اختصاصی «سایت عکاسی» – همچون سال‌های قبل شهر کوچک و تاریخی پرپینیان در جنوب فرانسه در آخرین روزهای تابستان میزبان شمار زیادی از عکاسان و علاقه‌مندانی شد که برای بازدید از آثار فتوژورنالیست‌ها و عکاسان مستند راهی بیست و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فتوژورنالیستی «Visa pour l’Image» شده‌ بودند. 



    مطابق روال دوره‌های گذشته برنامه‌های متنوعی چون نمایشگاه‌های عکس، نمایش فیلم، برگزاری نشست‌های تخصصی، گفتگو با ادیتور‌ها و عکاسان برجسته، اهدای جوایز برخی مسابقات و بازدیدهای دانش‌آموزی برای این دوره هم تدارک دیده شده بود. 





     اصلیترین بخش بیست و ششمین دورهٔ جشنوارهٔ فتوژورنالیستی «Visa pour l’Image» یعنی نمایشگاه‌های آن امسال شامل ۲۶ مجموعه عکس بود و از ۸ تا ۲۳ شهریور ۹۳ برگزار شد و تا ۲۸ شهریورماه هم در قالب برنامه‌ای آموزشی برای بازدید دانش‌آموزان و دانشجویان دایر بود. 



    در میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایش برگزیدگان ورلدپرس فتوی ۲۰۱۴، نمایشگاهی دربارهٔ چهلمین سالگرد پایان جنگ ویتنام، آثاری از Chris Hondros عکاس خبری آمریکایی که بهار ۲۰۱۱ در لیبی کشته شد، عکس‌هایی از Anja Niedringhaus (متولد ۱۹۶۵ در آلمان) که بهار ۲۰۱۴ در افغانستان کشته شد، منتخبی از آثار برندهٔ بورسیهٔ یان پری، مجموعه‌ای از عکس‌های موبایلی آماتوری منتشر شده در صفحه نخست رسانه‌ها و نیز نمایشگاه مجموعه عکس مری کالورت (برندهٔ سیزدهمین جایزهٔ بر‌ترین فتوژورنالیست زن سال Canon) دربارهٔ خشونت‌های جنسی و تبعیض‌های جنسیتی در ارتش آمریکا اشاره کرد. 





عکس: Kosuke Okahara



    امسال هم همچون دوره‌های گذشته این فستیوال تنها به برپایی نمایشگاه خلاصه نشد و شماری از مهم‌ترین جوایز مرتبط با عکاسی خبری هم برندگان خود را شناختند. 



     یکی از این جوایز گرنت Pierre & Alexandra Boulat بود که نصیب کسوکه اوکاهارا، عکاس ژاپنی متولد ۱۹۸۰ میلادی شد که از سال ۲۰۰۳ بیشتر در کلمبیا مشغول عکاسی بوده است.



     او این جایزه را به خاطر مجموعه عکس‌هایش در ارتباط با تجارت پر سود کوکائین در کلمبیا دریافت کرد؛ تجارتی که حالا و پس از فروپاشی کارتل‌های بزرگ، توسط خرده‌فروشانی جوان اداره می‌شود. این جایزه شامل ۸ هزار یورو وجه نقد است که از طرف شرکت Canon فرانسه برای کمک به اتمام‌ این پروژهٔ عکاسی اهدا شد. 





عکس: Guillaume Herbaut



      Guillaume Herbaut به خاطر پوشش تصویری ناآرامی‌های اوکراین موفق به کسب جایزهٔ ۸ هزار یورویی Feature یا نگاه ژرف Arthus-Bertrand امسال شد. برای هفتمین سال the Région Languedoc-Roussillon اسپانسر این جایزه بود. ناآرامی‌های سیاسی در اوکراین از زمستان ۹۲ با برکناری رئیس جمهور طرفدار روسیه آغاز شد و تاکنون بیش از ۴ هزار کشته و هزاران بی‌خانمان برجای گذاشته و مسبب یکی از جدی‌ترین رویارویی‌های روسیه و غرب در سال‌های پس از جنگ سرد شده است. 





عکس: Maxim Dondyuk



    نهمین جایزهٔ ۸ هزار یورویی شهر پرپینیان نیز که از دو سال پیش به یاد RÉMI OCHLIK (عکاس ۲۸ سالهٔ فرانسوی که اسفندماه ۹۰ در جریان درگیری‌های نظامی در شهر حمص سوریه کشته شد) به این نام خوانده می‌شود، به خاطر مجموعه عکسی که Maxim Dondyuk با موضوع درگیری‌های خیابانی اوکراین عکاسی کرده است به وی اهدا شد. این مجموعه یکی از ۲۶ مجموعهٔ ارائه شده در بخش نمایشگاهی امسال بود. ‌





عکس: Tyler Hicks



    تیلور هیکس (متولد ۱۹۶۹ در برزیل) که برای نیویورک‌تایمز عکاسی می‌کند به دلیل پوشش تصویری حملهٔ خونین شبه‌نظامیان مسلح به مرکز خرید وست‌گیت در نایروبی کنیا که ده‌ها کشته برجای گذاشت موفق به کسب جایزهٔ ۸ هزار یورویی عکاسی خبری Arthus-Bertrand شد. اسپانسر این جایزهٔ ارزشمند Paris Match بود. 





