910802


جمعه ۵ آبان ۹۱ نمایشگاه عکس عباس کوثری با عنوان «روشنائی» در گالری آران افتتاح می‌شود.
 «روشنایی» دومین نمایشگاه انفرادی عباس کوثری است که در آن ۱۱ عکس در ابعاد ۱۰۰× ۱۵۰ سانتی‌متر را به نمایش می‌گذارد.
در مقدمه نمایشگاه آمده است:
آسان نیست که این سرزمین را درک کنی
برای شمائی که از سرزمین دوردستی می‌آئید
سرزمینی که در آن همه رنگ‌ها کم توان هستند
بنفش‌های عمیق، زمردیهای عمیق و فاخر،
جائی که پائیزاش شعله ور است و تابستان‌اش سبز

دوروتئا مک کلار (۱۸۸۵- ۱۹۶۸ شاعره استرالیائی)


«تمامی مذاهب اصلی دنیا از نور صحبت می‌کنند، به استعاره و در استفاده عملی از نور. زرتشتی‌ها حافظان آتش ابدی هستند، هندو‌ها دیوالی (جشن نور) را برگزار می‌کنند، مسیحی‌ها درختان کریسمس را غرق در نور می‌سازند. نور در تمامی فرهنگ‌ها و اساطیر روشن کننده افکار و روان می‌باشد. نور استعاره ایست بر حقیقت، دانش و روشن فکری.
آئین‌ها روابط اجتماعی را قدرتمند ساخته و نشانی از احترام و حتی تسلیم به عقاید و باور‌ها هستند و خیلی از اوقات صرفا «و یه سادگی برای لذت بردن انجام می‌شوند. احترام به سنن و آئین‌های مذهبی در محله‌های قدیمی و شهرهای کوچک و روستا‌ها به‌‌ همان شیوه که آئین باستانی ایران زمین در جان و قلب ایرانیان حفظ شده، ادامه دارد.

 عباس کوثری مسحور دو شب از سال است. آئین شبهای عاشورا و نیمه شعبان. مجموعه در رو حاصل سه سال عکاسی مدوام از تزئینات این شب‌ها هست. چراغ‌ها، ریسه‌ها و طاق نصرت‌ها. چیدمانهائی که توسط مردم عادی که شناخت خاصی از هنر ندارند صورت می‌پذیرند و در بسیاری از اوقات با چیدمانهای هنرمندان معاصر برابری می‌کنند. در این مجموعه قصد تنها مستندسازی این فضا‌ها نیست بلکه جذابیت بصری مطلق این تزئینات نیز مورد نظر بوده. در این میان رابطه گرم مردم محله‌های مختلف شهر‌ها و همدلی و نزدیکی آن‌ها در تزئین کوچه‌هایشان و تقسیم ساده غذا و نوشیدنی‌ها، از دید تیزبین عباس کوثری پنهان نمانده.
عباس کوثری، متولد اسفند ۱۳۴۸ از عکاسان شناخته شده و فعال مطبوعاتی است که ضمن فعالیت حرفه‌ای در این عرصه فعالیت هنری عکاسی را هم دنبال می‌کند. عباس کوثری در حال حاضر دبیر بخش عکس روزنامه شرق، ماهنامه شبکه آفتاب و ماهنامه اندیشه پویا است. حضور در نمایشگاه‌های گروهی: ملبورن با عنوان هنر معاصر ایران در گالری نیو آلبیون ۲۰۱۲، تورنتو با عنوان جنسیت در آثار عکاسی معاصر ایران ۲۰۱۲، هنر معاصر خاور میانه در موزه ویکتوریا‌اند آلبرت در ماه آینده میلادی در لندن ۲۰۱۲ از فعالیت‌های هنری اخیر اوست. کوثری اولین نمایشکاه انفرادی‌اش را با عنوان رنگ آب، رنگ خاک سال ۸۷ در گالری آران برگزار کرد.»

افتتاحیه پنجم آبان ۹۱ ساعت ۱۵ تا ۲۱
نمایشگاه تا ۱۸ آبان از ساعت ۱۱ تا ۱۹ ادامه دارد. گالری جمعه‌های غیرافتتاحیه تعطیل است.
گالری آران، خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