به مناسبت روز جهانی مبارزه با بهره‌کشی از کودکان نمایشگاه عکسی از شیما سمسار با موضوع کودکان کار تحت عنوان «تو نیستی که رو به من بایستی» روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه ۹۳ در گالری آبان مشهد افتتاح خواهد شد.

      طبق اعلام برگزار کنندگان، در این نمایشگاه ۲۵ عکس از کودکانی که در شرایط سخت مشغول به کار هستند به نمایش درخوا هد آمد و در بخش جانبی نیز پوسترهایی از شماری از طراحان گرافیک مشهد با موضوع کار اجباری کودکان ارائه خواهد شد. قرار است در صورت فروش، بخشی از عواید حاصله به جمعیت امداد امام علی (ع) مشهد اهدا شود. 

     در بخشی از متن معرفی عکس‌های این نمایشگاه آمده است: «عکس‌های مجموعه‌ی حاضر، با روانی و سادگیِ بی‌واسطه‌ای- که از نگاهِ عکاس سرچشمه می‌گیرند – از واقعیتی اجتماعی ثبت شده است. هنرمند با کمترین واسطه، موضوعِ کارِ کودکان را بدون سیاه‌نمایی، نشان می‌دهد. ویژگی این مجموعه در مقایسه با دیگر کارهای عکاسی "واقع‌نگاریِ اجتماعی" به جا گذاشتن ردی از شور زنده بودن و برق نگاهی‌ سربلندانه است و نه‌ عجز و شرمندگی.

      لابلای رنگ‌های پخته و روغن‌آلود عکس‌ها می‌توان رد پایی‌ از قرمز و نارنجی پیدا کرد. رنگِ فضای پیرامونِ کودکان چنان با رنگ تن‌ و لباس آن‌ها در آمیخته که گویی کارگران، بخشی از ابزارِ کارگاه‌اند و اگر نگاه نافذ آنها نمی‌بود شاید پیدا کردنِ‌شان در عکس، زمان بیشتری می‌طلبید؛ نگاهِ بزرگانه‌ی کودکانی که بزرگسالان را به چالش می‌کشند.  قرار گیری کودکان در مرکزِ کادر، بدون لبخندی سفارشی و نوعِ ارتباطی که نگارنده‌ با سوژه برقرارکرده است، موجب شکل‌گیریِ عکس‌هایِ بی تکلف شیما سمسار شده‌اند.»

     شیما سمسار متولد ١٣۵٩ در تهران است و به صورت تجربی با گرایش مستند اجتماعی و به‌ویژه عکاسی از آسیب پذیری کودکان عکاسی می‌کند. عکس‌های اوِ تاکنون در جشنواره‌های مختلفی از جمله به نخستین جشنواره‌ بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و جشنواره‌ عکس دانشگاه آزاد راه‌یافته‌اند. وی همچنین در ۴ سال متوالی به عنوان یکی از طراحان برتر مسابقات «پوستری برای آینده» انتخاب شده است.

گشایش: چهارشنبه ۲۱ خردادماه ٩٣ – ساعت ۱۷ تا ۲۱ 
نمایشگاه تا ۲۷ خردادماه سالجاری هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ دایر است.
گالری آبان، مشهد، وکیل‌آباد نهم، شماره‌ ٧