Image © Meeri Koutaniemi / Helsingin Sanomat



   جایزهٔ ۸ هزار یورویی اخبار روزانهٔ Arthus-Bertrand امسال (یکی از سه جایزهٔ اصلی فستیوال) هم به مجموعه عکس مشترک دو عکاس فنلاندی به نام‌های Meeri Koutaniemi و Helsingin Sanomat اهدا شد که بر روی موضوع ختنهٔ دختران در کنیا کار کرده‌اند.



    اما چهاردهمین بهترین فتوژورنالیست زن سال Canon امسال از آن Viviane Dalles (متولد ۱۹۷۸ در فرانسه) شد. او این جایزه را به دلیل پروژهٔ عکاسیش دربارهٔ مادران نوجوان منطقهٔ Thiérache در مرز فرانسه و بلژیک برنده شد. این جایزهٔ ۸ هزار یورویی را شرکت Canon فرانسه با همراهی موسسهٔ Images Evidence و مجلهٔ مد ELLE اهدا کرد. 





عکس: William Daniels



    جایزهٔ بشردوستانهٔ کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) سال ۲۰۱۴ هم به خاطر مجموعه عکس‌هایی از ناآرامی‌های خشونت‌بار بین مسلمانان و مسیحیان در جمهوری آفریقای مرکزی به ویلیام دنی‌یلز (متولد ۱۹۷۷ در فرانسه) اهدا شد که برای آژانس پانوس عکاسی می‌کند. امسال بنیاد SANOFI ESPOIR اسپانسر این جایزه بود. 





    فستیوال Visa pour l’Image با همکاری مجلهٔ فیگارو از سال گذشته جایزهٔ «یک عمر دستاورد عکاسی خبری» را بنیان گذاشته‌اند که سال گذشته نصیب‌ دان مک‌کالین (متولد ۱۹۳۵ در لندن)، عکاس نامدار جنگ، شد. اما امسال این جایزه به ایوجین ریچاردز (متولد ۱۹۴۴ در آمریکا) تعلق گرفت. این جایزه به عکاسان باسابقه‌ای اهدا می‌شود که در عکاسی خبری سابقهٔ درخشانی داشته و هنوز هم به کار عکاسی مشغول هستند. 





عکس: Juan Arredondo



    همچون سال‌های اخیر گرنت ارزشمند آژانس گتی‌ایمجز به ۵ عکاس مختلف رسید. Giulio di Sturco (متولد ۱۹۷۹ در ایتالیا) با مجموعهٔ «گنگ: مرگ یک رودخانه» دربارهٔ مشکلات‌زیست‌محیطی این رودخانهٔ بزرگ هند، Juan Arredondo (عکاس متولد آمریکا که در کلمبیا بزرگ شده است) به خاطر مجموعهٔ «زاده شده در جنگ» دربارهٔ کودکان و نوجوانانی که در درگیری‌های فارک و دولت کلمبیا به عنوان سرباز به کار می‌شوند، Jordi Busqué عکاسی که در بارسلون مستقر است و در آمریکای جنوبی کار می‌کند هم با مجموعه‌ای به نام The Mennonites of Bolivia دربارهٔ یک فرقهٔ کوچک مسیحی از مردم‌نژاد اروپایی به نام Mennonites را روایت می‌کند که در شرق بولیوی در انزوا زندگی می‌کنند. 





عکس: William Daniels



     William Daniels که جایزهٔ بشردوستانهٔ کمیتهٔ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) امسال را هم برده با‌‌ همان مجموعه‌اش به نام CAR in Chaos دربارهٔ ناآرامی‌های مرگبار مذهبی در کشور آفریقای مرکزی و همچنین Krisanne Johnson (متولد ۱۹۷۶ در آمریکا) با مجموعه‌ای به نام جوانان پس از پایان آپارتاید آفریقای جنوبی دیگر عکاسان برندهٔ این گرنت هستند. 



   این دهمین گرنتی است که این آژانس معتبر آمریکایی اهدا می‌کند. از سال ۲۰۰۵ تاکنون ۴۹ عکاس خبری و مستند از این گرنت استفاده کرده‌اند و به گفتهٔ مسئولان گتی‌ایمجز حدود ۱.۲ میلیون دلار تاکنون برای آن سرمایه‌گذاری شده است.





عکس: Frederik Buyck



       Frederik Buyckx (متولد ۱۹۸۴ در بلژیک) هم به خاطر مجموعه عکس Jesus-make-football با موضوع فوتبال در برزیل به عنوان برگزیدهٔ پنجمین جایزهٔ ۵ هزار یورویی ANI – PixPalace شد. این جایزه توسط انجمن فرانسوی ANI و با حمایت مالی آژانس عکس PixPalace اهدا می‌شود.