با پایان مراحل داوری و اعلام اسامی برگزیدگان پنجمین جشنواره سراسری عکس زمان که توسط حوزه هنری استان مرکزی برگزار می‌شود، نمایشگاه آنلاین عکس‌های راه‌یافته به این مسابقه در سایت عکاسی قابل دسترسی است. همچنین با پایان این رقابت، بیانیه زیر توسط هیات داوران سه نفرهٔ این دوره در اختیار دبیرخانهٔ مسابقه قرار گرفته است. 

 «عکاسی، هنری است که بیش از هر هنر دیگر با واقعیت، ارتباط تنگاتنگ دارد. زمانی از این رشته که به ثبت مو به موی واقعیت می‌پرداخت، به عنوان آیینه واقعیت نام برده می‌شد. تجربیات تلخی که انسان در نیمه اول قرن بیستم از سرگذراند باعث رویگردانی او از واقعیت و پیدایش مکاتبی مانند سوررئالیسم یا فراواقع‌نگری در هنر شد که طبیعتا عکاسی نیز از این موضوع بی‌تاثیر نماند. تأثیر این رویگردانی از واقعیت از اواسط نیمه دوم قرن بیستم و پیدایش فضای، مجازی سمت و سوی خاصی به هنر داد که نتیجه آن نوعی انتزاع و ذهن‌گرایی است. تأثیر رویگردانی انسان غربی از واقعیت‌ها طی چند دهه در هنر کشور ما بسیار کند و بطئی بود. محدودیت‌های فراوانی که برای عکاسی واقع‌گرایانه و مستند اجتماعی بوجود آمد هنرمندان را مجدّا به سوی انتزاع و ذهن‌گرایی سوق داد. این دگرگونی همراه با گسترش شبکه‌های ارتباطات مجازی و اینترنت، شرایطی را به وجود آورده که امروزه شاهدیم بسیاری از مفاهیم دستخوش تغییر شده است. مفاهیمی مانند دوستی، عشق و رابطه کاملا تغییر کرده و ارتباطات، ابعاد تازه‌ای یافته است. 
  این دنیای مجازی که مفهوم «رابطه» را دستخوش تغییر کرده و ابعادی انتزاعی به آن داده، باعث شده که هنر، سمت و سویی انتزاعی به خود بگیرد. امروزه در تمامی دنیا شاهدیم که عکاسی هنری به سوی انتزاع و سوررئالیسم متمایل شده و بیشتر کارهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد چنین ویژگی‌هایی دارند. عکاسی ما نیز با شرایطی که اینترنت برای ما فراهم کرده و باعث می‌شود عکاسان، به خصوص عکاسان جوان، با تازه‌ترین دستاوردهای فکری و فرهنگی این رشته، در دور‌ترین نقاط دنیا در کمترین زمان ممکن آشنا شوند از تأثیر این گرایش‌ها دور نمانده است. ذهن‌گرایی غالب بر عکاسی ما در این شرایط، در ترکیب با تجربیات هنرمندان عکاس در چند دهه گذشته، باعث شده که نوعی نگرش تلخکامانه در این زمینه حاکم شود. نگرش حاکم بر عکس‌های رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره عکس زمان نیز چنین ویژگی‌ای داشت… برعهده برگزارکننده است که در دوره‌های آینده، با اهمیت دادن بیشتر بر وجه محتوایی جشنواره، با توجه به پیچیدگی‌های موضوع زمان، شرایطی را فراهم آورد که عکس‌های ارسالی از سوی شرکت‌کنندگان، با محتوای جشنواره همسویی شده و با قصد و هدف برگزار کننده بیشتر و عمیق‌تر آشنا شوند و با توجه به آن، در جشنواره شرکت نمایند. 
  گروه داوری سومین دوره جشنواره عکس زمان متشکل از محمدمهدی رحیمیان، افشین شاهرودی و حمیدرضا مجیدی با توجه به این موضوع و یادآوری این نکته که ماهیت این جشنواره، واقع گرایی و خلاقیت بیشتری را می‌طلبد، عکس‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره را مورد بررسی قرار داده و در ‌‌نهایت تعداد هفتاد عکس (۲۵ عکس در بخش الف و ۴۵ عکس در بخش ب) از ۶۰ عکاس را به عنوان عکس‌های منتخب، برگزیدند. بسیاری از عکس‌های ارسالی، عکس‌هایی بود که قبلا در مسابقات و جشنواره‌های دیگر با عناوین و موضوعات متفاوت شرکت کرده و چه بسا حائز عنوان و مقام نیز شده بودند، چه بسا عکس‌های خوبی که با موضوع جشنواره، همخوانی نداشتند. به نظر گروه داوری، تعریف برگزارکننده از موضوع زمان می‌تواند هدفمند شده و در مسیر نگاه امیدوارانه به این مفهوم، گام بردارد تا هنرمندان عکاس را وادار نماید که در انتخاب و ارسال عکس با توجه به موضوع، نسبت به خود سخت‌گیری لازم را داشته باشند. این سخت‌گیری، در دوره‌های آینده می‌تواند به ارتقاء سطح کیفی جشنواره بیانجامد.»