عکس: عرفان خوشخو – خبرگزاری ایسنا   

   مراسم اختتامیهٔ چهارمین جایزهٔ عکس شید عصر چهارشنبه دوم بهمن‌ماه ۹۲ از ساعت ۱۶ با معرفی عکاس برگزیده‌ی این دوره و همچنین تقدیر از استعدادهای جوان عکاسی مستند در محل گالری محسن برگزار ‌شد.

    در این مراسم ابتدا با نمایش ویدئویی از نحوه‌ی انتخاب آثار توسط داوران، از هفت عکاس زیر ۳۰ سال راه‌یافته به نمایشگاه امسال به عنوان استعدادهای جوان عکاسی مستند اجتماعی کشور تقدیر شد. آذین حقیقی، امین رحمانی، حامد نظری، عبدالله حیدری، فرشید تیغه‌ساز، گل‌آرا سجادیان و مسیح مستاجران عکاسانی بودند که در این بخش تقدیر شدند. 

     اما بر اساس رای هیات داوران، هفت عکاس یعنی بهروز مهری، جلال شمس‌آذران، حامد نظری، حنیف شعاعی، عبدالله حیدری، مریم رحمانیان و مسیح مستاجران به عنوان کاندیداهای نهایی دریافت چهارمین دوره جایزه شید معرفی شدند و در نهایت مهدی قاسمی نام عبدالله حیدری را به خاطر مجموعه‌ عکس «بچه‌های مدرسهٔ شین‌آباد» به عنوان برگزیدهٔ جایزه شید ۲۰۱۳ معرفی کرد.

   عبدالله حیدری پس از دریافت جایزه‌اش به خبرگزاری ایسنا گفت: «من هیچ وقت برای جایزه عکس نگرفته‌ام، اما دوست داشتم کارهایم در جشنواره‌ها به نمایش گذاشته شود. برای بچه‌های شین‌آباد که از افسردگی و ناتوانی مالی رنج می‌برند و حتی با مادرانشان هم درد دل نمی‌کنند، دعا کنید. آن‌ها بچه‌هایی هستند که به دلیل یک اتفاق غیرمترقبه مسیر زندگی‌شان عوض شد. من باز هم با آن‌ها در ارتباط خواهم بود.»

    در ابتدای این مراسم، مهدی قاسمی، دبیر چهارمین دوره جایزه‌ی شید طی سخنانی گفت: «دلم می‌خواهد از این فرصت استفاده کنم و معضلی را یادآور شوم و آن، چشم دوختن بخشی از جامعه‌ی عکاسی ایران به خارج از مرزهای کشور است. درست است که می‌توانیم از تجربه‌ی اساتید استفاده کنیم، اما آنچه اهمیت دارد ایرانی بودن و ایرانی نگریستن است. عرض من به عکاسان ایران این است که به چرایی کار خود و چگونه انجام دادن آن بیاندیشند، تا شاید صادقانه‌تر اجتماع پیرامون خود را نقد کنند و نمایش بدهند.»

      همچنین در بخشی از این مراسم سایت عکس آنلاین دو نشان خود را برای جریان‌سازی تاثیرگذار در حوزه‌ی عکاسی، به علی‌اکبر شیرژیان به خاطر تالیف کتاب «عکاسی مستند» و رعنا جوادی، همسر زنده‌یاد بهمن جلالی، به خاطر انتشار نشریه‌ تخصصی «عکسنامه» اهدا کرد.

    چهارمین دورهٔ جایزه عکس شید با دبیری مهدی قاسمی و حضور استفانی سینکلر، منوچهر دقتی، محمود کلاری، نیوشا توکلیان و علی آقاربیع به عنوان اعضای هیات داوران توسط سایت عکس آنلاین با حمایت بیمه‌ی دانا برگزار شد. گفتنی‌ست بهروز مهری، تهمینه منزوی و ابوالفضل نسایی به ترتیب در سه دوره‌ی قبلی این رقابت موفق به کسب جایزه‌ی اصلی شده بودند.