910818

موسسه گلستان علی (ع) در سال ۱۳۸۳ با شعار و هدف حمایت و نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست خیابانی و یتیم آغاز به کار کرد، امروز کودکان خیابانی بیش از هر زمان دیگر به چشم می‌خورند و در چهار راه‌ها، معابر و میادین ما آن‌ها را می‌بینیم و چشمانمان نمی‌آوریم، ولی آن‌ها نظاره گر ما هستند، با کمترین توجه به این فرزندان نه تنها در یک کار خداپسندانه شرکت کرده‌ایم بلکه با تغییر مسیر آن‌ها امنیت را برایشان و حتی برای خانواده خودمان تضمین کرده‌ایم. جامعه عکاسان ایران سعی دارد با نگاهی عاشقانه این توجه را به نمایش گذاشته و توجه عموم را جلب نماید.

بخش‌های جشنواره
سومین جشنواره سراسری عکس گلستانه در دو بخش برگزار می‌شود.

بخش الف: کودکان خیابانی و کودکان کار
 «کودکان خیابانی و بزه» «کودکان خیابانی و فقر» «کودکان خیابانی و اعتیاد» «کودکان خیابانی و آسیب‌های اجتماعی» «کودکان کار و مشاغل کاذب» «کودکان کار و مشاغل سخت»
تعاریف از کودکان خیابانی و کودکان کار:
ـ طبق تعریف کار‌شناسان سازمان بهزیستی کشور، کودکان خیابانی به افراد زیر ۱۸ سال گفته می‌شوند که بنا به هر علت به طور دایم و موقت سرپرست خود را از دست داده و با تشخیص و معرفی مقام قضایی به سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند.
ـ طبق تعریف یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد) انسان زیر ۱۸ سال که بنا به مقتضیات جامعه مجبور به کار باشد، کودک کار محسوب می‌شود.

بخش ب: کودک و خانواده
 «کودک، خانواده و فرهنگ» «کودک، خانواده و جامعه» «کودک، خانواده و آموزش» «کودک، خانواده و رسانه» «کودک، خانواده و اوقات فراغت» «کودک، خانواده و شادی» «کودک، خانواده و سفر» «کودک، خانواده و تفریح» و «کودک، خانواده و…»
ــ بدیهی است آثاری در بخش ب پذیرفته خواهند شد، که دارای نگاه مثبت و با محوریت کودکان باشند.

آیین نامه:
۱. شرکت در جشنواره برای تمامی عکاسان سراسر ایران آزاد است.
۲. هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۰ تکعکس به جشنواره ارسال کند، این ۱۰ عکس می‌توانند در یک بخش یا پراکنده در دو بخش جشنواره باشند.
۳. عکس‌ها در هر دو بخش باید مستند بوده و پردازش تصاویر نباید خدشه‌ای در رویکرد اسنادی تصاویر وارد نماید، بدیهی است اعمال کراپ، تنظیمات روشنایی، اصلاح رنگ و کنتراست عکس‌ها در حدی که اصالت عکس را تغییر ندهد قابل قبول است.
۴. داوری میان تک عکس‌های ارسالی انجام می‌شود و دبیرخانه از پذیرش مجموعه عکس معذور است.
۵. آثار می‌توانند به صورت رنگی، سیاه و سفید، دیجیتال و ثبت آنالوگ ارسال شوند، بدیهی است آثاری که با دوربین‌های آنالوگ ثبت شده‌اند باید به صورت فایل اسکن شده بر روی CD یا DVD ارسال شوند.
۶. آثار باید با فرمت Jpg، مود رنگی RGB، با رزولوشن ۳۰۰dpi و اندازه ضلع بزرگ، حداقل ۳۵۰۰ پیکسل ارسال شوند.
۷. عکس‌های هر بخش می‌بایست در پوشه‌ای جداگانه تحت عنوان A برای بخش الف و B برای بخش ب در CD دسته بندی شوند.
۸. فایل عکس‌ها با نام و نام خانوادگی عکاس به صورت تایپ انگلیسی و شماره عکس از ۰۱ تا ۱۰ نامگذاری شود، به عنوان مثال: Mohammad Siamy04
۹. شرکت کنندگان می‌بایستی همراه با CD آثار، فرم شرکت در جشنواره را به طور کامل تکمیل و ارسال نمایند.
۱۰. حتما بر روی CD یا DVD ارسالی نام و نام خانوادگی و تلفن عکاس درج شود.
۱۱. حق استفاده از آثار پذیرفته شده برای برگزارکننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر محفوظ است.
۱۲. ارسال اثر به منزله قبول مقررات مندرج در آیین نامه می‌باشد و تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده بر عهده دبیرخانه می‌باشد.
۱۳. شرکت کنندگان در جشنواره می‌باست CD یا DVD و فرم شرکت در جشنواره را مطابق با آیین نامه مندرج در فراخون به صورت حضوری و یا از طریق پست پیشتاز به دبیرخانه حشنواره ارسال نمایند.
۱۴. ارسال اثر و شرکت در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی عکس هاست. در صورت اثبات خلاف آن در هر مرحله عکس ارسالی شده و عواقب آن نیز متوجه ارسال کننده خواهد بود.
۱۵. مهلت ارسال آثار به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود.

