پنجمین جشنوارهٔ ملی عکس فیروزه با حضور مسئولان استانی، اساتید پیشکسوت عکاسی کشور و عکاسانی از تمام استان‌های ایران با برگزاری آیینی در محل مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز آغاز به کار کرد. 


    حسین آذرنیا، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و رییس ستاد برگزاری پنجمین جشنوارهٔ ملی عکس فیروزه، در این مراسم ضمن خوش آمدگویی به میهمانان گفت: «جشنوارهٔ ملی عکس فیروزه سرمایه است نه هزینه و سرمایه ما حضور عکاسان و هنرمندان در تبریز است.» 


 
  سخنران دیگر مراسم افتتاحیه کریم متقی، دبیر جشنواره بود که با گزارشی از تقویم جشنواره توضیحات لازم را در خصوص برنامه‌های ایام حضور عکاسان در تبریز تشریح کرد. متقی با بیان اینکه امیدوارم روزی برسد که تبریز به امروز خود بیشتر ببالد، گفت: در این دوره از جشنواره کل نفرات شرکت‌کننده ۶۸۴ نفر بودند که ۲۲۱ نفر شرکت‌کنندهٔ بومی و ۴۶۳ نفر غیربومی را شامل شدند. 


    به گفتهٔ دبیر پنجمین جشنوارهٔ ملی عکس فیروزه، کم سن و سالترین شرکت‌کننده ثنا زارعی، ۹ ساله از تبریز، و مسن‌ترین شرکت‌کننده هم اصغر آدمی دهکردی، ۷۲ ساله از اصفهان، است. وی همچنین از شرکت ۳۵ نفر عکاس به صورت آزاد و ثبت‌نام حضوری ۳۰۶ نفر خبر داد و افزود هم اکنون ۳۶۷ دوربین عکاسی متعلق به این عکاسان در دبیرخانهٔ جشنواره به ثبت رسیده‌اند. 


 

    در خاتمهٔ مراسم، محسن بایرام‌نژاد، سردبیر ویژه‌نامهٔ عکس فیروزه، نیز در سخنانی گفت: تیم اجرایی کار خود را با ایدهٔ فرهنگ‌سازی و آموزش شروع کرده است. وی با تشریح و بررسی اجمالی محتوایی ویژه‌نامه‌های جشنواره‌های پیشین فیروزه خواستار تعامل بیشتر برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در جهت ارتقای سطح کیفی جشنواره شد. 

 
  گفتنی است پنجمین جشنوارهٔ ملی عکس فیروزه از ۲۰ شهریورماه ۹۳ و همزمان با هفتهٔ نکوداشت تبریز در حال برگزاری است. آیین پایانی این جشنواره هم ساعت ۱۰:۳۰ صبح دوشنبه ۲۴ شهریورماه جاری در محل آمفی‌تئاتر مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز برگزار خواهد شد.