کتاب «عکاسی و ادبیات» نوشتهٔ فرانسوا برونه با ترجمهٔ محسن بایرام‌نژاد توسط انتشارات «حرفه هنرمند» منتشر شد. 

   کلیهٔ علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب  را که در ۱۹۲ صفحهٔ مصور، قطع رقعی و در شمارگان هزار نسخه به قیمت ۱۵ هزار تومان انتشار یافته است، از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی» خریداری کرده و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

   فرانسوا برونه، عضو رسمیِ آکادمی علمی‌فرهنگی فرانسه، استاد هنر و ادبیاتِ آمریکا در دانشگاه دیدروی پاریس است. او علاوه بر همکاری با نشریات ترنساتلنتیکا، عکاسی (چاپ فرانسه)، اتودز و اَپرچر، نویسندهٔ کتاب‌هایی از جمله «پیدایشِ ایدهٔ عکاسی» (۲۰۰۰) و «معنای عکاسی» (با همکاری، ۲۰۰۸) بوده است. 

   در بخشی از مقدمهٔ مترجم دربارهٔ کتاب و رویکرد نویسندهٔ آن آمده است: «عکاسی و ادبیات بر اساس علاقهٔ شخصی و با هدف اشاره به جای خالیش در منابع مکتوبِ فارسی‌زبان ترجمه شده است. کتابی با رویکرد تاریخ‌نگارانه که به خاطر اصل مطلب و نوع مطرح شدنش، خوانندهٔ کم‌حوصله را پس نخواهد زد. نویسندهٔ کتاب چنانکه خود نیز هدفش را «تاریخ‌نگاری و نه» تاریخگرایی «عنوان کرده، با دیدی باز، رویکردِ چندوجهی‌نگری به موضوع ارائه داده که برخوردِ اینگونهٔ وی آموزنده است.» 

   «عکاسی و ادبیات» دومین کتابِ ترجمه شده از مجموعه EXPOSURES انتشاراتِ ری‌اکشن است؛ پیش از این کتاب «عکاسی و سینما» نوشته دیوید کمپنی، پیشتر در بهار ۹۲ با ترجمه محسن بایرام‌نژاد توسط نشر «مرکز» انتشار یافته بود.