911229


پنجمین مسابقه عکاسی از سفره‌های هفت سین با داوری سیف الله صمدیان، افشین شاهرودی و محمدمهدی رحیمیان و با حمایت «انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان» در دو بخش برگزار می‌شود و نمایشگاه آن نیز در محل کمیسیون ملی یونسکو دایر خواهد شد.
بدون تردید در سراسر این سرزمین پهناور آداب و رسوم و آیین‌های خاص اقوام در ایام نوروز ساری و جاری است اما معتقدیم که حلقه رابط و تنها نشان ثابت نوروز همه ایرانیان، سفره هفت سین است و به استناد همین موضوع و عنوان مسابقه ما هم «هفت سین» است. سفره‌ای بی‌مثال که در هر جا که گسترده می‌شود نشان از مه‌مان نوازی و همدلی ایرانیان و مایه شور و نشاط است و بی‌تردید یکی از خاطره ساز‌ترین پدیده‌های فرهنگی زندگی ما است.

موضوع جشنواره:
برگزارکننده با تکیه بر آداب و رسوم رایج از تمامی هنرمندان، عکاسان و علاقمندان ایرانی و غیر ایرانی دعوت می‌کند با نگاهی وسیع به موضوع «هفت سین» به عنوان نماد زیبا و سنتی آیین نوروزی توجه کرده و لحظات ناب شادی را در قاب تصویر ثبت و ضبط نمایند.

محورهای جشنواره:
الف- بخش آزاد:
در این مسابقه همچون دوره‌های قبل نام سفره‌های هفت سین تنها یک استعاره از کلیه عکس‌های مستند اجتماعی، خبری و یا خلاقه و مفهومی در خصوص سفره‌های هفت‌سین از هر نقطه‌ای در کشور عزیزمان و یا سایر نقاط جهان است و به کلیه مراحل تهیه و گستردن و حضور سفره‌های هفت‌سین در اماکن خصوصی و یا عمومی با حضور افراد و یا بدون ایشان اشاره دارد. محوریت آیین‌ها و رسوم غذایی در تدارک و گستردن این سفره پر برکت، اعم از: تهیه، خرید، بازار، برخورد و نگرش اقوام ایرانی، آرایش سفره، نقش اعضای خانواده در تزیین این سفره، تکریم جایگاه پدر و مادر، نگاه‌های ویژه به حاشیه‌های شادی آفرین و نشاط انگیز این سفره، احترام به حریم سفره و… موضوعات مورد نظر برگزار کننده است. به نحوی که آثاری زیبا و شاد و رنگین، برپایی نمایشگاهی جذاب در جهت معرفی زیبایی‌های فرهنگی ایران عزیز به جهانیان را امکان پذیر سازد.


ب- بخش ویژه:
هفت سین در خانواده و زندگی شهری: تولید عکس‌های شاد و زیبا از زندگی شهرنشینان ایرانی سنتی فراموش شده در بین هنرمندان عکاسی مستند اجتماعی ما است. برهمین اساس برگزار کنندگان بخش ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص داده‌اند و تمامب موارد مذکور در بند الف (بخش آزاد) را در خانواده و فضای شهری می‌جویند.

