از روز جمعه ۱۳ شهریورماه ۹۳ گالری Feroz در شهر بن آلمان میزبان نمایشگاهی از آثار آگوست ساندر، عکاس نامدار قرن بیستم، شده است. 
 
   در این نمایشگاه، که تا ۲۵ مهرماه سال جاری ادامه دارد، آثاری از ساندر مربوط به معروف‌ترین مجموعهٔ او با نام «مردم قرن بیستم» به نمایش درآمده است. 



August Sander: Maler/Painter [Anton Räderscheidt], 1926

 
   این عکاس فقید آلمانی در این مجموعهٔ بزرگ پرتره‌هایی از مردم دهه‌های نخست قرن بیستم میلادی را در قالبی همچون «پیشه‌ها و طبقات اجتماعی» عکاسی کرده است. 

   ولی او پرتره‌هایی که از هنرمندان گرفته را در این دستهٔ کلی قرار نداده و برای آن دستهٔ جداگانه‌ای به نام «هنرمندان» اختصاص داده است. تمامی عکس‌های نمایشگاه هم مربوط به همین زیرشاخهٔ موضوعی «هنرمندان هستند. 



August Sander: Der Architekt/The Architect [Hans Poelzig], 1929


   مجموعهٔ «هنرمندان» آگوست ساندر تقریبا شامل ۹۰ فریم عکس سیاه و سفید از نویسندگان، هنرپیشگان، رقصندگان و موسیقیدانان دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی است که عکاس کوشیده با ثبت آن‌ها بخشی از جو فرهنگی و هنری آن زمان آلمان را هم ثبت کند. 

   برخی از چهره‌های حاضر در عکس‌ها از دوستان و نزدیکان خود ساندر هستند. مثلا در تعدادی از عکس‌ها تصاویر نادری از برخی اعضای گروه Kölner Progressiven هم دیده می‌شود که به زعم عده‌ای‌ای تاریخ‌نگاران افراطی‌ترین گروه هنری چپگرای تاریخ بوده است؛ چهره‌هایی همچون Otto Dix، Franz Wilhelm Seiwert و Anton Räderscheidt در میان این فهرست دیده می‌شوند. 



August Sander: Der Pianist/The Pianist [Max van de Sandt], ca. 1925


   در این نمایشگاه همچنین تعدادی از نقاشی‌ها و طراحی‌های مربوط به اعضای این گروه هنری چپگرا که همگی متعلق به مجموعهٔ خصوصی یکی از نوادگان ساندر هستند، نیز به نمایش گذاشته شده است. 
 
   آگوست ساندر (۱۹۶۴-۱۸۷۶) در آلمان متولد شد و یکی از نامدار‌ترین عکاسان پرتره و مستند اوایل قرن بیستم شناخته می‌شود. او در جریان کار در یک معدن دستیار عکاس شرکت شد و از آن پس به طور جدی به عکاسی پرداخت. ساندر نخستین و یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایش یعنی Face of Our Time برای بار نخست در سال ۱۹۲۹ منتشر کرد که نقطهٔ عطف مهمی در کارنامهٔ کاریش بود. 



August Sander: Maler und Bildhauer/Painter and Sculptor [Otto Freundlich], ca. 1925

 

   در سال ۱۹۴۵ آرشیو عکس ساندر بیش از ۴۰ هزار فریم عکس را شامل می‌شد. معروف‌ترین کار او «مردم قرن بیستم» نام دارد که پرتره‌هایی از زمان جمهوری وایمار است و عکس‌هایش در هفت بخش مجزا دسته‌بندی شده است: کشاورزان، بازرگانان حرفه‌ای، زنان، شهر، طبقات اجتماعی و پیشه‌ها، هنرمندان، بی‌خانمان‌ها و کهنه‌سربازان و… .