توضیح «سایت عکاسی»: سی و ششمین و سی و هفتمین شماره از نشریهٔ «عکسنامه» چندی پیش به طور همزمان در قالب یک مجله واحد منتشر شد. این مجله در این شماره‌ها تعدادی از پایان‌نامه‌های دانشجویان رشتهٔ عکاسی دانشگاه تهران را منتشر کرده است. در ابتدای مطالب این شماره طی دو یادداشت جداگانه رعنا جوادی، سردبیر نشریه و رضا شیخ، مهران مهاجر و مهرداد نجم‌آبادی، استادان رشتهٔ عکاسی دانشگاه تهران در این باره توضیحاتی داده‌اند.  این دو یادداشت‌ اکنون برای بازنشر در اختیار «سایت عکاسی» قرار گرفته است که به نوبت منتشر خواهد شد. در زیر یادداشت رعنا جوادی، سردبیر نشریه، را با عنوان «یادداشت سردبیر» می‌خوانیم: 

  «در مقدمهٔ اولین شماره عکسنامه گفتیم که قصد داریم نشریه‌ای متناسب با قامت تاریخیِ هنر عکاسی کشورمان فراهم آوریم. اما متأسفانه هرچه بیشتر تلاش کردیم، کمتر یافتیم و ناچار در اولین گام‌ها به ترجمه روی آوردیم و به همین دلیل، حجم غالب را مطالب ترجمه شده تشکیل داد. این آینه موجود آن روز بود، به مرور زمان مقالات تألیفی هم به دستمان رسید و چاپش کردیم و اکنون پس از گذشت سال‌ها از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیم که ویژه‌نامه‌ای تألیفی بدون یک خط ترجمه منتشر می‌کنیم. 

در بهار امسال با قصد آماده کردن شمارهای ویژ‌هٔ مقالات تالیف شدهٔ فارغ‌التحصیلان رشتهٔ عکاسی، از آقایان رضا شیخ، مهران مهاجر و مهرداد نجم‌آبادی که هر سه نفر مدرس رشتهٔ عکاسی‌اند ــ و از همراهان عکسنامه از نخستین شماره؛ دعوت کردیم تا جلسه‌های مشورتی در این زمینه برگزار کنیم. ماحصل آن جلسه و همفکری‌ها این شد که شماره ۳۶ و ۳۷، عکسنامه را به مقالاتی اختصاص دهیم که براساس پایان‌نامه‌های دفاع شده در دو سال اخیر نوشته شده‌اند و از سطح علمی قابل قبولی نیز برخوردارند. 

 به جهت آنکه این دوستان همه درگیر کار، تحقیق و دانشگاه بودند، قرار شد که کار‌ها را از طریق فضای مجازی انجام دهیم و خوشبختانه کار‌ها به لطف همهٔ همکاران این شماره بدون مشکل خاصی به خوبی پیش رفت. از آنجایی که عکسنامه قصد دارد هر سال چنین ویژه‌نامه‌هایی را با هدف تشویق به تولید نوشتارهای تألیفی در حوزهٔ عکاسی منتشر کند، از هم‌اکنون و در همین جا از دانشجویان علاقه‌مند رشته عکاسی در دانشگاه‌های مختلف دعوت می‌شود تا در صورت تمایل، مقالات خود را تا پایان شهریور ماه ۹۳ برای ما ارسال کنند. 

 خاطرنشان می‌شود که محدودهٔ زمانی خاصی را در نظر نداریم. هر مقاله‌ای را که از نظر سطح علمی پذیرفته شود ولو اینکه پنج سال پیش هم تولید شده باشد، چاپ خواهیم کرد تا شاید پایان‌نامه‌ها از قفسهٔ کتابخانه‌های دانشگاه‌ها قدم فرا‌تر گذاشته، در دسترس طیف وسیع‌تری از پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به عکاسی ایران قرار گیرند. 

   بدیهی است که این شماره عاری از عیب نیست، به ویژه اینکه بیشتر مقالات متعلق به دانشجویان یک دانشگاه است. ما ترجیح می‌دادیم که از دانشگاه‌های مختلف مقاله داشته باشیم ولی از آنجایی که زمان زیادی نداشتیم و گروه سردبیران می‌ه‌مان هم احاطه‌شان بیشتر معطوف به پایان‌نامه‌های دانشگاه تهران بود، ناگزیر این شماره فاقد تنوع دانشگاه است که امیدواریم در ویژه‌نامه‌های آتی این نقص جبران شود. 

 در پایان فرصت را مغتنم شمرده، ‌‌‌نهایت سپاس خود را از آقایان رضا شیخ، مهران مهاجر و مهرداد نجم‌آبادی برای همکاری در این شماره ابراز می‌داریم و همچنین از آقایان محمد ستاری و محمد خدادادی مترجم‌زاده که در آخرین لحظات پیش از چاپ درخواست ما را برای نوشتن یادداشتی در مورد سابقهٔ تأسیس مقطع کار‌شناسی ارشد رشته عکاسی در دانشگاه‌های تهران و هنر پذیرفتند و نیز از همه استادانی که برای این رشته زحمت کشیده و می‌کشند، ‌‌‌نهایت تشکر را داریم. 

 عکسنامه همچنین از نویسندگان محترم مقالات این شماره قدردانی می‌کند و امیدوار است که این دوستان به نوشتن در این حوزه ــ که شدیدا دچار فقر متون پژوهشی و تألیفی است ــ ادامه دهند. ما از هر انتقاد یا پیشنهاد سازنده برای ارتقای کیفی عکسنامه در سال‌های پیش رو استقبال می‌کنیم.»

  کلیهٔ عکاسان و علاقه‌مندان می‌توانند این شماره از عکسنامه را به صورت آنلاین از فروشگاه محصولات فرهنگی آموزشی سایت عکاسی یا به صورت حضوری از دفتر آموزشگاه عکاسی حرفه‌ای، کتابفروشی‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی معتبر خریداری کنند.