سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند با هدف به تصویر کشیدن واقعیت امروز شهر بیرجند چهارمین دوره جشنواره بیرجند در قاب ایران را در قالب یک گردهمایی بزرگ عکاسی از ۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۳ برگزار می‌کند. 

    در این مدت شرکت‌کنندگان جشنواره در بیرجند میهمان برگزارکننده بوده و ضمن عکاسی در شهر و شرکت در کارگاه‌های آموزشی، داوری جشنواره نیز در پایان اردو صورت گرفته و طی مراسمی جوایز اهدا خواهند شد. شرایط و مقررات جشنواره به قرار زیر است: 

محورهای موضوعی جشنواره: جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود. 

بخش یک: مناظر شهری (کارت پستال) 
در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که موضوعات زیر را به تصویر کشیده باشد: بافت معماری (فقط جدید) مناظر و چشم‌اندازهای شهری، زندگی شهری، فرهنگ شهروندی و عمومی و عوامل موثر بر ارتقا، می‌ادین، بازار‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌ها، مکان‌های زیارتی و توریستی، حضور مردم در شهر و تمامی نشانه‌ها و نمادهایی که مربوط به بیرجند بوده و مستقیم یا غیرمستقیم بیرجند را معرفی می‌کنند. در این بخش فقط عکس‌هایی پذیرفته می‌‍شود که زیبایی‌های شهری را نمایان کند و از پذیرش عکس‌های سیاه‌نمایی معذوریم. 

بخش دوم: طبیعت استان خراسان جنوبی
طبیعت زیبای منطقه از کوه‌های بلند تا دشت‌های سرسبز تا کویرهای پر پیچ و خم و پر رمز و راز و هر آنچه در طبیعت بکر آن وجود دارد، بهانه‌ای شد، تا در این دوره از جشنواره به این مقوله پر ارزش بپردازیم. در این بخش عکس‌هایی مورد نظر است که از طبیعت، حیات وحش و میراث فرهنگی مناطق مختلف استان خراسان جنوبی گرفته شده باشد. 

مقررات و شرایط شرکت: 
۱ – همهٔ عکاسان آماتور و حرفه‌ای از سراسر ایران حق شرکت در جشنواره را دارند. 
۲- به منظور ارتقای کیفیت عکس‌های ارسالی برای جشنواره، یک اردوی عکاسی برای عکاسان استان خراسان جنوبی و یک اردو برای عکاسان دیگر شهرهای کشور که مایل به حضور در جشنواره هستند برگزار خواهد شد. همزمان با این اردو‌ها کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز با حضور استادان برجسته به صورت رایگان برگزار می‌شود. 

کلیهٔ شرکت‌کنندگان در این اردو‌ها به مدت پنج روز در بیرجند مهمان برگزارکننده بوده و در این مدت تمامی هزینه‌های پذیرایی و اقامت آنان توسط سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند پرداخت خواهد شد. برای شرکت در این اردو‌ها و حضور در کارگاه‌های آموزشی علاقمندان می‌بایست از طریق ایمیل جشنواره ثبت‌نام کنند. 

علاقه‌مندان برای شرکت در اردو‌ها باید رزومهٔ سه سال اخیر عکاسی خود به انضمام ۴ قطعه عکس از فضای شهری با حجم حداکثر ۲۰۰ کیلوبایت را (فایل زیپ) برای دبیرخانه ارسال نمایند. کسانی که برای حضور در این اردو‌ها دعوت می‌شوند موظفند در جشنواره شرکت کنند. اطلاعات کامل‌تر مربوط به اردو‌ها در فروردین‌ماه ۹۳ بر روی «سایت عکاسی» منتشر خواهد شد. 

ایمیل جشنواره: birjandax@gmail. com

۳ – عکس‌های ارسالی در بخش یک می‌بایست در محدودهٔ شهر بیرجند گرفته شده باشند. 
۴- نگاه مستند به شهر بیرجند هدف و روش اصلی این جشنواره است. لذا عکس‌های دستکاری شده به شکلی، که خاصیت مستند بودن عکس مخدوش باشد، پذیرفته نمی‌شود. 
۵- هر عکاس می‌تواند حداکثر ۱۵ عکس برای بخش‌های مناظر شهری و طبیعت ارسال کند. این پانزده عکس می‌توانند در یک بخش، یا هر دو بخش ارسال شوند. در هر حال مجموع عکس‌های دو بخش روی هم نباید از ۱۵ فریم بیشتر شود. 
۷- آثار می‌توانند رنگی یا سیاه و سفید باشند. 
۸ – آثار باید فقط به صورت فایل JPEG و در اندازهٔ ضلع بزرگ حداکثر ۴۵ سانتیمتری روی CD یا DVD ارسال شوند و نیازی به ارسال پرینت یا نسخهٔ چاپی نیست. 
۹- نحوهٔ نامگذاری فایل‌ها: از چپ به راست، شمارهٔ عکس – نام و نام‌خانوادگی – شمارهٔ بخش به صورت تایپ انگلیسی. 
۱۰- شرکت‌کننده با ارسال آثار خود اعلام می‌کند که عکسهای ارسالی متعلق به اوست و مسئولیت اخلاقی و حقوقی ناشی از این امر به عهدهٔ فرستندهٔ آثار است و مسئولیتی از این بابت متوجه برگزارکننده نیست. اما در صورت وقوع چنین امری هرگونه عنوان، جایزه و امتیازی که به ارسال‌کننده تعلق گرفته باشد از وی پس گرفته خواهد شد. 
۱۱- حق استفاده از آثار پذیرفته شده برای برگزارکننده جهت امور نمایشگاهی، تبلیغاتی و انتشاراتی با رعایت حقوق معنوی عکاس (حق اثر) محفوظ است. 
۱۲- ارسال آثار به معنای پذیرش تمامی مقررات این جشنواره است. 
۱۳- تصمیم در موارد پیش‌بینی نشده به عهدهٔ دبیر جشنواره است. 
۱۴- استادان کارگاه‌های جشنواره متعاقبا اعلام خواهند شد. 

جوایز در بخش مناظر شهری: 
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۷ میلیون ریال 
نفر دوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۶ میلیون ریال 
نفر سوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال 
تقدیر شهردار بیرجند: لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال
تقدیر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند: لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال
تقدیر دبیر جشنواره: لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال
تقدیر استانی: لوح تقدیر و مبلغ ۲ میلیون ریال

جوایز در بخش طبیعت: 
نفر اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۵ میلیون ریال
نفردوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۴ میلیون ریال
نفرسوم: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ ۳ میلیون ریال

هیات داوران: 
 ساعد نیک‌ذات، علی قلم‌سیاه، دکتر مهدی مقیم‌نژاد، کیارنگ علایی، محمدرضا چایفروش، فردین محمدیان، احمد عابدی و دکتر محمدعلی بیدختی

رئیس شورای سیاست‌گذاری: دکتر عباسعلی مدیح (شهردار بیرجند) 
رئیس ستاد جشنواره: همایون شاکری
دبیر جشنـــواره: رضا خالدی 
مدیر اجرایی: امیر ابراهیم‌زاده
راهنمای علمی اردو‌ها: محسن مقداری

گاه‌شمار جشنواره: 
اردوهای عکاسی برای عکاسان: ۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۳
آخرین مهلت ارسال آثار: پایان ساعت اداری دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۳ 
داوری آثار: ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۳ 
مراسم پایانی: ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۹۳

نشانی دبیرخانه: 
بیرجند، انتهای میدان توحید، خیابان مفتح ۳۴، پلاک ۹، سازمان رفاهی تفریحی شهرداری بیرجند