881025_1.jpg

بهمن جلالی، عکاس و استاد عکاسی ایران درگذشت و بیست و پنجم دی ۱۳۸۸ در تاریخ عکاسی ایران برای همیشه ماندگار شد. بی شک درگذشت وی اتفاق مهم و تاثیرگذاری در عکاسی ایران خواهد بود که گذشت زمان فقدان او را مشخص خواهد کرد. جلالی به عنوان یک کارشناس و صاحب نظر عکاسی با دیدگاه‌های مستقل و تاثیرگذارش حرف‌های زیادی برای گفتن داشت حرف‌هایی که نشان از دغدغه و دلنگرانی‌های همیشگی وی برای عکس و عکاسی ایران داشت صحبت‌های جلالی از تاریخ عکاسی ایران تا مسایل روز عکاسی را در بر می‌گرفت. دیدگاه‌هایی که به دلیل صراحت بیانش با واکنش‌ها و بازتاب‌هایی همراه بود.
جلالی از معدود عکاسان ایرانی بود که جایگاه جهانی داشت و به عنوان یک عکاس ایرانی آثار او در معتبرترین نمایشگاه‌های دنیا به نمایش در می‌آمد. سال ۸۶ مهمترین اتفاق زندگی جلالی، به گفته خودش برپایی نمایشگاهی بزرگ از آثارش در بنیاد "تاپیس" شهر بارسلون اسپانیا بود. + نمایشگاهی که با بازتاب گسترده مواجه شد و پس از آن در چند شهر اروپا + به نمایش گذاشته شده بود.
آخرین فعالیت بهمن جلالی مدیریت هنری نمایشگاه ۱۶۵ سال عکاسی ایران بود که ماه گذشته در پاریس برگزار شد.
بهمن جلالی در سال ۲۰۰۹ میلادی از سوی بنیاد نیدرزاکسن برنده جایزه «سپکتروم» به مبلغ ۱۵ هزار یورو شد + که قرار بود در ژانویه ۲۰۱۱ (دی ۱۳۸۹) با برپایی یک نمایشگاه بزرگ و چاپ یک کتاب از آثارش در موزه اشپرنگل (هانوفر) آلمان به وی اهدا شود. وی این روزها در تدارک آماده سازی آثارش برای این نمایشگاه بود.
سوابق کاری، هنری و فعالیت‌های بهمن جلالی به اندازه‌ای است که در این نوشته نمی‌گنجد. در روزهای آتی بیشتر درباره وی خواهیم نوشت.
مراسم تشییع پیکر بهمن جلالی ساعت ۹ صبح روز یکشنبه بیست و هفتم دی از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. همچنین مجلس بزرگداشت وی ساعت ۱۸ تا ۱۹/۳۰ سه شنبه بیست و نهم دی در مسجدالرضا واقع در خیابان خرمشهر، خیابان شهید عشقیار، میدان نیلوفر برگزار می‌شود.
سایت عکاسی درگذشت بهمن جلالی را به همسرش رعنا جوادی، دوستان و نزدیکان، شاگردان و جامعه عکاسی ایران تسلیت می‌گوید.

زندگینامه: بهمن جلالی (۱۳۲۳- ۱۳۸۸)

عکس: شاهرخ حیدری