آثاری از سه عکاس ایرانی موفق به کسب جوایزی (از جمله جایزه اصلی) در بخش‌های مختلف هشتمین دوره‌ مسابقه‌ بین‌المللی عکاسی Px3 فرانسه شدند. 

    این مسابقه که با نام کامل Prix de la Photographie, Paris شناخته می‌شود عنوان «عکاس سال» هشتمین دوره خود (جایزه‌ اصلی) را به محمدعلی برنو، عکاس خبری ایرانی، اهدا کرد. محمدعلی برنو با مجموعه عکسی به نام «لحظه آخر» در این مسابقه شرکت کرده بود. پیش از این امیر پورمند با عکاسی از همین رویداد یکی از جوایز ورلدپرس فتو را کسب کرده بود. 

     عکس‌های این عکاس ایرانی مربوط به مراسم اعدام دو جوان زورگیر است که سال ۹۱ در تهران اقدام به سرقت و ضرب و جرح یک مرد کرده بودند و صحنهٔ زورگیری این افراد با قمه، توسط یک دوربین مداربسته در محل حادثه ضبط شده بود و فیلم آن در مدت کوتاهی بر روی اینترنت به طور گسترده‌ای دیده شد و بازتاب زیادی یافت و با تلاش پلیس و نیروهای امنیتی عاملان حادثه به سرعت دستگیر شدند. این دو زورگیر ۲۰ و ۲۳ ساله، که توسط دادگاه به اعدام در ملاعام محکوم شده بودند، سحرگاه یکم بهمن‌ماه ۹۱ در تهران به دار مجازات آویخته شدند.

     این مسابقه هر سال در دو بخش حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای (آماتور) به میزبانی پاریس برگزار می‌شود و هر بخش شامل شش دسته‌بندی‌ محتوایی شامل خبری، طبیعت، فاین آرت، پرتره، تبلیغاتی و کتاب عکس است و هر کدام از این دسته‌بندی‌ها گرایش‌های موضوعی خاصی را دربرمی‌گیرند و دارای رتبه‌بندی‌های جداگانه هستند که جوایز بسیار پرشماری را در برمی‌گیرد.

    اما در هر یک از این دسته‌بندی‌های محتوایی سه عکاس به عنوان برندگان جوایز آن دسته معرفی می‌شوند و نهایتا از میان این برنده‌ها یک نفر عنوان عکاس سال را کسب می‌کند. مجموعه محمدعلی برنو مدال طلای بخش عکس‌های خبری بخش حرفه‌ای را هم بدست آورده است. 

    دومین جایزه مهم این مسابقه یعنی جایزه «استعداد سال» هم به دلیل مجموعه عکسی در ارتباط با ناآرامی‌های اوکراین از آن جورجیو بیانچی از ایتالیا شد. اد کاشی فتوژورنالیست مشهور بنگلادشی با مجموعه «سلامت روان جوانان مهاجر سوری»، اندی استوارت با مجموعه «راه‌پله‌های آبی» و میچیرو ناکایاما با مجموعه «اتوبیوگرافی» به ترتیب موفق به کسب دیگر عناوین اصلی این مسابقه، مشهور به «جوایز آبی»، شدند. 

     همچنین در بخش غیرحرفه‌ای هشتمین دوره این مسابقه، مجموعه عکسی از حمیده ذوالفقاری با عنوان «بدنه قایق‌های فرسوده» موفق به کسب یکی از ۱۵ مدال نقره بخش فاین‌آرت با گرایش آبستره و همچنین یکی از ۱۸ مدال نقره همین بخش با گرایش Other_FA هم شده است. مجموعه دیگری از همین عکاس ایرانی مقیم آمریکا با عنوان «نان و زندگی» یکی از ۲۴ مدال برنز بخش فاین‌آرت با گرایش Other_FA را هم بدست آورده است.  

    علاوه بر اینها دو عکس دیگر از حمیده ذوالفقاری با عنوان «زوج کشاورز» یکی از ۱۲ مدال برنز بخش پرتره با گرایش Other_P و یکی از ۷ مدال برنز بخش پرتره با گرایش شخصیت را به همراه یکی از ۳۱ مدال برنز بخش Press با گرایش مردم و شخصیت را بدست آورد. حمید ذوالفقاری در دوره‌های گذشته همین مسابقه از جمله در سال گذشته هم موفق به کسب مدال شده بود.

     اما در همین بخش غیرحرفه‌ای، مجموعه عکسی از آی‌تای شکیبافر به نام «روح پنهان» موفق به کسب یکی از ۱۲ مدال نقره بخش فاین‌آرت با گرایش کولاژ شد. همین مجموعه در بخش Press با گرایش Other_PJ نیز موفق به کسب یکی از ۲۳ مدال برنز شد.

     تک عکسی دیگر از آی‌تای شکیبافر به نام «زندگی روی کشتی» هم به طور همزمان موفق به کسب یکی از ۱۵ مدال نقره بخش پرتره با گرایش فرهنگ، یکی از ۱۵ مدال نقره بخش Press با گرایش Other_PJ، یکی از ۲۰ مدال نقره بخش Press با گرایش شخصیت و هویت، یکی از ۹ مدال نقره بخش Press با گرایش سفر و گردشگری و همچنین یکی از مدال برنز شده است. عکسی دیگر از این عکاس ایرانی با عنوان «کودکان در شهر» از همین عکاس در بخش Press با گرایش Other_PJ موفق به کسب یکی از ۲۲ مدال برنز شده است. 

   مسابقه Px3 از سال ۲۰۰۸ تاکنون برگزار شده و به گفته‌ دست‌اندرکارانش برای ترویج و قدردانی از عکاسی، کشف استعدادهای در حال ظهور و معرفی بخشی از آثار عکاسان جهان به جامعه‌ی هنری پاریس تلاش می‌کند.