هاشم شاکری، عکاس ۲۵ ساله ایرانی، با مجموعه‌ای مستند به نام «شکست‌ناپذیر» موفق به کسب عنوان شایسته‌ی تقدیر در یکی از بخش‌های فستیوال عکاس ناشناخته‌ی آسیا (IPA) در سال ۲۰۱۳ شد. 

   در این مسابقه‌ی آسیایی که در سه بخش عکاسی خیابانی، گزارش تصویری و کتاب عکس آسیا برگزار می‌شود، عکاسانی از سراسر جهان با موضوع آسیا به رقابت می‌پردازند. امسال هاشم شاکری با مجموعه عکسی مستند درباره‌ زندگی روزمره مادربزرگ خود موفق به کسب عنوان شایسته‌ی تقدیر داوران در بخش گزارش تصویری شده است. 

    این عکاس ایرانی، که به گفته‌ی خود از پنج سال پیش بر روی این مجموعه کار می‌کند، سعی دارد تا تلاش و استقامت مادربزرگ ۹۰ ساله‌ی خود را به تصویر بکشد که در حال حاضر با یک بیماری مشابه آلزایمر دست و پنجه نرم می‌کند و در طول زندگی خود با مشکلات زیادی از جمله مرگ شوهر و دو فرزندش و حتی از ۶ سال پیش با مشکلات از دست دادن قدرت تکلم و خواندن و نوشتن روبرو بوده است ولی همچنان امیدوارانه زندگی می‌کند و نشانی از تسلیم شدن در برابر مشکلات روزمره بروز نمی‌دهد. 

  در این بخش کی. ام. اسد، عکاس ۳۰ ساله‌ی بنگلاشی، با مجموعه‌ عکسی درباره‌ی حادثه‌ی مرگبار فروریختن ساختمانی ۸ طبقه در حومه‌ی داکا، پایتخت بنگلادش، است که به عنوان کارگاه تولید لباس مورد استفاده قرار می‌گرفت. تخریب این ساختمان در اثر عدم رعایت نکات ایمنی و استانداردهای لازم در اردیبهشت‌ماه ۹۲ باعث مرگ تراژیک ۱۱۲۷ کارگر شاغل در آن شد و یکی از بدترین حوادث کار در جهان را رقم زد. 

  مجموعه‌ای با نام «دومین فاجعه‌ی بوپال» از آلکس ماسی (ایتالیا، ۱۹۸۱) عکاس آژانس عکس کوربیس موفق به کسب جایزه‌ی دوم این بخش شد. مجموعه عکس ماسی به فاجعه‌ی انفجار در کارخانه‌ی تولید مواد شیمیایی آمریکایی یونیون کارباید در حومه‌ی شهر بوپال، مرکز ایالت مادهاپرادش هند در آذرماه ۱۳۶۳ اشاره دارد که با انتشار ۴۰ تن انواع گازهای سمی بر فراز آسمان شهر سبب مرگ بیش از ۲۵ هزار نفر، مصدومیت و معلولیت تعداد بسیار بیشتری از اهالی شهر و همچنین آلودگی خاک و منابع آب منطقه شد به طوری‌که هنوز پس از سال‌ها از وقوع این فاجعه، مردم محلی و به خصوص کودکان متولد شده پس از آن حادثه با پیامدهای ناگواری همچون نقص عضو و بیماری‌های مهلک درگیر هستند. 

   ماتیلده گاتونی، فتوژورنالیست زن ایتالیایی، هم با مجموعه‌ عکسی درباره‌ی شرایط ناگوار زندگی در سوریه که طی دو سال اخیر به دلیل ناآرامی‌ و درگیری‌های مسلحانه رخ داده است برنده‌ی جایزه‌ی سوم بخش گزارش تصویری شد. او در مجموعه‌ی خود بر روی سرنوشت و شرایط سخت زندگی زنان و کودکان سوری تمرکز کرده است که در اثر خشونت‌های ناشی از درگیری‌های داخلی سوریه مجبور به مهاجرت ناخواسته به ترکیه و لبنان شده‌اند. 

   فهرست برندگان بخش عکاسی خیابانی را اینجا و همچنین اسامی برگزیدگان بخش کتاب عکس آسیا را اینجا ببینید. بنیاد «عکاس ناشناخته‌ی آسیا» بهار ۲۰۱۰ در سنگاپور بنیانگذاری شده و از آن زمان تاکنون ضمن برگزاری مسابقه‌ی عکاسی با هدف شناسایی و حمایت از عکاسی مستند و خیابانی با موضوع زندگی در کشورهای آسیایی اقدام به سازماندهی کارگاه‌های آموزشی و تخصصی عکاسی مستند، انتشار کتاب‌های عکس و برپایی نمایشگاه‌ها و سایر رویدادهای مربوط به عکاسی خیابانی و مستند به خصوص در کشورهای جنوب شرق آسیا کرده است.