911229_1

   پروژه‌ی هنری «Crossroads» از دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۱ تا پنجم فروردین‌ماه ۹۲ با حضور و مشارکت صمد قربان‌زاده، عکاس ایرانی، در تاشکند، پایتخت جمهوری ازبکستان، در حال برگزاری است.
    هدف از اجرای این پروژه تولید ویدئوآرت و آثار چندرسانه‌ای برپایه‌ی عکس و خروجی عکاسانه می‌باشد. بنیاد هنری ART + FACT تاشکند و آکادمی هنر ازبکستان با همکاری موسسه فرهنگی Crossroads هلند هر ساله با دعوت از هنرمندان و عکاسانی از کشورهای مختلف اقدام به اجرای این پروژه می‌کند. همچنین در حاشیه‌ی این رویداد نمایشگاه‌های انفرادی عکاسان مدعو، برنامه‌ها و نشست‌های آموزشی با موضوعات گوناگون مرتبط با عکاسی در جهت رشد و اعتلای هنر معاصر در ازبکستان و معرفی جریان عکاسی هنری کشورهای مختلف به عکاسان جوان ازبک تدارک دیده می‌شود. 
     امسال یکی از عکاسان مدعو این پروژه صمد قربان‌زاده، فتوآرتیست ایرانی، بود که بخشی از آثارش پیش از این در مهرماه ۹۱ در قالب مجموعه‌ای با گردآوری (کیوریتوری) کاوه بغدادچی در ششمین دوسالانه‌ی عکس ازبکستان به نمایش درآمد که نهایتا همراه با دیگر مجموعه عکس‌های ارائه شده توسط کاوه بغدادچی جایزه‌ی بهترین پروژه‌ی گردآوری شده‌ی ششمین دوسالانه هنر ازبکستان را بدست آورد. پس از آن و با انجام هماهنگی‌های اولیه توسط وی، صمد قربان‌زاده برای برگزاری برنامه‌ای شامل نمایشگاهی انفرادی از تعداد بیشتری از آثارش و برپایی کارگاه و نشستی عکاسانه با موضوع فتومونتاژ به مسولان این پروژه معرفی شد.  
  اکنون و همزمان با برپایی نمایشگاهی انفرادی از چند مجموعه‌ی صمد قربان‌زاده، او در چند نوبت در نشست‌هایی با حضور عکاسان جوان ازبکستان شرکت کرده و کارگاهی با موضوع عکاسی فتومونتاژ و مقایسه‌ی تفاوت‌های عکاسی ساخت‌گرا با گرایش‌های دیگری از عکاسی که در آنها عکس به صورت لحظه‌ای ثبت می‌شود توسط این هنرمند ایرانی تشکیل شده است. 
   در این کارگاه همچنین در مورد اینکه عکاس ساخت‌گرا تا چه میزان می‌تواند آزادانه از تکنیک‌ و نرم‌افزار‌های کامپیوتری برای بیان ضمیر ناخودآگاه فردی و بیان مفاهیم ذهنی استفاده کند نیز مطالبی بیان شد. علاوه بر این صمد قربان‌زاده در برنامه‌ای دیگر نحوه‌ی ساخت و به وجود آمدن یک پروژه‌ی هنری عکاسانه، ایده‌یابی، گزینش سوژه و تبدیل مفهوم ذهنی به متن نوشتاری پیش از عکاسی را همراه با کار عملی برای عکاسان جوان ازبکستان تشریح خواهد کرد.   
  صمد قربان‌زاده، متولد سال ۶۳ در ارومیه، دارای مدرک کارشناسی گرافیک از دانشگاه فردوسی مشهد و در حال حاضر مدرس انجمن سینمای جوان (دفتر ارومیه) است. وی در طول دوران فعالیت حرفه‌ای خود آثار زیادی در زمینه‌ی عکاسی فتومونتاژ با گرایش مفهومی پدید آورده است که ضمن برپایی چند نمایشگاه انفرادی، چندین بار در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی پذیرفته شده‌ و جوایزی نیز برای او در پی داشته‌اند.