920417_1

آثاری از سه عکاس ایرانی موفق به کسب جوایزی در گرایش‌های مختلف موضوعی هفتمین دوره‌ی مسابقه‌ی بین‌المللی عکاسی Px3 فرانسه شدند. 

این مسابقه هر سال در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای به میزبانی پاریس برگزار می‌شود و هر بخش شامل شش دسته‌بندی‌ محتوایی شامل خبری، طبیعت، فاین آرت، پرتره، تبلیغاتی و کتاب عکس است و هر کدام از این دسته‌بندی‌ها گرایش‌های موضوعی خاصی را دربرمی‌گیرند و دارای رتبه‌بندی‌های جداگانه هستند. اما در هر یک از این دسته‌بندی‌های محتوایی سه عکاس به عنوان برندگان جوایز آن دسته معرفی می‌شوند و نهایتا از میان این برنده‌ها یک نفر عنوان عکاس سال را کسب می‌کند. 

امسال در بخش حرفه‌ای مجموعه عکسی با نام «پستی بلندی‌های طبیعی» از مهدی ارسطویی، عکاس ایرانی، موفق به کسب مدال نقره‌ی دسته‌ی فاین‌آرت با گرایش موضوعی آبستره شد. همچنین در بخش غیرحرفه‌ای عکسی از شهره گل‌آزاد جایزه‌ی نخست بخش فاین‌آرت را بدست آورده است. این عکس در بخش غیرحرفه‌ای فاین‌آرت با گرایش موضوعی آزاد موفق به کسب یکی از مدال‌های طلا و همزمان در بخش غیرحرفه‌ای پرتره با گرایش موضوعی خودنگاره موفق به کسب مدال نقره هم شده بود. همچنین سه عکس از حمیده ذوالفقاری در بخش غیرحرفه‌ای خبری با گرایش موضوعی آزاد موفق به کسب یکی از مدال‌های برنز شده است. گفتنی‌ست این عکاس ایرانی سال گذشته موفق به کسب مدال طلا از همین مسابقه شده بود. 

عنوان «عکاس برتر سال» به انتخابهفتمین دوره از این مسابقه (جایزه‌ی اصلی) نصیب شین یاهیرو، فتوژورنالیست ۳۴ ساله‌ی ژاپنی، شد که در مجموعه عکسی گوشه‌ای از درگیری‌های مسلحانه در شهر حلب سوریه را به تصویر کشیده است. همچنین هیات داوران هفتین دوره‌ی این مسابقه پیر پلگرینی، عکاس ۴۵ ساله‌ی سوئیسی، را که به استفاده‌ی خلاقانه از تکنیک نوردهی طولانی شهره است، به عنوان استعداد امسال از دید این مسابقه معرفی کرده است. 

عکس‌های برتر این دوره از مسابقه‌ی Px3 قرار است از ۱۹ تیرماه سالجاری در گالری DUPON پاریس به نمایش عمومی گذاشته شوند. این مسابقه به گفته‌ی دست‌اندرکارانش برای ترویج و قدردانی از عکاسی، کشف استعدادهای در حال ظهور و معرفی بخشی از آثار عکاسان جهان به جامعه‌ی هنری پاریس تلاش می‌کند. فهرست کامل برندگان جوایز امسال را در هر دو بخش حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای می‌توانید اینجا ببینید. همچنین فهرست عکاسان شایسته‌ی تقدیر هفتمین دوره‌ی این مسابقه اینجا قابل دسترس است.