آیین نامه شرکت در جشنواره:
۱- ارسال آثار به این مسابقه از طریق اینترنت انجام می‌شود.
۲- شرکت در این مسابقه هزینه‌ای در برنداشته و برگزارکننده از تمامی عکاسان و علاقمندان برای حضور در این فعالیت عکاسانه دعوت می‌کند.
۳- فایل عکس‌های دیجیتال و یا اسکن شده می‌بایست با فرمتJPG و حداکثر حجمی بین ۳ تا ۴ مگابایت ارسال شوند.
۴- در صورت راه یابی به نمایشگاه ارائه اصل اثر با کیفیت مناسب جهت چاپ در نسخه نمایشگاهی (با فرمتJPG و با رزولوشن ۳۰۰dpi) و یا کتاب مورد نظر دبیرخانه الزامی است.
۵- آثار به صورت تک رنگ، سیاه و سفید و رنگی و در قالب‌های آنالوگ و دیجیتال پذیرفته می‌شوند.
۶- برگزارکننده با توجه به اصل پویایی و پیشرفت و همچنین احترام به عکاس و مخاطب از پذیرش عکس‌هایی که در سایر مسابقه‌ها دارای رتبه بوده و یا جایزه‌ای را کسب کرده باشند، معذور است. ملاک تشخیص در این اصل، برگزارکننده و گروه داوران می‌باشند.
۷- هر متقاضی می‌تواند به صورت مستقل با ارسال حداکثر ۱۰ اثر در هر کدام از بخش‌های اعلام شده، شرکت کند.
۸- برگزارکننده به منظور احترام به سایر شرکت کنندگان هیچ زمانی را برای تمدید مهلت دریافت عکس در نظر نخواهد گرفت.
۹- برگزارکننده تنها ویرایشی را بر روی عکس می‌پذیرد که سندیت عکس را از بین نبرد، البته تنظیم نور و کنتراست و اصلاح رنگ و یا اصلاح کادر قابل پذیرش است. ویرایش‌هایی به وسیله ابزار‌ها و نرم افزار‌ها که منجر به اتلاق عنوان دخل و تصرف باشد عکس را از دور مسابقه خارج خواهد کرد.
۱۰- نامگذاری فایل عکس‌های ارسالی بایستی با حروف و اعداد انگلیسی انجام شود به صورت زیر انجام شود:
برای نامگذاری فایل‌ها ابتدا نام خانوادگی ثبت شود. سپس با قرار دادن نقطه عدد عکس ارسالی و بعد از خط فاصله تعداد آثار ارسالی ثبت شده و سپس با درج نقطه شماره همراه عکاس تایپ شود.
(مثال:Eslami.1-5.09123208842 و Eslami.2-5.09123208842) (الزامی)
۱۱- برگزارکننده مجاز است تا از عکس‌های منتخب گروه داوران در امور مربوط به تبلیغات دبیرخانه، نمایشگاه و چاپ کتاب با ذکر نام عکاس استفاده نماید.
۱۲- آثاری که مورد پذیرش داوران قرار نگرفته باشند می‌توانند با رعایت حقوق معنوی صاحب اثر، پس از برگزاری مسابقه برای انجام کارهای پژوهشی و یا آموزشی به صورت محدود و غیر انتفاعی توسط تیم‌های پژوهشی و دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند.
۱۳- برگزار کننده ضمن به کاربردن ‌‌نهایت کوشش خود در حفظ و نگهداری عکس‌ها هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب را نمی‌پذیرد، خواهشمند است نسبت به ارسال آثار دقت لازم را مبذول فرمایید.
۱۴- هر عکاس باید نام، نام خانوادگی، شماره تماس تلفنی، آدرس محل سکونت، نشانی پست الکترونیک (email)، خود و عنوان، شرح، محل و تاریخ عکاسی را در مورد هر اثر ارسالی به طور کامل و دقیق در یک فایل متنی (word) به همراه آثار ارسال نماید. (الزامی)
۱۵- بدیهی است تبعات عدم ارسال کامل اطلاعات خواسته شده نظیر عدم اطلاع یافتن از زمان نمایشگاه، عدم دریافت کتاب (درصورت امکان چاپ و ارسال)، عدم پرداخت به موقع جوایز، به عهده شرکت کنندگان است.
۱۶- دبیرخانه مسابقه به طور قطع آثار ارسالی پس از مهلت اعلام شده را نخواهد پذیرفت.
۱۷- ستاد برگزاری، ارسال کننده را مالک عکس می‌شناسد اما در صورت تشخیص خلاف این نکته، برگزارکننده تمامی امتیازهای متعلقه را سلب و عکس مربوطه را از دور جشنواره حذف خواهد کرد.
۱۸- اطمینان از دریافت آثار ارسالی از طریق ایمیل و یا شماره تلفن‌های اعلام شده ممکن و بر عهده متقاضی است.
۱۹- ارسال آثار به منزله قبول آیین نامه شرکت در مسابقه و تایید مالکیت عکس‌ها است.
۲۰- تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده است.

هیات داوری: سیف‌الله صمدیان، افشین شاهرودی، محمدمهدی رحیمیان

دبیر جشنواره: محمد صالح حجت الاسلامی

جوایز برگزیدگان:
در این مسابقه حداکثر ۴۰ عکس به نمایشگاه راه پیدا می‌کنند که از این بین جوایزی به شرح زیر اهدا خواهد شد:
نفر اول مسابقه: تندیس مسابقات، لوح افتخار و مبلغ ۱۰میلیون ریال جایزه نقدی
نفر دوم مسابقه: تندیس مسابقات، لوح افتخار و مبلغ ۸ میلیون ریال جایزه نقدی
نفر سوم مسابقه: تندیس مسابقات، دیپلم افتخار و مبلغ ۶ میلیون ریال جایزه نقدی
دو عکس بر‌تر در بخش ویژه: لوح تقدیر و مبلغ ۱۰ میلیون ریال
شایان ذکر است به تمامی عکسهای دیگری که در نمایشگاه پذیرفته شده باشند گواهی شرکت و مبلغ ۷۰۰ هزار ریال حق التصویر تعلق خواهد گرفت.


گاه شمار جشنواره:
آخرین مهلت ارسال عکس: ۳۱ فروردین ماه ۹۲
ارزیابی و داوری: حداکثر تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲
اطلاع رسانی: از طریق سایت لقمه و خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر خبری و عکاسی

نمایشگاه: نمایشگاه این دوره از مسابقات در محل نگارخانه کمیسیون ملی سازمان جهانی یونسکو برگزار می‌شود.

حامیان این جشنواره
این مسابقه توسط سایت لقمه www.loghme.com  در بخش خصوصی اجرا می‌شود و البته در این دوره از حمایت و همکاری انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان برخوردار است.

نحوه ارسال آثار:
متقاضیان می‌توانند آثار خود را به صورت اینترنتی به نشانی loghme@gmail.com ارسال کنند اما به یاد داشته باشند که برای همه شرکت کنندگان تکمیل اطلاعات خواسته شده در مورد عکاس و عکس‌ها الزامی است.

نحوه ارتباط با دبیرخانه:
شماره‌های تماس دبیرخانه ۷۷۵۱۴۹۵۵ (۰۲۱)، ۷۷۵۲۵۵۴۱ (۰۲۱)، ۷۷۶۴۵۶۷۹ (۰۲۱)، ۰۹۱۲۳۲۰۸۸۴۲ و ۰۹۱۹۶۴۵۹۶۷۹  همه روزه از ساعت ۸ الی ۲۰