همزمان با دوم اردیبهشت‌ماه ۹۳ روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی کتاب نخستین جشنوارهٔ عکاسی بافت تاریخی «ته‌ران» توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران منتشر و رونمایی می‌شود. 

     به گزارش ستاد خبری جشنواره، مراسم رونمایی روز سه‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه ۹۳ از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷ با حضور جمعی از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران، سازمان زیباسازی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، جامعهٔ معماری و شهرسازی، اصحاب رسانه و علاقمندان طهران قدیم در محل باغ نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان صفی علیشاه، خیابان شریعتمدار رفیع برپا خواهد شد. گفتنی است در حاشیهٔ این برنامه کتاب جشنوارهٔ عکاسی «ته‌ران» به برگزیدگان و همچنین تمامی عکاسان راه‌یافته به نمایشگاه اهدا خواهد شد. 

    به گفتهٔ برگزارکنندگان، «ته‌ران» نخستین مسابقه در حوزهٔ عکاسی از بناهای تاریخی با رویکرد زندگی در محلات تاریخی و قدیمی شهر تهران بود که توسط کمیتهٔ پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران و با حمایت ویژهٔ سازمان زیباسازی شهر تهران و مشارکت کمیسیون ملی یونسکو در ایران (ICOM)، کمیتهٔ ملی موزه‌های ایران و انجمن عکاسان میراث فرهنگی از ۹ تا ۱۷ خردادماه ۹۲ در محل خانهٔ هنرمندان ایران برگزار شد. 

  کلیهٔ علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر برای دریافت این کتاب می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳ – ۸۸۸۰۴۸۱ تماس گرفته یا به سازمان زیباسازی شهر تهران به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید علیرضا دامن افشار، پلاک ۵۵، واحد مطالعات و آموزش مراجعه کنند.

    حدود ۴ هزار عکس به دبیرخانهٔ این جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۱۲۰ عکس توسط هیات داوران شامل مهرداد اسکویی، سعید محمودی ازناوه، مجید ناگهی، سیداحمد محیط طباطبایی، ساعد نیک‌ذات و علیرضا قهاری و احسان اسعدی (به عنوان کارشناس و مشاور معماری) به نمایشگاه نهایی راه یافتند و اکنون این آثار برگزیده در قالب کتاب مصوری به چاپ رسیده است. 

    نمایش جلوه‌های خاص از حیات اجتماعی در بافت تاریخی تهران (نشاط، صمیمیت و جنب و جوش در محله‌ها)، امید و عشق به زندگی در محلات قدیمی تهران، معرفی جاذبه‌های تاریخی- گردشگری، حفظ آثار تاریخی در بافت قدیم، نگاه مسئولانه مردم و مدیران در قبال پاسداشت بافت تاریخی تهران، اثربخشی بافت تاریخی در هویت دادن به جامعه، نمایش جلوه‌های معماری در بافت تاریخی تهران، نگاه به مرمت‌ها و تخریب‌ها، آسیب‌شناسی بافت‌های فرسوده و نگاه به آسیب‌رسانی به بافت‌های تاریخی و ارزشمند از موضوعات محوری این جشنواره عنوان شده است.