نخستین گروه انجمن‌های تخصصی عکاسان به دعوت انجمن عکاسان ایران ضمن بررسی مشکلات دوسالانه‌های پیشین در مورد راهکارهایی که منجر به کیفیت بهتر سیزدهمین دوسالانهٔ ملی عکس ایران می‌شود، گفتگو و تبادل‌نظر کردند. 

      طبق اعلام روابط عمومی انجمن عکاسان ایران به «سایت عکاسی»، نخستین نشست اعضای مدعو کارگروه تشکل‌های عکاسی ایران صبح دو‌شنبه ۵ خرداد ۹۳ در تالار امیرخانی خانهٔ هنرمندان برگزار شد. این نشست به دعوت انجمن عکاسان ایران برگزار شده بود تا نظرات و راهکارهای دیگر انجمن‌های تخصصی عکاسی برای سیزدهمین دوسالانهٔ ملی عکس ایران مورد بررسی قرار گیرد. 

     ساعد نیک‌ذات، یکی از اعضای هیات مدیره و دبیر کمیتهٔ انجمن‌ها و تشکل‌های انجمن عکاسان ایران در ابتدای جلسه با بیان اینکه ۵۰ انجمن در زمینهٔ عکاسی کشور وجود دارند، افزود: «در بررسی سابقه و عملکرد این انجمن‌ها به این نتیجه می‌رسیم که همهٔ آن‌ها فعال نیستند و بیشترشان فاقد اساسنامه هستند و حداکثر ۱۰ درصد از انجمن‌های مذکور در زمینه‌های تخصصی فعال هستند. هدف این است تا با تعامل مشترک این انجمن‌ها در جهت پیشبرد اهداف دوسالانهٔ عکس ایران در کنار یکدیگر گام برداریم.» 

      پس از آن مسعود زنده‌روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، با اظهار خوشحالی از اولین گردهم‌آیی انجمن‌های عکاسی در سال ۹۳ گفت: «برای ما وضعیت عکاسی کشور در تمام گرایش‌ها و شاخه‌ها از اهمیت و حساسیت بسیاری برخوردار است بنابراین در این مسیر باید با تلاش جهت تدوین سند چشم‌انداز، نحوهٔ مشارکت و تعامل این کارگروه و سایر تشکل‌ها و انجمن‌های کشور را مشخص نماییم. برگزاری سیزدهمین دوسالانهٔ ملی عکس ایران اولین گام بلند در این مسیر دشوار است.» 

      او در ادامه افزود: «طی مذاکرات منسجم و جلسات منظمی که با مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد صورت گرفته، قرار است برای نخستین‌بار در تاریخ عکاسی معاصر ایران دوسالانهٔ عکس از سوی انجمن عکاسان ایران برگزار شود و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم نظرات و نحوهٔ تعامل دیگر انجمن‌های تخصصی عکاسی را جویا شویم تا دوسالانه‌ای پرقدرت، باکیفیت و تاثیرگذار داشته باشیم.» 

       بنابر گزارش دریافتی «سایت عکاسی»، یداله ولی‌زاده، رئیس هیات مدیرهٔ انجمن عکاسان تبلیغاتی، در ادامهٔ جلسه با انتقاد از کم‌توجهی به جامعهٔ عکاسان تبلیغاتی این پرسش را مطرح کرد که حضور نمایندهٔ این انجمن در جلسه‌ای که به منظور برنامه‌ریزی برای دوسالانه عکس برگزار شده است، به معنای در نظرگرفتن این شاخهٔ عکاسی در دوسالانه است که زنده‌روح کرمانی نیز پاسخ داد: «ما علاقه‌مند حضور همهٔ گرایش‌های عکاسی در دوسالانه هستیم و نگاه حذفی به هیچ یک از دیدگاه‌های عکاسی را نداریم.» 

      سیدعباس میرهاشمی، رئیس هیات مدیرهٔ انجمن عکاسان دفاع مقدس سخنران بعدی نشست بود. او در مورد برگزاری دوسالانه از سوی انجمن عکاسی ایران عنوان کرد: «بعد از مدت‌ها فرمان عکاسی را به عکاس‌ها داده‌اند. در این مسیر باید بدانیم چه قله‌ای برای عکاسی متصور هستیم و در این اتفاق سهم عکاسان شهرستان و استعدادهای جوان چقدر است. ضمن اینکه باید به این موضوع فکر کنیم که برای دوسالانه‌های بعدی چه برنامه‌هایی داریم.» 

     طبق اعلام روابط عمومی انجمن عکاسان ایران به «سایت عکاسی»، ساعد نیک ذات نیز در پاسخ به این مسائل گفت: «تدوین یک آیین‌نامه اجرایی برای دوسالانه‌ها از اهداف ماست. نظر ما این است که انجمن‌ها، نظرات خود را در این کمیته ارائه دهند تا در برنامه‌ریزی‌های دوسالانه مورد بررسی قرار بگیرد.» 

      ابراهیم صافی، رئیس هیات مدیرهٔ انجمن عکاسان میراث فرهنگی، هم پیشنهاد برگزاری دوسالانه در سطح بین‌المللی، درنظر گرفتن موضوع و تشکیل یک کارگروه تخصصی برای قدرتمندشدن دوسالانه را مطرح کرد. 

      علی نیک‌رفتار نیز که به نمایندگی از سوی هیات مدیرهٔ انجمن عکاسان سینما در این جلسه حضور داشت با اظهار خوشحالی از دعوت انجمن عکاسان ایران از دیگر انجمن‌های تخصصی عکاسی، از آمادگی اعضای انجمن خود برای هرنوع همکاری در برگزاری دوسالانه خبر داد. 

     همچنین در ادامهٔ گزارش دریافتی توسط «سایت عکاسی» آمده است، ابراهیم حسینی، رئیس هیات مدیرهٔ انجمن عکاسان تئا‌تر، در این جلسه گفت: «در بحث کمک‌رسانی برای برگزاری دوسالانه اعضای انجمن ما آماده همه نوع همکاری هستند.» کاوس صادقلو، رئیس هیات مدیرهٔ انجمن عکاسان مطبوعات ایران، هم در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: «روزی که انجمن عکاسان ایران شکل گرفت، فکر کردم چقدر خوب است که انجمن‌های عکاسی به واسطهٔ این انجمن دور هم جمع شوند و حالا برگزاری این نشست بسیار خوشحال‌کننده است.» 

      او در مورد دوسالانهٔ عکس گفت: «نگرش به این دوسالانه باید تغییر کند چون درحال حاضر به هرکسی می‌گویید دوسالانه عکس، فکر می‌کند منظورمان عکاسی خلاقانه است. همچنین تغییر مدیران در هر دوره، روی برگزاری دوسالانه تاثیر گذاشته و به همین دلیل توان برنامه‌ریزی ثابت و طولانی مدت را برای برگزاری دوسالانه دشوار کرده است. باید راهکارهایی برای بهبود این مسائل درنظر گرفت.» 

      طبق گزارش دریافتی «سایت عکاسی»، مسعود زنده‌روح کرمانی هم در پایان جلسه در جمع‌بندی نظرات مطرح شده عنوان کرد: «در این مقطع زمانی فرصت کافی برای بین‌المللی شدن دوسالانه وجود ندارد اما تمهیداتی اندیشیده شده است تا بتوانیم نگاه جامعه بین‌المللی عکاسی را به سمت این دوسالانه جذب کرده و از دوره‌های بعد قدرتمند‌تر در این عرصه وارد شویم.»