920119

آیین گشایش، اهدای جوایز تعدای از شرکت کنندگان بین المللی و رونمایی از کتاب و لوح فشرده جشنواره بین المللی عکس خیام ۲۰۱۳ با حضور سفرای پنج کشور دانمارک، نروژ، ونزوئلا، بوسنی و هرزگوئین، اندونزی و نیز دبیر اول سفارت مجارستان و عکاسان و پیشکسوتان عکاسی روز جمعه ۱۶ فروردین ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این مراسم فیلم کوتاهی از مراحل اجرایی جشنواره، داوری و مراسم گشایش جشنواره در نیشابور به نمایش در آمد.
همچنین دکتر مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران به مهمانان خارجی و داخلی خیر مقدم گفته و نیز در مورد اهمیت چنین رویدادهای فرهنگی کرد.
در ادامه، نمایش اسلاید عکس‌های برنده جشنواره و گزارش روند برگزاری جشنواره توسط علی سامعی دبیر جشنواره و نماینده فیاپ در ایران از بخش‌های مراسم بود.
سپس جایزه نفر اول بخش چشم انداز به دبیر اول سفارت مجارستان، جایزه دوم برای بهترین عکس خلاقه به سفیر دانمارک و لوح تقدیر برنده‌ای از کشور نروژ به سفیر آن کشور اهدا شد. قرار است جوایز این برندگان توسط سفارت‌های کشورشان به آن‌ها تحویل شود. جوایز سایر برندگان خارجی جشنواره توسط برگزارکننده به آدرسشان پست خواهد شد.
همچنین از کتاب و لوح فشرده جشنواره رونمایی شد و نسخه‌ای از کتاب به امضای سفرای دانمارک، نروژ، ونزوئلا، بوسنی و هرزگوئین، اندونزی، دبیر اول سفارت مجارستان، اسماعیل عباسی، دکتر مجید سرسنگی، فرید ثانی، داور جشنواره، و علی سامعی رسید. همچنین نسخه‌ای از کتاب به محمدرضا مومنی به عنوان بهترین شرکت کننده جشنواره اهدا شد.
کتاب جشنواره خیام دارای ۱۰۴ صفحه گلاسه ۱۵۰ گرم در اندازه ۲۴×۳۴ سانتیمتر با جلد نقره کوب است.
در پایان گالری‌های نمایشگاه گشایش یافت و کتاب و لوح فشرده جشنواره در بین شرکت کنندگان توزیع شد.
این نمایشگاه همه روزه تا ۲۶ فروردین در محل خانه هنرمندان ایران از ساعت ۱۴ تا ۲۱ قابل بازدید است. در گالری تابستان عکس‌های برنده مدال و روبان، در گالری بهار عکس‌های بخش آزاد و در گالری زمستان عکس‌های بخش چشم انداز قابل مشاهده‌اند.
شرکت کنندگان تهرانی تا ۲۶ فروردین فرصت دارند از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برای دریافت کتاب خود به خانه هنرمندان ایران واقع در تهران، خیابان انقلاب، انتهای خیابان موسوی (خیابان فرصت) مراجعه و عکاسان شهرستانی جهت آگاهی از محل دریافت کتاب خود به این لینک مشاهده کنند.