نمایشگاه گروهی عکسی با عنوان «گره» از دوشنبه سوم شهوریورماه ۹۳ در نگارخانه‌های مختلف خانهٔ هنرمندان ایران گشایش می‌یابد. 

     این نمایشگاه در برگیرندهٔ ۵۸ عکس رنگی با موضوع فرش دستباف ایران، شیوهٔ زندگی و محیط زیست و کار بافندگان است. رضی میری، صادق میری، حبیب میری، مرتضی میری و محسن زین‌العابدینی عکاسانی هستند که آثارشان در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود. 
 
     ساعد نیک‌ذات در یادداشتی با عنوان «پنح پیکسل، پنچ گره، یک نقش» برای این نمایشگاه می‌نویسد: «فلات ایران زمین از روزگاران کهن تاکنون، عبور رمه‌ها و مردان و زنان سخت‌کوش این سرزمین را بر جای جای خود نقش زده است، تا در جابجایی همیشگی و سفر بی‌پایانشان آزموده‌های خود را به فرزندان خویش گره زنند و به آنان بیاموزند گره‌ها،‌‌ رها از رنگشان در کنار یکدیگر یگانگی می‌آفرینند، گره‌ها با هم گره گشایند و هر گرهٔ تن‌ها، گره‌ای بیش نیست و بیاموزند یگانگی و جور شدن ویژگی ایرانیان و فرش آنان است. 
 
    اینکه چرا طراحان فرش، نقش‌های خود را بر اساس کاغذهای شترنگ (شطرنج) ترسیم می‌کنند، پرسش همیشگی ذهن کنجکاو کودکیم بود. کمی بزرگ‌تر که شدم دانستم هر چهار گوش یعنی یک گره و هر گره، یک رنگ و رنگ‌های گره خورده در تنگاتنگ هم یک نقش. 
 
   به زبان عکاسی نوین هر پیکسل چهارگوش یا عنصر تصویر (picture element) یعنی یک سیگنال و هر سیگنال با عمق ۲۵۶ بیت رنگ به مانند یک گره و در پایان یک تصویر. 
 
   عکس‌های این نمایشگاه هر کدام یک گره‌اند از زندگی یک تیره، گروه و دودمان این سرزمین و داستان فرش آنان و به هنگامی که در کنار هم به تماشا در می‌آیند، نقشی از فرش فلات ایران را به ما بازگو می‌کنند تا داستان فرش را برای همیشه با نام ایران گره زنند.» 

گشایش: دوشنبه سوم شهریورماه ۹۳ – ساعت ۱۷
نمایشگاه تا ۸ شهریورماه جاری هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ دایر است. 
تهران، خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، باغ هنر، خانهٔ هنرمندان ایران، نگارخانه‌های نامی و بهار