920522_2


در آستانه‌ی فرا رسیدن شصتمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که به برکناری دولت دکتر محمد مصدق انجامید، گالری آران میزبان نمایشگاهی با عنوان «به نام گل سرخ» خواهد بود.
 در این نمایشگاه به گفته‌ی مسئولین گالری آثار مختلفی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی به نمایش درمی‌آید که همگی مضمونی در ارتباط با این چهره‌ی شناخته‌شده‌ی تاریخ معاصر ایران دارند. در میان آثار این نمایشگاه، که در قالب کاتالوگی هم منتشر شده‌اند، عکس‌هایی از زنده‌یاد بهمن جلالی، رعنا جوادی و احمد عالی نیز به چشم می‌خورند که برخی از آنها برای نخستین بار به نمایش در می‌آیند. نمایش فیلم مستند «یادی از یک رهبر ملی» به کارگردانی حسین ترابی از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه است. زنده‌یاد علی‌اصغر پتگر، محمدمهدی طباطبایی، فرساد لباف، بهرنگ صمدزادگان، باربد گلشیری و محمد اسکندری دیگر هنرمندانی هستند که با آثار خود در این نمایشگاه حضور دارند. 
 دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر قانونی و رهبر جریان ملی شدن صنعت نفت ایران شصت سال پیش در ۲۸ مردادماه ۳۲ در کودتای مشترک آمریکایی و انگلیسی از قدرت برکنار شد تا یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران رقم بخورد. او پس از کودتا محاکمه شد و پس از تحمل ۳ سال زندان انفرادی تا زمان مرگش در اسفند‌ماه ۱۳۴۵ در خانه‌ی شخصی خود در روستای احمد‌آباد (نزدیک آبیک) به صورت حبس خانگی به سر برد. 

افتتاحیه: جمعه ۲۵ مردادماه ۹۲ – ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه (به استثنای جمعه‌ها) هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۹ دایر است. 
گالری آران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه‌ دی، پلاک ۱۲