اختصاصی «سایت عکاسی» – بنیاد جهانی ورلد پرس فتو، مستقر در آمستردام هلند، به تازگی اقدام به انتشار ۲۸ فیچر مستند و یک فایل ویدئویی مرتبط با دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی رخ داده در کشورهای شمال آفریقا کرده است.

    این مجموعه‌ها که همگی مرتبط با پنج کشور لیبی، مصر، تونس، الجزایر و مراکش هستند توسط عکاسانی اهل همین کشورها خلق شده‌اند که در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در مجموعه کلاس‌های آکادمی ورلد پرس فتو برای پوشش تصویری رویدادهای بهار عربی با عنوان Reporting Change شرکت داشتند.

   
     این مجموعه تحت عنوان «داستان‌های تغییر: فراتر از بهار عربی» همراه با توضیحاتی درباره عکس‌ها و شرح حال عکاسان هم‌اکنون بر روی وبسایت این بنیاد قاب دسترسی است.

    بهار عربی به مجموعه تحولاتی گفته می‌شود که جرقه آن آذرماه ۸۹ با خودسوزی و مرگ محمد بوعزیزی، جوان ۲۶ ساله تونسی، زده شد و خیلی زود با وقوع شورش‌ها و ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی گسترده و خشونت‌بار منجر به تغییر حاکمان یا قوانین اساسی در شماری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شد. 

    طبق اعلام دست‌اندرکاران بنیاد ورلد پرس فتو، در مجموعه «داستان‌های تغییر: فراتر از بهار عربی» با عکس‌هایی روبرو هستیم که از زاویه دید عکاسان بومی منطقه به زوایای مختلف زندگی روزمره مردم این پنج کشور سرک کشیده‌اند و سعی دارند گوشه‌ای از زندگی این مردم را به خصوص پس از وقوع تحولات بهار عربی به تصویر بکشند که کمتر به عنوان محتوای روزمره خبری در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد؛ بخشی از حقیقت زندگی مرد و زن و پیر و جوان این جوامع شمال آفریقا که تحت تاثیر اهمیت اخبار سیاسی مرتبط با این کشورها نادیده گرفته شده است. 

     مجموعه «داستان‌های تغییر: فراتر از بهار عربی» همچنین در قالب کتاب نفیسی به همین نام شامل ۳۱۲ صفحه و در ابعاد ۲۰×۲۴.۵ سانتیمتر چاپ شده و به قیمت ۴۵ یورو قابل خریداری است. 

     گفتنی‌ست بنیاد ورلد پرس فتو برگزارکننده یکی از معتبرترین مسابقات عکاسی خبری و مستند در جهان است و طبق اعلام این بنیاد، نمایشگاه جدیدترین دوره این مسابقه که از اردیبهشت‌ماه ۹۳ در آمستردام برپا شده بود چندی پیش با ثبت رکورد بیش از ۷۰ هزار بازدیدکننده به کارش پایان داد.

    طبق اعلام دست‌اندرکاران، تور نمایش این آثار در شهرهای مختلف جهان آغاز شده که بر همین اساس این نمایشگاه هم‌اکنون به طور همزمان در شهرهای مختلفی همچون توکیو، ریو دو ژانیرو، دورتمند، برلین، سنت پترزبورگ و خنک بلژیک برپا شده و به زودی در اتاوای کانادا و لاگوس نیجریه هم در معرض بازدید عموم قرار خواهد گرفت.