920128

   مجید سعیدی، عکاس مستندنگار ایرانی، برای مجموعه عکسی به نام «مستندسازی قربانیان جنگ در افغانستان» به عنوان برنده‌ی دومین گرنت RPS Wall ژاپن معرفی شد.
 امسال هایت داوران چهار نفره‌ی این رویداد عکاسی مستند از میان بیش از ۳۰ متقاضی دریافت این گرنت مجموعه‌ی مجید سعیدی عکاس ایرانی را، که در سال‌های اخیر برای آژانش عکس گتی‌ایمجز مشغول عکاسی از افغانستان بوده و اخیرا برنده‌ی یکی از جوایز ورلدپرس فتوی ۲۰۱۳ و مدال طلای نهمین مسابقه‌ی CIPPC هم بوده است، را به عنوان برگزیده‌ی خود معرفی کردند.
 بر روی وب‌سایت این گرنت در توضیحی پیرامون اهمیت این مجموعه آمده است: «کشور افغانستان از زمان وقوع نخستین درگیری با ارتش بریتانیا در دره‌ی هلمند در سال ۱۸۳۳ تاکنون به تناوب درگیر هجوم دولت‌های خارجی و درگیری‌های داخلی چون حمله‌ی ارتش شوروری و همچنین سال‌ها جنگ داخلی فرسایشی بین گروه‌های مختلف افغان بوده است. به طوری که نام این کشور همواره با جنگ و خونریزی پیوند داشته است. ملت افغانستان از پس این همه سال نبرد و خشونت زخم‌ها و آسیب‌هایی بسیار جدی را متحمل شده که بهبود آنها به چندین دهه زمان نیاز دارد. اکنون بیش از یک دهه از سقوط طالبان به دست آمریکا و متحدانش می‌گذرد ولی آثار این همه سال جنگ و درگیری هر روز بیشتر از دیروز در جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی در افغانستان خود را نشان می‌دهد.»
 بخش عکس گالری RPS در توکیو دارای یکی از بزرگ‌ترین فضاهای نمایشگاهی در این کلان‌شهر است و علاوه بر اهدای گرنت فعالیت‌های مختلفی چون برگزاری نمایشگاه عکس، چاپ کتاب عکس، کارگاه‌ها و رویدادهای مربوط به عکاسی و فراهم کردن تسهیلاتی برای اقامت عکاسان منتخب از سراسر جهان در توکیو را انجام می‌دهد. این نهاد قسمتی از پروژه‌ی مشارکتی بزرگتری است که هدف خود را جلب توجه مردم جهان به رویدادهای ناگوار یا تاثیرگذار در سراسر جهان عنوان می‌کند.  
شایان ذکر است گرنت در زمینه‌ی عکاسی به نوعی امتیاز ویژه یا کمک از سوی یک نهاد یا موسسه برای انجام فعالیتی با محوریت عکاسی گفته می‌شود که به عنوان جایزه به فرد برگزیده اهدا می‌شود. در این مورد گالری RPS اجازه‌ی استفاده‌ی رایگان مجید سعیدی از فضای این گالری برای برگزاری نمایشگاهی از آثارش به مدت ۵ تا ۳۰ روز در اوایل تابستان امسال و نیز اقامت رایگان در رزیدنسی این نهاد فرهنگی در طول برپایی نمایشگاه در توکیو را خواهد داد. همچنین این عکاس ایرانی می‌تواند از ارتباطات این گالری برای معرفی بهتر و بیشتر آثارش به مراکز، گالری‌ها و کیوریتورهای دیگر استفاده کند اما هزینه‌ی چاپ و ارسال آثار برای برپایی این نمایشگاه با خود عکاس خواهد بود. دایانا مارکوزیان عکاس جوان روس ارمنی‌تبار که مقیم آمریکا و یکی از استعدادهای جوان منتخب آژانس گتی‌ایمجز هم هست با مجموعه‌ای به نام «خداحافظ چچن من» برنده‌ی نخستین گرنت RPS Wall شده بود.