اختصاصی «سایت عکاسی» – نمایشگاهی از مجموعه‌ عکس‌ «زندگی در جنگ» مجید سعیدی، عکاس ایرانی، از هفتهٔ گذشته تا ۷ آذرماه ۹۳ در پاریس برپا شده است. 

   این نمایشگاه در چارچوب جایزهٔ سومین جایزهٔ «لوکاس دوله‌گا» و به میزبانی گالری اتحادیه عکاسان حرفه‌ای (UPP) در پاریس برگزار شده است. مجید سعیدی، فتوژورنالیست و عکاس مستند ایرانی، دی‌ماه ۹۲ با این مجموعه عکسش به عنوان برندهٔ سومین جایزهٔ فرانسوی «لوکاس دوله‌گا» معرفی شده بود و تندیس مسابقه، مبلغ ۱۰ هزار یورو و یک دوربین نیکون Df همراه با لنز فیکس آن، امکان برگزاری این نمایشگاه، چاپ عکس‌هایش در آلبوم «سازمان گزارشگران بدون مرز» و جایزه‌ای از سوی مجلهٔ Polka را دریافت کرده بود. 

   این عکاس ایرانی، مجموعهٔ «زندگی در جنگ» را با موضوع تاثیر جنگ بر زندگی مردم افغانستان عکاسی کرده است. در بخشی از توضیح این مجموعه آمده است: «افغانستان حدود ۵۰ سال است که با درگیری و جنگ دست به گریبان است، گاهی در اثر هجوم نیروهای خارجی و گاهی هم در اثر رقابت گروه‌های داخلی. تاثیر این جنگ چنان بوده که افغان‌ها با جنگ و خونریزی شناخته می‌شوند. مردم افغانستان جنگ و خونریزی زخم‌ها و ستم‌هایی دیده‌اند که سال‌های زیادی برای جبرانشان زمان لازم است. بازماندگان جنگ‌ها آسیب‌های فراوانی دیده‌اند، کودکانی که والدینشان را از دست داده‌اند، زنانی که بی‌شوهر شده‌اند، خانواده‌هایی که سرپرست ندارند. اما با وجو تمام فقر، ضعف آموزش و اعتیاد شدید به موادمخدر که از پیامدهای سال‌های طولانی ناآرامی است مردم این کشور هنوز به امید ساختمن فردایی بهتر به زندگی روزانهٔ خود ادامه می‌دهند.» 

   پیر مونیه٬ عکاس و عضو موسسهٔ دوله‌گا٬ دربارهٔ «زندگی در جنگ» به «ایران‌وایر» گفته است: این عکس‌ها راوی زوایای مختلف زندگی مردم افغانستان است و هر کدام‌ برشی از آن را روایت می‌کنند؛ «مد» ٬ «فرهنگ» ٬ «جنگ» ٬ «قربانیان» ٬ «کودکان که اسباب‌بازیشان دست مصنوعی‌ست» و «استعمال دخانیات». از نظر مونیه٬ این عکس‌ها٬ دربارهٔ جنگ نیست؛ بلکه موضوع آن شرایط زندگی افغان‌هاست. 

   پاتریک روشه٬ رییس انجمن عکاسان حرفه‌ای هم دربارهٔ عکس‌های سعیدی به «ایران‌وایر» می‌گوید: «من باور دارم که «زندگی در جنگ» بهترین عکس‌هایی‌ست که تا به حال در رابطه با این موضوع دیده‌ام». به نظر او عکس‌ها نیازی به توضیح ندارند چرا‌ که «خودشان با ما حرف می‌زنند و داستان خود را روایت می‌کنند». بنا به گفتهٔ روشه٬ عکس‌های سعیدی با روایت واقعیت٬ «پیچیدگی» زندگی مردم افغانستان را نشان می‌دهد که «درک آن برای اروپایی‌ها سخت است». 

   مجموعهٔ «زندگی در جنگ» پیش از این برندهٔ جوایزی همچون جایزه ویژه فتوژورنالیسم ایتالیا، ورلدپرس فتوی ۲۰۱۳، جایزهٔ یونیسف ۲۰۱۰، جایزهٔ مرکز عدالت و حقوق بشر رابرت اف. کندی شده و تابستان ۹۲ در جشنوارهٔ پرپینیان فرانسه نیز به نمایش درآمده بود. این مجموعه از ۲۴ مهرماه ۹۳ به عنوان برندهٔ جایزهٔ بین‌المللی کتاب عکس ۲۰۱۴ FotoEvidence به میزبانی مرکز مستندنگاری برانکس در نیویورک هم به نمایش درآمد. 

   گفتنی‌ست جایزهٔ «لوکاس دوله‌گا» از سال ۲۰۱۱ به یادبود لوکاس دوله‌گا، عکاس خبری فرانسوی (۲۰۱۱-۱۹۷۸) که در جریان پوشش تصویری رویدادهای انقلاب تونس جان خود را از دست داد، تاسیس شده و به گفتهٔ دست‌اندرکارانش به عکاسان خبری مستقلی اهدا می‌شود که در دفاع از آزادی اطلاع‌رسانی فعال هستند و در این راه تلاش، موضع مستقل و حضور متعهدانه دارند. 

   امکان ارسال مجموعه عکس برای شرکت در چهارمین دورهٔ این جایزه تا ۲۴ آبان‌ماه ۹۳ برقرار است. متن کامل فراخوان امسال را می‌توانید از اینجا و فرم شرکت را از اینجا دانلود کنید.