911229

   شرکت «ردبول» فراخوان سومین دوره‌ی مسابقه‌ی عکاسی خود برای عکس‌هایی با موضوع حرکات ورزشی و ماجراجویانه را اعلام کرده است. پس از برگزاری موفق دو دوره‌ی قبلی در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ میلادی این شرکت سومین دوره‌ی این مسابقه را در سال ۲۰۱۳ با حمایت و همکاری شرکت «لایکا» برگزار می‌کند.
   این شرکت در فراخوان خود از تمامی عکاسان حرفه‌ای و آماتور در سراسر جهان دعوت می‌کند تا بهترین عکس‌های اکشن و ماجراجویانه‌ی ورزشی خود را در معرض رقابت و داوری قرار دهند. این مسابقه روی یافتن برجسته‌ترین و با ارزش‌ترین تصاویر ماجراجویانه‌ی ورزشی متمرکز است و هدفش به نمایش گذاشتن زوایای فرهنگی، زندگی‌های پرهیجان و البته شور و عشق درخشان فرامتنی نهفته در تصاویر است. 

بخش‌های مسابقه:

شرکت‌کنندگان در سومین دوره این مسابقه‌ی عکاسی می‌توانند آثار خود را در چارچوب ۱۰ بخش ارائه نمایند که عبارتند از:

۱. فرهنگ زندگی (Lifestyle): عکس‌هایی که به زمینه‌های فرهنگی، موسیقی و روش‌های زندگی پیرامون اتفاقات ورزشی و ورزش‌های ماجراجویانه می‌پردازند یا هر آنچه قبل، در طول یا بعد هر رویداد ورزشی اتفاق می‌افتد. 
۲. مکان‌های ورزشی (Play Ground): عکس‌های این بخش باید چشم‌انداز‌ها، مکان‌ها، سکوها و محیط‌هایی که ورزشکاران در آنها تمرین می‌کنند یا مسابقه می‌دهند را به شکلی خلاقانه نمایش دهند.
۳. انرژی (Energy): عکس‌های این بخش باید نیرویی را که به یک ورزش هیجان می‌دهد به تصویر کشند یا اینکه آثارشان بیان‌گر انرژی، سرعت و قدرت ورزشکاران برای نمایش‌های بهتر باشد.
۴. روحیه (Spirit): این تصاویر باید روحیه‌ی شخصی یک ورزشکار را با در نظر گرفتن دردها، احساسات و سختی‌هایی که او در راه رسیدن به اهدافش چه با مصدومیت چه با شکست و اشتباهات به جان می‌خرد به نمایش بگذارند.
۵. کلوزآپ (Close-up): این تصاویر می‌توانند بیش از اندازه جزئیات و یا جنبه‌هایی که برای یک ورزشکار همواره دارای اهمیت هستند، را به تصویر بکشند مانند تصویری بسته از یک حرکت ورزشی، تجهیزات ورزشی، بدن، صورت ورزشکاران و …
۶. بال‌های پرواز (Wings): این تصاویر شامل حرکات مربوط به ورزش‌های هوایی می‌شود که ورزشکار در آنها می‌پرد، در هوا غوطه‌ور می‌شود، در حال سقوط آزاد است یا اوج می‌گیرد.
۷. سکانس (Sequence): این تصاویر، تصاویری هستند که کل داستان یک حرکت را در یک قاب (فریم) نشان می‌دهند و پیشروی یک حرکت را در هر مرحله به نمایش می‌گذارند. در این بخش عکاسان می‌توانند بدون محدودیت از نرم‌افزار‌های کامپیوتری برای ویرایش تصویر استفاده کنند.
۸. خلاقیت جدید (New Creativity): این تصاویر باید بدون استفاده از هرگونه تکنولوژی دیجیتال، حاوی نکته‌ای خلاقانه باشند. این تصاویر باید زاویه‌ای منحصر به فرد، ایده‌ای تصویری و ساختاری متفاوت را با به‌کارگیری هرگونه افکت نوری و تکنیک‌های فلاش به نمایش بگذارند؛ تصویری که تا به حال هیچ کس جز خود شما نگرفته است!
۹. تجربی (Experimental): در این بخش تصاویری حق شرکت دارند که به شکل دیجیتالی پدید آمده‌اند یعنی با تغییرات و دستکاری‌های اعمال شده‌ در مراحل مختلف تولید یا ویرایش‌های نرم‌افزاری و تاریک‌خانه‌ای تهیه شده‌اند.
۱۰. روشنگری (Illumination): این عکس‌ها باید توانایی هنری شما را به تصویر بکشند. تصاویری که بهترین کار شخصیتان به حساب آیند و نشانگر سبک منحصر به فرد شما باشند. در این بخش آزادی عمل در انتخاب سوژه از سایر بخش‌ها بیشتر است.

