911019


   کتاب «درآمدی بر نظریه‌های عکاسی» نوشته اشلی لاگرینج با ترجمه حسن خوبدل توسط نشر شورآفرین منتشر شد.

   علاقه مندان می‌توانند این کتاب را که در  ۴۷۰ صفحه مصور، در قطع رقعی به چاپ رسیده است، هم اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   حسن خوبدل در یادداشتی اختصاصی برای سایت عکاسی درباره این کتاب نوشته است: «کتاب «درآمدی بر نظریه‌های عکاسی»، تلاش می‌کند تا آرا و نظریات برخی از مهم‌ترین منتقدان و نویسندگان عکاسی را تبیین کرده و از آن‌ها ابهام‌زدایی کند. کتابی که کاملا در راستای آموزش و یادگیری است. لا‌گرینج، که خود مدرس و آموزگار عکاسی است از پیچیده ساختن و انحصارگرایی در حیطه این مباحث بیزار بوده و معتقد است که یادگیری و فهم این متون چندان هم که از سوی برخی ادعا می‌شود دشوار و طاقت‌فرسا نیست.

   نکته جذاب در کار او این است که علاقمندان را به بازخوانی این متون تشویق می‌کند و حتی به آن‌ها این اعتماد و باور را می‌بخشد که پس از خوانش آن‌ها می‌توانند نظر شخصی خود را درباره آن‌ها ارائه کرده و واهمه‌ای از این نداشته باشند که رایشان با نظریات منتقدان مهم و مطرح در این حیطه در تعارض باشد. او با این کار شیوه تحلیل آگاهانه و نقادانه و منطقی را در دانشجویان پرورش می‌دهد.

   عامل ترغیب من برای ترجمه این کتاب هر چه پربار‌تر ساختن مباحث نظری در حیطه عکاسی، به‌ویژه در دانشگاه‌ها بود. دانشجویان عکاسی با دروس «تاریخ عکاسی» و «نقد عکس» گام به ساحت مباحث نظری و زیبایی‌شناسی عکاسی می‌گذارند و جای خالی دروس پیش‌نیازی چون «آشنایی با نظریه‌های عکاسی» در این میان خالی می‌نماید. آن‌ها پس از یادگیری و فهم عمیق این مباحث، کلاس‌های نقد عکس پربارتری را خواهند گذراند و این بار از دوش آموزگاران درس نقد عکس برداشته می‌شود. امید است که این کتاب گامی هر چند کوچک در راستای آموزش عکاسی باشد.»