کتاب «مفاهیم کاربردی زبان بدن در عکاسی» نوشتهٔ محمد حسن‌پور و مازیار نیک‌بر توسط نشر ترانه به چاپ رسید. 

   علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را که در ۲۰۰ صفحه در قطع وزیری به چاپ رسیده‌است، هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   محمد حسن‌پور دارای مدرک فوق‌لیسانس عکاسی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان است. مازیار نیک‌بر نیز عضو هیئت علمی دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان در زاهدان معرفی شده است. 

   در بخشی از این کتاب آمده: «کیفیت ژست گرفتن در رفتارِ روزمرهٔ انسان‌ها همواره وجود دارد و خود کنشی است کاملا انسانی. شاید بتوان با نگاه از این دریچه به ژست گرفـتن در برابرِ دوربین نـیز به عـنوانِ کیفیتی عکاسانه و هنری نگریست. ژست‌های عکاسی، همه با بیانگریِ اندام و زبانِ بدنِ افراد در کادر خـوانده می‌شوند و خود مـعنایی مـی‌آفـرینند از آنچه عـکاس و یا سـوژه‌هایش می‌خواهند که مخاطب آن را معنا و درک کند و بنابراین، به کیفیتی خاص از بـروزِ هنر در عکاسی بدل می‌شوند.

   بر همین اساس نیز، ساده‌ترین ژست‌های در برابرِ دوربین نیز باید براساسِ اصول و رعـایتِ برخی نکاتِ هرچند سـاده اما مـهم، خـلق شـوند. هر هنرمند تصویرگر (خواه عکاس، فیلم‌ساز یا نقاش) می‌تواند با تکیه برحالات و ژست‌های سوژه‌هایش به‌صورتِ بصری پیام و حرف خود را منتقل کند. بنابراین آنچه در قدم اول ارجح است، مطالعهٔ آیین‌های رفتاری است در انـسانی که هـمواره به عنوانِ مـوجودی اجـتماعی، در تـعامل با خود، اطرافیان، و محیط پیرامونِ خویش است تا از طریقِ آگاهی از زبانِ بدن در کنش‌ها و واکنش‌های وی، بتوان به بیانگریِ مطلوب در عکس‌ها دست پـیدا نمود. 

   در این کتاب برآنیم تا ضـمن بررسیِ مفاهیم اولیه و کوتاهِ زبان بدن و کارکردِ آن در عکاسی، راهنماییِ اجمالی و مصور نیز برای هنرمندان به عکاسان به دست دهیم، برای انتقالِ بهتر مفهوم مورد نظر خود در ‌خلقِ کـادرهایی که مـحوریت وجـودیشان، حـضور انسان و رفتار‌ها و احساسات منحصر به فرد اوست.»