دادگاهی در افغانستان، نجیب‌الله مسافر – عکاس خبری افغان – را در پرونده‌ای عجیب به تحمل شش ماه زندان محکوم کرده است. 

  طبق اعلام رسانه‌های خبری افغانستان و وبسایت بی‌بی‌سی، نجیب‌الله مسافر  (متولد ۱۳۴۲ در کابل) حدود هشت سال پیش در یک جشن دولتی در افغانستان عکاسی کرده و چندی بعد یکی از عکس‌ها را، که در آن دو دختر یک پلاکارد ورزشی را حمل می‌کردند، به یک شرکت تبلیغاتی فروخته است. این شرکت تبلیغاتی چندی بعد با دستکاری آن عکس، روی پلاکارد لوگوی یک شرکت تبلیغاتی را قرار داده و از این تصویر به عنوان تبلیغ استفاده می‌کند. 
 
  با پخش شدن این تبلیغ در سطح کشور خانوادهٔ یکی از دختران حاضر در عکس به دلیل انتشار بدون اجازهٔ عکس فرزندشان در یک تبلیغ تجاری از این عکاس شکایت می‌کنند و دادگاه ابتدایی و استیناف کابل در آن زمان نجیب‌الله مسافر را ده هزار افغانی (معادل ۲۰۰ دلار) جریمه کرده و خانوادهٔ دختر هم، طبق گفتهٔ خانوادهٔ این عکاس، از شکایت خود گذشت کردند. 
 
  ولی چندی پیش دادگاه نهایی پرونده پس از سپری شدن حدود هفت سال تشکیل شده و به صورت غیابی نجیب‌الله مسافر را به تحمل شش ماه زندان محکوم کرده است و طبق اعلام رسانه‌های افغانستان این عکاس از اوایل اسفندماه جاری در زندان کابل به سر می‌برد. 
 
  اکنون جمعی از فعالان رسانه‌ای افغانستان از رئیس جمهوری این کشور، که صلاحیت عفو زندانیان را دارد، درخواست بررسی این موضوع را کرده‌اند و معتقدند مدیران آن شرکت تبلیغاتی، که تصویر را دستکاری کرده‌اند، باید مورد بازخواست قرار بگیرند چرا که این عکاس، صاحب اصلی عکس بوده و قطعا حق فروش عکس‌های خود را هم داشته ولی در جریان دستکاری و تحریف‌هایی که در آینده توسط نهاد خریدار در آن عکس صورت گرفته، مسئولیتی متوجه نجیب‌الله مسافر نیست و او هیچ نقشی در این تغییرات نداشته و او عکس بدون ویرایش را به شرکت فروخته است.