جمعه یکم اسفندماه ۹۳ و همزمان با برگزاری نمایشگاه عکس گروهی «در همین حوالی» نشست یک روزه‌ای با عنوان «اخلاق در عکاسی» در اراک برگزار شد. 

  طبق اعلام دست‌اندرکاران، این نشست به منظورارتقای عکاسی در استان و با طرح مباحثی در خصوص موضوع اخلاق در عکاسی توسط محمد نوروزی برگزار شد. 
 
  این عکاس خبری پیشکسوت، در ابتدا به این نکته اشاره کرد که یک عکاس در وهلهٔ نخست شروع به کار خود در عکاسی باید به سه سوال اصلی و مهم پاسخ دهد؛ اول اینکه عکاسی چیست دوم اینکه هدف عکاس از گرفتن عکس چه چیزی می‌تواند باشد و سوال نهایی اینکه فرد عکاس بداند از چه سوژه‌ای می‌خواهد عکاسی کند. 
 
  وی افزود: یکی از نکات مهم در عکاسی بیان این است که یک عکاس باید در همه شرایط دوربین را به همراه خود داشته باشد چراکه ممکن است در یکی از روزهایی که بسیار عادی به نظر می‌رسد بتواند تاریخی‌ترین عکس خود را به ثبت رساند و سبب شود که همان عکس او را به یک عکاس تاریخ‌نگار تبدیل کند. 
 
 محمد نوروزی مشاهدهٔ عکس‌های مختلف برای یک عکاس را مسبب کسب نگرش ویژه‌ای توسط عکاس دانست که کیفیت کار او را ارتقا می‌بخشد و سپس با اشاره به اینکه گاهی گرفتن یک عکس سبب می‌شود که به موضوع و معضلی اهمیت ویژه داده شده و مورد توجه قرار گیرد و از کنار آن به سادگی عبور نشود، گفت: یک عکاس باید توجه کند که برای عکاسی از هر سوژه‌ای بهتر است قبل از اقدام به عکاسی، در سوژه مورد نظر خود نوعی ایجاد دلگرمی کرده و شرایطی را ایجاد کند که خود سوژه به سمت ما کشیده شود. 

  او در ادامه تصریح کرد: توجه کنید که در دنیای عکاسی به دنبال بت‌سازی نباشید چرا که متأسفانه بعضی از جوانان امروزی در مسیر عکاسی خود با انتخاب الگوهای غلط و نامناسب سبب قرارگیری خود در دام بسیاری از معضلات می‌شوند. نوروزی با اشاره به انتخاب الگوی مناسب گفت: صرفا تعداد دوربین‌ها و لنزهای یک عکاس و داشتن تجهیزات بهتر، ملاک مناسبی برای انتخاب آن عکاس نیست بلکه شخصی برای انتخاب الگو مناسب است که هم در زندگی حرفه‌ای و هم در زندگی شخصی خود بتواند کارآمد و موفق عمل کند. 

 وی افزود: یکی از نکات ارزشمند در مبحث اخلاق در عکاسی توجه به رکن حقیقت بین بودن عکاس است. نوروزی تصریح کرد: عکاس باید چشم خود را بر روی حقیقت‌های جامعه باز کرده و فارغ از رابطه‌ها عمل کند و این ویژگی بارز را همواره مورد توجه و اهمیت خود قرار دهد. 
 
  وی با اشاره به ساماندهی به آرشیو عکاسان گفت: یک عکاس باید به آرشیو خود اهمیت ویژه‌ای قائل باشد و آنرا مورد توجه قرار دهد و با وسواس ویژه‌ای دسته‌بندی کند که البته در این کار از نرم‌افزارهای مربوطه هم غافل نشود. نوروزی افزود: یک عکاس باید توجه داشته باشد که در هیچ شرایطی فکر خود را به قیمت ارزان نفروشد و به آن بهای ویژه‌ای دهد. 

  وی در این نشست معتقد بود یک عکاس وظیفه دارد که عدم قضاوت داشته و با نگاه حقیقت بین بدون وامدار بودن به هر کسی کار خود را انجام دهد و تنها به بیان واقعیت و اتقال پیام فکر کند. عکاسی زمانی کارآمد است که از آن به عنوان یک وسیله تهاجمی در برابر امیال خود استفاده نشود و کاملا بی‌طرفانه و به عنوان یک دوست از آن بهره ببرید چرا که در غیر این صورت شما از هنر سوء استفاده کرده‌اید. عکاس هرآنچه را که برای خود می‌پسندد باید برای دیگران نیز بپسندد. 
 
  نوروزی در ادامه افزود: عکس‌های یک عکاس مانند فرزندان او هستند و احترام خاصی برای آنها باید قائل بود. وقتی با دوربین خود دوست باشید، وقتی با نگاه کردن از ویزور دوربین توانایی دیدن واقعیت‌های بیشتر را داشته باشید شما توانمند‌ترین فردی خواهید بود که می‌تواند حقیقت را ببیند. 

   وی گفت: عکاس باید با مطالعه و دیدن عکس‌های خوب و بالا بردن سواد بصری به دانشی دست یابد که بی‌هیچ تعللی در کمترین زمان بهترن کادر را عکاسی کند و در زمان انتخاب لحظه قطعی بدنبال تصمیم‌گیری نباشد.