«منوکسید تهران» پروژه‌ای شهری‌ است دربارهٔ آلودگی هوا که این بار با نگاه کودکان و نوجوانان به دیدن شهری خواهد پرداخت که چند وقتی است نفسش سخت بالا می‌آید و راهی می‌جوید برای گریز از آن و نگاه بچه‌ها این اتفاق را ثبت خواهد کرد. 

  «منوکسید تهران» پروژه‌ای است زیست محیطی که با ابزارهای هنری و فرهنگی به مسئلهٔ آلودگی هوای شهر تهران می‌پردازد. شهری که کمتر روزی در سال از هجوم آلاینده‌ها و ذرات معلق در امان است و برای حل این معضل نیز با مسیر دشواری مواجه است. اخطار‌ها هم شکلی روزمره به خود گرفته‌اند و موجب به وجود آمدن نوعی نگرانی دائمی برای تمامی مردم شهر شده که از هر راهی به دنبال بر طرف کردن آن می‌گردند. 

   «منوکسید تهران» پروژه‌ایست اجتماعی و فرهنگی که با همراهی هنرمندان به سراغ مردم شهر و متخصصان فضای شهری می‌رود برای پرداختن و مواجه شدن با این مسئله زیست محیطی و یافتن فضا و امکانی برای گوشزد کردن و بازنمایاندن چیزی که نمی‌بینند و تنفسش می‌کنند! «منوکسید تهران» راهی است برای بیان معضل آلودگی هوا نه راه حلی برای آن زیرا تعداد وسایلی که موجب آلودگی هوا می‌شوند به شکل چشمگیری فرا‌تر از تعداد کسانی است که در فکر راه حل آن هستند. در این پروژه هنرمندان و شهروندان تهران با استفاده از رسانه‌ها و ابزار مختلف فرهنگی و هنری و با توجه به شیوهٔ بیانی مورد نظر در هر پروژه به بیان و اجرای ایده‌های خود در شهر می‌پردازند. 

  خانه هنر خرد که فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی مختلفی را برگزار می‌کند برای بار دوم در اجرای این پروژه نیز همکاری دارد. شرایط شرکت در «پروژهٔ منوکسید تهران» به این شرح است: 

۱. ابزار مورد نیاز: یک عدد دوربین عکاسی (حتی دوربین موبایل). 
۲. موضوع: عکاسی از شهر و هر آنچه که موجب پدید آمدن آلودگی هوا در شهر تهران می‌شود. 
۳. شرکت در این پروژه برای تمامی کودکان و نوجوانان شهر تهران آزاد است. 
۴. تعداد عکس‌هایی که برای ما می‌فرستید حداکثر ۱۰ تصویر با دقت حداقل ۱۵۰ dpi، با فرمت jpg باشد. 
۵. حداقل سایز هر عکس ۲۰x۳۰ سانتی‌م‌تر باشد. 
۶. تصاویر ارسالی می‌توانند هم رنگی و هم سیاه و سفید باشند. 
۷. آخرین مهلت ارسال یکشنبه ۱۵ دی ۹۲ تعیین شده است. 
۸. لطفا عکس‌ها را فقط از طریق وبسایت ویژه پروژه ارسال کنید. 
۹. لطفا همراه با عکس‌هایی که برای ما ارسال می‌کنید حتما نام، نام خانوادگی، سن، نام مدرسه‌، شماره تماس و ایمیل خود را بنویسد. 
۱۰. زمان نمایش عکس‌ها زمستان ۹۲ و اعلام عکس‌های برگزیده هم با توجه به هر ردهٔ سنی خواهد بود. 
۱۱. به سه نفر از شرکت‌کنندگان برگزیده سه عدد دوربین عکاسی و امکان شرکت رایگان در کارگاه‌های عکاسی معتبر تعلق می‌گیرد. 
۱۲. «خانهٔ هنر خرد» حق استفاده از عکس‌های پذیرفته شده در نشریات، سایت‌های اینترنتی و نمایش دادن عکس‌ها در مکان‌های دیگر را دارد. 
۱۳. تصمیم‌گیری در مورد مسائل پیش‌بینی نشده به عهدهٔ برگزارکننده پروژه است. 

نشانی «خانهٔ هنر خرد»: 
تهران، ولنجک، بلوار دانشجو، بالا‌تر از میدان یاسمن، موسسهٔ منظومه خرد
تلفن: ۲۲۱۷۱۵۴۹ 

 «منوکسید تهران» در سال ۱۳۹۱ در مرکزی آموزشی در تهران با حضور ۳۶ هنرمند آغاز شد. این پروژه در بخش نخست با رویکرد و واکنش به آلودگی تهران (به معنای کلان و برداشت شخصی هنرمندان از این معضل) توسط بخشی از هنرمندان معاصر که صاحب فرزند یا فرزندانی بودند در مدیوم‌های مختلف برگزار شد. 

   امروز در ادامهٔ پرداختن به‌‌ همان دغدغه از زاویه‌ای دیگر بخش دوم این پروژه آغاز و فراخوان عکاسی برای جذب آثار از دیدگاه خود کودکان و کسانی که مستقیم سهمی از مضرات آن می‌برند منتشر شده، قوانین و شرایط ارسال با توجه به مراحل آسان و در دسترس بودن ابزارهای عکاسی (موبایل‌ها، دوربین‌های مبتدی تا دوربین‌های آنالوگ و دیجیتال) مشخص است. 

  برای داشتن شرایط بهتر زندگی در شهر تهران باید آن را از منظرهای مختلفی نگاه کرد. اخباری که هر روز از گوشه و کنار می‌شنویم، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون تنها بخشی از آن‌چه که در این شهر می‌گذرد را منعکس می‌کنند ولی این‌ها تنها ابزاری هستند در دست آدم‌بزرگ‌ها در حالی که دیدن شهر از منظر کودکان و نوجوانان امکانی را فراهم می‌کند تا با چهره‌ی دیگری از شهر مواجه شویم؛ چهره‌ای که برای نسلی که شهر را اداره می‌کنند، قابل لمس نیست. شاید مواجه شدن با معضلی مثل آلودگی هوا از دید کودکان و نوجوانان راه حل‌های متنوع‌تری را پیش روی ما بگذارند.