روبین هاموند، فتوژورنالیست نیوزیلندی که از سال ۲۰۰۷ تاکنون با آژانس عکس پانوس همکاری می‌کند، به عنوان برندهٔ گرنت ۲۰۱۳ بنیاد یوجین اسمیت آمریکا برای عکاسی مستند انسان‌دوستانه معرفی شد. 

به گفتهٔ هیات داوران مجموعه عکس هاموند با عنوان «محکوم – سلامت روان در کشورهای بحران‌زدهٔ آفریقا» با نگاهی حساس و تاثیرگذار مسالهٔ بحران بیماری‌های روانی در کشورهای آفریقایی را بررسی می‌کند و با نگاهی انسانی و ترحم‌برانگیز نشان می‌دهد که چگونه دولت‌ و جامعه در این کشورهای آفریقایی نسبت به یکی از نیازمند‌ترین اقشار خود، که در سکوت و انزوا رنج می‌کشند، بی‌تفاوت هستند. 

گرنت اهدایی بنیاد یوجین اسمیت در حال حاضر یکی از ارزشمند‌ترین جوایز عکاسی مستند به شمار می‌رود و مبلغ آن ۳۰ هزار دلار است. عکاس برنده موظف است از این گرنت برای تکمیل و بهبود مجموعه عکس خود استفاده کند. روبین هاموند برای تکمیل این مجموعه حدود دو سال در برخی کشورهای آفریقایی به ویژه سومالی، کنگو، اوگاندا، لیبریا و سودان جنوبی عکاسی کرده است. این مجموعه‌ی او پیش از این در جشنوارهٔ پرپینیان ۲۰۱۲ هم به نمایش درآمده بود و موفق به کسب جایزهٔ PhotoEvidence در سال ۲۰۱۳ هم شده است و بنابراین با حمایت این جایزه کتابی از آن به چاپ خواهد رسید. 

امسال مجموعه عکس‌هایی از عکاسان مستند و خبری ۴۲ کشور جهان در این رقابت بین‌المللی شرکت داشتند که هیات داوران این جایزه آثار ۹ عکاس را برای حضور در مرحلهٔ نهایی برگزیدند و در ‌‌نهایت مجموعهٔ روبین هاموند موفق به کسب این گرنت ارزشمند شد. گفتنی‌ست ابراهیم نوروزی از ایران و سباستین لیسته عکاس ۲۸ سالهٔ اسپانیایی، که در سال ۲۰۱۰ برندهٔ بورسیه عکاسی یان پری هم شده بود، در میان ۹ فینالیست این دوره حضور داشتند. 

بنیاد یوجین اسمیت همچنین گرنت ۵ هزار دلاری خود در سال ۲۰۱۳ را به خاطر مجموعه عکسی با عنوان «هشدار قرمز: خشونت در آمریکای لاتین» به خاویر آرکنیلاس، فتوژورنالیست اسپانیایی که تاکنون برندهٔ بیش از ۱۰۰ جایزهٔ عکاسی از جمله جایزهٔ کتاب عکس FotoEvidence هم بوده است، اهدا کرد. آمریکای لاتین امروزه به عنوان یکی از خشن‌ترین مناطق جهان شناخته می‌شود که جرم و جنایت در آن به صورت سازمان‌یافته توسط باندهای تبهکار صورت می‌گیرد و سالانه هزاران قربانی برجای می‌گذارد. 

خاویر آرکنیلاس در این مجموعه در شهر‌ها و مناطقی چون مکزیکوسیتی، سان‌سالوادور، سن‌پدرو سولا و گواتمالا جلوه‌هایی از این خشونت ویرانگر را به تصویر کشیده است. عکاس برای این مجموعه حدود دو ماه در شرایطی خطرناک با اعضا یا اطرافیان قربانیان این باندهای خلافکار، که اکثرا در کار قاچاق انسان و مواد مخدر به آمریکا هستند، زندگی کرده تا توانسته چنین مجموعهٔ چشمگیری از خشونت در این منطقه را به تصویر بکشد. 

این بنیاد همچنین گرنت دیگر خود با عنوان «هاوارد چاپ‌نیک» را به سازمان غیرانتفاعی Foto Konbit اهدا کرد که در سال‌های اخیر در کشور فقیرنشین هائیتی اقدام به برگزاری کارگاه‌های عکاسی کرده است. این سازمان قرار است این گرنت ۵ هزار دلاری را صرف برگزاری کارگاهی ده روزه برای تکمیل آموزش دانش‌‍آموزانی کند که طی سال گذشته در یکی از روستاهای هائیتی در کارگاه‌های این بنیاد حضور داشتند. 

ویلیام یوجین اسمیت (۱۹۷۸ – ۱۹۱۸) یکی از معروف‌ترین فتوژورنالیست‌های آمریکایی است که آثار ماندگار و تاثیرگذاری در زمینهٔ عکاسی مستند و خبری خلق کرده و از او به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار این سبک در تاریخ عکاسی یاد می‌شود. بنیادی که به یاد او برپا شده است از سال ۱۹۷۹ تاکنون هر سال اقدام به انتشار فراخوان و اهدای گرنت‌های مختلفی در زمینهٔ عکاسی مستند می‌کند تا به گفتهٔ خود نقشی در پشتیبانی از ثبت حقیقت و خلق روایت‌های تصویری انسان‌گرایانه داشته باشد؛ یعنی دقیقا سبکی که یوجین اسمیت در تمام پروژه‌های عکاسی خود آن را دنبال کرد.