نشست کمیته‌ی اطلاع‌رسانی انجمن عکاسان ایران با سایت‌های تخصصی عکاسی کشور به منظور بررسی نحوه برگزاری سیزدهمین دوسالانه ملی عکس ظهر دوشنبه ۱۲ خردادماه ۹۳ در تالار امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد.

     به گزارش روابط عمومی انجمن عکاسان ایران، در ابتدای این نشست محمدمهدی رحیمیان، یکی از اعضای هیات مدیره و مدیر روابط عمومی این انجمن هدف از برگزاری این نشست را ایجاد همکاری میان رسانه‌ها و سایت‌های عکاسی برای برگزاری هرچه بهتر دوسالانه دانست و پس از آن مسعود زنده‌روح کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن، با اشاره به اینکه بهانه‌ی این جلسه دوسالانه‌ی عکس است، گفت:«اگر قرار است در این رویداد کاری انجام شود نیاز به همکاری تمام گروه‌هایی داریم که در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنند، به همین دلیل کمیته اطلاع‌رسانی انجمن چنین نشستی را برگزار کرده است تا بتوانیم نظر رسانه‌های فعال این حوزه را جویا شویم.»

    در ادامه کاوه بغدادچی، سردبیر «سایت عکاسی» که به نمایندگی از این رسانه در این نشست حضور داشت، به ارائه پیشنهادهایی در مورد دوسالانه پرداخت و گفت: «دوسالانه تعریفی خاص دارد اما آنچه ما در ایران در مورد دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها شاهد هستیم درواقع تنها برگزاری مسابقه یا جایزه عکاسی است که به اشتباه جشنواره خوانده می شود.» وی از نظر خروجی دوسالانه نهم را یکی از بهترین نمونه‌های قبلی در کشور برشمرد و گفت: «در دوسالانه بیشتر وجه هنری و ذهنیت‌گرا مطرح است مگر اینکه در عنوان آن اعلام شود که قرار بر پرداختن بهجنبه‌های دیگری است.»

        او افزود:«به نظرم بهتر است برای دوسالانه عنوان و شعار درنظر گرفته نشود بلکه باید تم یا موضوع برای آن انتخاب کنیم. دوسالانه‌ها باید از نگاه کلیشه‌ای پرهیز کنند و رسیدن به یک نگاه خلاقانه بسیار مهم است.»

        وی همچنین عقیده داشت که اگر به جای تک عکس، برای دوسالانه مجموعه عکس از عکاسان دریافت شود، می‌توان ارزیابی بهتری در مورد کیفیت آثار ارائه شده دوسالانه انجام داد. یکی از پیشنهادهای او همچنین دعوت از نمایشگاه‌گردان‌ها و گالری‌ها در دوسالانه بود.
  کاوه بغدادچی همچنین تاکید کرد: «برخلاف آنچه بسیاری تصورمی‌کنند دوسالانه برآیند جشنواره‌ها و مسابقات یک کشور نیست و نباید به آن به چشم جشنواره‌ی جشنواره‌ها یا مسابقه‌ی مسابقه‌ها نگاه کرد بلکه دوسالانه هویتی کاملا مستقل دارد و وجه مشخصه‌ی آن جریان‌سازی و پیشرو بودن است.»

   علی آقاربیع، دبیر آژانس عکس جام هم دیگر سخنران این نشست بود که در مورد دعوت از گالری‌ها و نمایشگاه‌گردان‌ها عنوان کرد:«متاسفانه ما تجربه‌ی خوبی در مورد دعوت از گالری‌ها و افراد در نمایشگاه‌های قبلی نداریم. بنظرم می‌توانیم با دعوت از هنرمندان برای ارائه ویدئوآرت یا سخنرانی، کیفیت دوسالانه را بالا ببریم.»

    او در بخش بعدی صحبت‌هایش به نگاه عکاسان ایرانی اشاره کرد: «من در برخی از مسابقات عکاسی، داوری آثار را برعهده داشته‌ام و متوجه شده‌ام نگاه خیلی از عکاسان ایرانی به رویدادهای خارجی است و همین باعث شده است ما از ایرانی بودن آثار فاصله بگیریم. اگر بتوانیم دوسالانه را به این سمت ببریم که عکاسی ایرانی چیست؟ می‌توانیم به نتایج خوبی برسیم چون در برخی از مجموعه عکس‌ها ما حتی نمی‌دانیم این اتفاق در ایران افتاده یا یک کشور دیگر.»

    مهدی سروری، سردبیر پایگاه عکس چیلیک نیز با تایید سخنان آقاربیع گفت: «این موضوع که ما در ایران عکاسی می‌کنیم و باید مشخص باشد عکاسی ایرانی چیست، خیلی مهم است. ضمن اینکه در دوسالانه‌هایمان باید به حضور و نمایش آثار پیشکسوتان توجه کنیم.»

930312_2

    ساعد نیک ذات، یکی دیگر از اعضای هیات مدیره‌ی انجمن عکاسان هم در مورد رسیدن به هویت ایرانی در آثار عکاسی اظهار کرد: «ما باید با عکس‌های بومی خود دوسالانه عکس را معرفی کنیم و با یک نگاه بومی جهانی شویم. اگر دقت کنید می‌بینید عکاسی خبری و مستند ما به دلیل داشتن همین نگاه در دنیا خیلی پیشتاز بوده است درحالی که عکاسی هنری ما خیلی مطرح نیست. پس مهم است که یک دوسالانه ایرانی داشته باشیم.»

    یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این نشست، نبود آرشیوی کامل از دوسالانه‌های قبلی بود که کاوه بغدادچی با اشاره به این نقص خواستار توجه انجمن و متولیان دوسالانه به تکمیل و متمرکزکردن آرشیو دوره‌های قبل دوسالانه شد.

       رحیمیان و زنده روح کرمانی نیز از تلاش انجمن عکاسان برای گردآوری اطلاعات مربوط به دوسالانه عکاسی و مستندات مرتبط با این رشته خبر دادند. گفتنی‌ست احسان رافتی به نمایندگی از سایت دوربین دات‌نت و آئین شاهرودی به نمایندگی از نشریه «عکاسی خلاق» در این نشست شرکت کرده بودند.