«کتاب کوچک عکاسی موبایل کامپکت» نوشتهٔ محمد حسن‌پور و مازیار نیک‌بر توسط نشر ترانه به چاپ رسید. 
 

    چاپ نخست این کتاب در قطع رقعی با ۸۰ صفحه و به قیمت ۹۵۰۰ تومان به بازار عرضه شده است. محمد حسن‌پور دارای مدرک فوق‌لیسانس عکاسی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان است. مازیار نیک‌بر نیز عضو هیئت علمی دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان معرفی شده است. 
 

 «کتاب کوچک عکاسی موبایل کامپکت» به اعتقاد نویسندگانش پاسخی است کوتاه به سوالات اصلی و کاربردی علاقه‌مندان و مشتاقان عکاسی، تا از عکاسی با دوربین‌های سادهٔ خود، بیشترین لذت را ببرند نه از خرید دوربین‌ها و تجهیزات گرانقیمتی که دستکم در مراحل اولیهٔ عکاسی، هیچ کاربردی برای آنها ندارد. بنابراین این کتاب تلاش دارد تا ضمن ارائهٔ اصول ترکیب‌بندی و قواعد اولیهٔ زیبایی‌شناسی، مبانی و ملزومات عکاسی با دوربین‌های موبایل و کامپکت را با زبانی ساده و تصویری بیان کند. 
 

   در بخشی از کتاب آمده است: «برخی تصور می‌کنند که اگر دوربین گرانقیمتی تهیه کنند می‌توانند عکس‌های بهتری بگیرند؛ و یا به دنبال منبع مناسبی برای پاسخ به سوالات خود می‌گردند و از این و آن عکاس مدام می‌پرسند؛ درواقع، پاسخ به سوالات آنها برای یک عکاس نیز زمان زیادی می‌برد تا مثلاً توضیح دهد که برخی از امکانات دوربین‌های کامپکت (مثل عکاسی ماکرو) از دوربین‌های حرفه‌ای، کاربردی‌تر، ساده‌تر و فراگیرتر است؛ مگر آنکه لنز مخصوص (و طبعا گرانقیمت) آن را تهیه کنند. 
 

 برای عکاس شاید ساده نباشد که بتواند به راحتی تفاوت یک دوربین آماتوری ۱۲ مگاپیکسلی و دوربین حرفه‌ای ۱۲ مگاپیکسلی را توضیح دهد؛ از طرف دیگر و از همه مهمتر آنکه باید بتواند دوربین مناسب، با توجه به نیازهایشان را به آنها معرفی کند و این زمان زیادی می‌برد تا آنها را قانع کند که دوربین حرفهای پاسخگوی نیازهای آنها نیست. بنابراین باید قابلیت‌های دوربین‌های کامپکت و موبایلشان را برای آنها به خوبی و به سادگی توضیح دهد.»