شرایط ارسال عکس برای این فراخوان:

۱. شرکت در این مسابقه برای تمام عکاسان سراسر جهان آزاد و رایگان است.
۲. شرکت‌کنندگان باید دارای حداقل ۱۸ سال سن باشند. متقاضیان کمتر از ۱۸ سال باید رضایت‌نامه‌ای رسمی از والدین خود ارائه کنند.
۳. تمامی عکس‌ها باید بر روی سایت رسمی مسابقه آپلود شوند و فرم الکترونیکی شرکت در مسابقه حتما به زبان انگلیسی و به طور کامل تکمیل شود.
۴. هر شرکت‌کننده می‌تواند در هر بخش حداکثر ۵ عکس ارسال نماید. 
۵. عکاسان می‌توانند همزمان در تمام بخش‌های مسابقه شرکت کنند ولی هر عکس تنها در یک بخش موضوعی امکان شرکت دارد. 
۶. هر شرکت‌کننده باید شخصا عکس‌هایش را بر  روی سایت قرار دهد و هیچ شخص یا نهاد دیگری (حتی از جانب شخص عکاس) مجاز به انجام این کار نمی‌باشد.
۷. عکس‌هایی که روی آنها به صورت دیجیتالی تغییرات ساختاری صورت گرفته تنها در بخش «تجربی» شرکت داده شوند.
۸. هر شخص تنها یک‌بار می‌تواند در مسابقه ثبت‌نام کند و ثبت‌نام مجدد موجب حذف نام شرکت‌کننده‌ی خاطی از مسابقه می‌شود.
۹. فرصت نهایی برای آپلود کردن عکس‌ها و ثبت‌نام در مسابقه روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ است.
۱۰.  تمامی عکس‌های راه‌یافته به مرحله‌ی نیمه‌نهایی باید دوباره و با فرمت RAW یا TIFF و با کیفیت dpi ۳۰۰ آپلود شوند.
۱۱. عکاسان می‌توانند همزمان در تمام بخش‌های مسابقه اثر ارائه کنند ولی هر عکس تنها در یک بخش موضوعی امکان شرکت دارد.
۱۲. پس از آپلود کردن هر عکس بر روی سایت امکان تعویض یا اصلاح آن برای عکاس وجود ندارد.
۱۳. همه عکس‌ها باید با دوربین دیجیتال حداقل ۱۰ مگاپیسلی گرفته شده باشند.
۱۴. فورمت عکس‌ها برای شرکت در مرحله نخست داوری باید JPG و  حداکثر حجم هر فریم ۱۰ مگابایت باشد.
۱۵. شناسنامه هر عکس (EXIF) باید کامل  و قابل دسترس باشد. اگر اطلاعات ناقص یا دستکاری‌شده باشند، عکس‌ها در هر مرحله از دور مسابقه حذف می‌شوند.
۱۶. تمامی عکس‌ها باید پس از تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۸۸ گرفته شده باشند.
۱۷. در صورت بروز هرگونه شبهه‌ای در مورد مستند بودن و دستکاری نشدن عکس‌ها در نه بخش دیگر، داوران مسابقه می‌توانند خواستار ارسال فایل خام آن اثر توسط عکاس مربوطه شوند.
۱۸. برای شرکت در این مسابقه لازم است ابتدا با پر کردن این فرم الکترونیکی ثبت‌نام کرده و سپس با استفاده از اکانت ایجاد شده عکس‌ها را بر روی سایت آپلود نمایید. 

داوری و جایزه: 

مجموعا ۲۵۰ فریم (۲۵ عکس در هر بخش) به مرحله‌ی نیمه‌نهایی راه‌ می‌یابند که در این مرحله توسط هیات داورانی ۵۰ نفره از عکاسان و ادیتورهای عکس خبرگزاری‌ها، مجلات و رسانه‌های سراسر جهان براساس برتری تکنیکی، نحوه‌ی ترکیب عکس‌ها، خلاقیت، اثرگذاری، ذوق هنری و کیفیت‌های کلی یک عکس خوب ارزیابی خواهند شد و نهایتا در هر بخش ۵ فریم به عنوان نامزدهای دریافت جایزه معرفی می‌شوند تا نهایتا یک عکس در هر بخش به عنوان برنده معرفی شود. از میان ۱۰ عکس حائز رتبه‌ی نخست در هر بخش نیز یک عکس به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی بزرگ مسابقه معرفی می‌شود. شایان ذکر است امسال یکی از اعضای هیات داوران کارن فیروز، عکاس ایرانی خبرگزاری رویترز، خواهد بود.
   به برنده‌ی نهایی یک دستگاه دوربین سری S لایکا و به هر یک از برندگان رتبه‌ی نخست بخش‌های موضوعی نیز یک دوربین لایکا از سری X2 اهدا خواهد شد. در این مسابقه همچنین دو برنده‌ی دیگر به طور جداگانه با رای مردمی و ورزشکاران تعیین خواهند شد که جوایزی شامل لوازم عکاسی دریافت خواهند کرد. 

نکته‌ی حقوقی مهم:

   حق مالکیت تمامی عکس‌ها‌ی این مسابقه متعلق به خود شرکت‌کننده خواهد بود ولی او این حق را به شرکت بین‌المللی ردبول و دیگر وابسته‌ها، شرکا و دیگر شرکت‌های تابعه ‌می‌دهد تا از عکس‌های شرکت داده شده در مسابقه در وبسایت شرکت، مسابقات "ردبول ایلوم"، تورهای مربوط به این مسابقه و در امور دیگری چون بازاریابی، تبلیغات و نمایشگاه‌های مرتبط با مسابقه در هر رسانه‌ی نوشتاری و آن‌لاین بهره‌برداری کند. 
   در صورتی که شماری از عکس‌های شرکت داده شده در مسابقه "ردبول ایلیوم" برای فروش در نظر گرفته شوند (به عنوان مثال چاپ کتابی از عکس‌های مرحله‌ی نیمه‌نهایی)، درآمد حاصل از این چاپ به بنیاد خیریه‌ی «بال‌هایی برای زندگی» اختصاص داده می‌شود. این بنیاد خیریه جهانی برای حمایت از کسانی تاسیس شده که در سانحه‌های ورزشی دچار آسیب‌دیدگی نخاعی شده‌اند و هدف اصلی این نهاد درآمدزایی برای تسریع تحقیقات پیرامون درمان ناتوانی‌ها و ضایعات نخاعی است.