جوایز در هر بخش:
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ ۱۲ میلیون ریال
نفر دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ ۱۰ میلیون ریال
نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ ۸ میلیون ریال
باتوجه به افزایش هزینه‌های چاپ کتاب در صورت تامین اعتبار، به کلیهٔ شرکت کنندگان کتاب عکس سومین جشنواره سراسری عکس گلستانه اهدا خواهد شد.

گاه‌شمار جشنواره
آخرین مهلت ارسال آثار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
داوری آثار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
اطلاع‌رسانی: ۲۵ اسفند ۱۳۹۱
مراسم پایانی: خرداد ۱۳۹۲

هیات داوران:  دکتر محمد ستاری، اسماعیل عباسی، کیارنگ علایی، حسین فاطمی، حمیدرضا گیلانی فر

تیم اجرایی
دبیر جشنواره: فرامرز عامل بردبار، مدیر اجرایی: محمد رجایی، دبیرخانه: محسن اسماعیل‌زاده، شیوا خادمی، طراح گرافیک: محمود بازدار

دبیرخانه جشنواره: مشهد، خیابان سناباد، بین سناباد ۴۱ و ۴۳، شماره ۳۵۱، موسسه گلستان علی (ع)، دبیرخانه سومین جشنواره سراسری عکس گلستانه
تلفن: ۰۵۱۱۸۴۳۳۲۵۳
سایت جشنواره

خبر تکمیلی: پنجشنبه هفتم دی ۱۳۹۱

جشنواره گلستانه ملغی شد
فرامرز عامل بردبار، دبیر «جشنواره عکس گلستانه» با صدور اطلاعیه‌ای، لغو این جشنواره را اعلام کرد.
در متن منتشره از سوی بردبار آمده است: «پس از برگزاری دو دوره منظم از جشنواره عکس گلستانه، چاپ دو کتاب آن و ارسال برای تمام شرکت کنندگان عزیز، بر اساس توافق اینجانب با مدیرعامل مؤسسه گلستان علی (ع) ، سومین جشنواره آغاز و فراخوان آن منتشر گردید. اما با کمال تأسف، اخیراً و بنا به دلایلی که مورد قبول اینجانب نیست! مدیرعامل محترم درخواست عدم برگزاری سومین جشنواره را داشتند.»
دبیر جشنواره گلستانه می‌افزاید: «صحبت‌های اینجانب با ایشان هم به نتیجه‌ای نرسید چرا که ایشان مدعی هستند از جای دیگری! دستور عدم برگزاری اعلام شده است.»
در این اطلاعیه، فرامرز عامل بردبار ضمن سپاس از هنرمندان عکاس که با حمایت‌هایشان، این جشنواره را از آن خود دانسته‌اند و با عذرخواهی از جامعه‌ی عکاسی کشور، عدم برگزاری «سومین جشنواره سراسری عکس گلستانه» را اعلام نموده و از عکاسان تقاضا کرده است از ارسال آثارشان برای دبیرخانه جشنواره خوداری نمایند.
او در پایان اطلاعیه خویش نوشته است: «در همین نامه استعفای خود را از دبیری جشنواره عکس گلستانه اعلام نموده و ضمن پوزش فراوان از عزیزانی که تا به امروز آثار خود را ارسال نموده‌اند، یادآور می‌شوم آثار این دوستان عودت داده خواهد شد.»