عکس: نیوشا توکلیان     

 
     اختصاصی «سایت عکاسی» – نیوشا توکلیان، عکاس مستندنگار ایرانی، به عنوان برندهٔ پنجمین جایزهٔ بین‌المللی فتوژورنالیستی CARMIGNAC GESTION فرانسه معرفی شد. 

    فراخوان پنجمین دورهٔ این جایزه با تم «ایران» تابستان گذشته منتشر شد و آناهیتا قبائیان، مدیر گالری راه ابریشم، به عنوان ریاست هیات داوران و رضا دقتی، عکاس ایرانی مقیم پاریس، هم به عنوان یکی از اعضا در جمع هیات داوران حضور داشتند. 

    نیوشا توکلیان پاییز گذشته به عنوان برگزیدهٔ این جایزهٔ ۵۰ هزار یورویی انتخاب شد و از آذر ۹۲ تا بهار ۹۳ مشغول کار بر روی پروژهٔ عکاسی منتخب خود با موضوع جلوه‌هایی از زندگی طبقهٔ متوسط جامعهٔ ایرانی بود. نام او به عنوان برندهٔ این جایزه رسما اواخر هفته گذشته و پس از پایان کار بر روی مجموعه‌اش اعلام شد. 



عکس: نیوشا توکلیان


      طبق اعلام دست‌اندرکاران مسابقه، این مجموعه عکس قرار است از ۱۶ آبان‌ماه ۹۳ به مدت یک ماه به میزبانی The Chapelle des Beaux-Arts در پاریس به نمایش درآید و پس از آن در لندن، فرانکفورت و میلان هم به معرض بازدید عموم گذاشته خواهد شد. همچنین کتابی شامل عکس‌های این مجموعه به چاپ خواهد رسید و در نمایشگاه پاریس رونمایی می‌شود. این بنیاد همچنین ۴ فریم از عکس‌های مجموعهٔ برنده را خریداری خواهد کرد. 

     در بخشی از یادداشتی که برگزارکننده برای عکس‌های نیوشا توکلیان نوشته آمده است: «این مجموعه جوانانی را به تصویر می‌کشد که با تناقضات ناشی از زندگی در جامعه‌ای در حال مدرنیزاسیون فزاینده، قوانین مذهبی و نوعی نوستالژی برای تمدن ایران باستان روبرو هستند.» 

      این جایزهٔ فتوژورنالیستی توسط بنیاد Carmignac Foundation در فرانسه برگزار می‌شود و هدف خود را حمایت از نوعی از فتوژورنالیسم جستجوگر می‌داند که به مواردی از زندگی در نقاط حساس و خبرساز جهان می‌پردازد که چندان در اخبار روزمره حضور ندارند. غزه، مناطق پشتون‌نشین، زیمباوه و چچن موضوعات سال‌های قبل این مسابقه بوده‌اند و این مسابقه در دور بعدی خود به زندگی در مناطقی از فرانسه خواهد پرداخت.