نمایشگاه عکس معماری و فضاهای شهری کشور فنلاند با عنوان «خانه‌ای آرام برای زندگی» از ۲۳ بهمن‌ماه ۹۲ در گالری ممیز خانهٔ هنرمندان ایران برپا خواهد شد. 

 به گفتهٔ برگزارکنندگان، این نمایشگاه ترکیبی از عکس‌های مایا هلما (Maija Holma) از آثار معماری آلوار آلتو (Alvar Alto) آرشیتکت معروف فنلاندی و عکس‌های نجمه مطلایی و احسان رنجبر از معماری و فضاهای شهری در فنلاند است. مجموعه تصاویر این دو معمار و شهرساز ایرانی از شهرهای هلسینکی، تامپره، تورکو و هامینلینا تهیه شده است که علاوه بر معرفی معماری بناهای عمومی جلوه‌ای از زندگی شهری در فضاهای عمومی را ارائه می‌دهد. 

 مایا هلما عکاس فنلاندی، دانش‌آموختهٔ موسسه طراحی لاهتی (Lahti) است و عکس‌هایش از موزهٔ آلوار آلتو جهت نمایش به ایران منتقل شده است. وی از سال ۱۹۹۵ به عنوان عکاس در موزهٔ آلتو مشغول به کار بوده و عکس‌هایش در نمایشگاه‌های مختلفی در فنلاند، اسپانیا، پرتغال، صربستان و روسیه به نمایش درآمده است. 

 نجمه مطلائی کارشناسی معماری و کارشناس ارشد طراحی شهری را در دانشگاه‌های کاشان و دانشگاه آزاد تهران مرکز گذرانده و هم اکنون مدرس معماری در مرکز فناوری‌های نوین ساختمان در تهران است. احسان رنجبر هم دورهٔ دکترای معماری خود را با گرایش طراحی شهری در دانشگاه تربیت مدرس تهران سپری کرده و هم اکنون عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس است. 

 طبق اعلام دست‌اندرکاران نمایشگاه، نجمه مطلایی و احسان رنجبر جهت گذراندن فرصت مطالعاتی در دانشگاه تکنولوژی تامپره (Tampere) در سال ۲۰۱۱ میهمان این دانشگاه بوده و در طول اقامت در فنلاند سفرهای تحقیقاتی مختلفی به شهرهای مختلف این کشور داشته‌اند و با مطالعه و بررسی میدانی در فصل‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا نگاه جامعی از معماری و شهرسازی این کشور زیبا را به علاقمندان و به ویژه معماران و شهرسازان ایرانی ارایه کنند. 

 این نمایشگاه به دعوت سفارت فنلاند در تهران و همکاری موزهٔ آلوار آلتوی شهر یووسکولای فنلاند و خانهٔ هنرمندان تهران برپا می‌شود و آثاری از طراحی مدرن فنلاندی شامل تعدادی از آثار آلوار آلتو، آبگینهٔ مدرن فنلاندی و منسوجات جهت طراحی داخلی به نمایش گذاشته خواهد شد. قبل از افتتاحیه نمایشگاه نیز، از ساعت ۱۵ روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۹۲ سمیناری با تمرکز بر ابعاد مختلف معماری و شهرسازی فنلاند در تهران برگزار خواهد شد. 

افتتاحیه: چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۹۲ – ساعت ۱۷
نمایشگاه تا ۳۰ بهمن‌ماه جاری هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ دایر است. 
نگارخانهٔ ممیز، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، خانهٔ هنرمندان ایران