردی روئز سیررا، فرناندو مورالس، دنیس مانارشی و آلخاندرو کارتاجنا هم فینالیست‌های جایزه‌ی نگاه عمیق‌تر هستند.