جوایز برگزیدگان نخستین مسابقه عکس و کارتون «نقد بنا و فضای شهری» با حضور وزیر راه و شهرسازی در تهران اهدا شد.

  به گزارش ستاد خبری جشنواره، جوایز برگزیدگان نخستین مسابقه «نقد بنا و فضای شهری» عصر ۹ خرداد ۹۴ با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون شهرسازی-معماری و برخی مسئولین وزارت راه و شهرسازی در سالن شهناز خانه هنرمندان اهدا شد.

 هیات داوران این دوره متشکل از مجتبی آقایی، جاسم غضبانپور و سعید محمودی ازناوه اسامی برندگان بخش‌های مختلف عکاسی را بدین شرح اعلام کرد:

بخش حرفه‌ای؛ زندگی در فضای شهری:
عطا رنجبر زیدانلو از قوچان / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال
علیرضا نویدمقدم از تبریز / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال
جلال شمس آذران از تبریز / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال
همچنین در این بخش از آثار بهاره محمدیان از کرج، قاسم فتحی از ارومیه و مینا نوعی از تبریز تقدیر به عمل آمد.

بخش تجربی؛ زندگی در فضای شهری:
حمیدرضا بانی از اصفهان / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال
مهدی عباسی از تهران / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال
سیدولی شجاعی لنگری از ساری / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال
همچنین توسط هیات داوران در این بخش از مهران کریمیان از مشهد و سولماز قدیم‌لو از تبریز تقدیر شد.
 
بخش حرفه‌ای؛ سیما و منظر شهری:
علی سلیمانی از قم / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال
آرش اشکر از شیراز / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال
مهران چراغچی بازار از تبریز / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۱۵ میلیون ریال   
در این بخش آثار امیرحسین کمالی از اصفهان و امیر صادقی از تهران مورد تقدیر هیات داوران قرار گرفتند.

بخش تجربی؛ سیما و منظر شهری:
فرناز گودرزی از خرم‌آباد / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال
فرشته اصلاحی از کرج / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال
رامبد قرنی کرمانی از تهران / تندیس + لوح افتخار و مبلغ ۵ میلیون ریال
همچنین هیات داوران آثار مرجان شیرازی از تهران، علی شهیدزاده از شیراز و محمد محمدی از کرمان را شایسته تقدیر دانستند. 

   به گزارش ستاد خبری مسابقه، عباس احمد آخوندی  – وزیر راه و شهرسازی – طی سخنانی در این مراسم گفت: «اگر بخواهیم برای شهرهایمان صفتی را انتخاب کنیم من از کلمه آشوب، بدقواره، بی‌ریخت استفاده می‌کنم که ساختمان‌های نافرم در آن جا گرفته‌اند. اما به هر حال‌همه این‌ها، ایران شهر ماست و با همه کژی‌ها و کاستی‌هایش به دلیل اینکه ریشه در این خاک داریم به حس تعلق داریم پس به جای غرو لند کردن بهتر است در جهت آراستگی و پیرایش شهرمان دست به کار شویم و فکر می‌کنم این کار باید توسط همگان انجام شود.» متن کامل سخنان وی را می‌توانید در این لینک دنبال کنید.



 همچنین کتاب آثار نخستین مسابقه سراسری عکس و کارتون «نقد بنا و فضای شهری» منتشر و همزمان با مراسم اختتامیه جشنواره در خانه هنرمندان ایران رونمایی شد.
 
 به گزارش ستاد خبری و اطلاع رسانی جشنواره، این کتاب حاوی پیام و متن دکترعباس آخوندی – وزیر راه و شهرسازی- و دکتر حناچی – معاون وزیر و دبیر شورای عالی شهرسازی – به همراه بیانیه و معرفی هیات داوران، آثاری از گروه انتخاب و داوران و همچنین آثار برگزیده هر بخش و تمامی آثاری که برای نمایش برگزیده شدند است.
 
 کتاب در قطع خشتی و مشتمل بر ۳۱۲ صفحه است که باکیفیت مطلوب چاپ و آماده‌سازی شده است. براساس فراخوان مسابقه، کتاب مزبور به تمامی هنرمندانی که آثارشان برای مسابقه پذیرفته شده است همراه با گواهی شرکت اعطا می‌شود. 
 
  در بخشی از متن وزیر راه و شهرسازی آمده است: «رشد و توسعه روزافزون شهرها از یک طرف و پیچیدگی مسائل مدیریت شهری از طرف دیگر سبب شده تا مدیریت شهری در مقیاس وسیع و عمران شهری و کیفیت زندگی شهروندان مقیاس محدودتر به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران و دولتمردان قرار گیرد.
 
  نگاه هنرمندان در تشخیص این نیازها با هدف بالا بردن حساسیت‌ها و مطالبات شهروندان نسبت به کیفیت بنا و فضاهای شهری و همچنین ارتقاء کیفی سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها در حوزه بنا و فضاهای شهری جایگاه ویژه‌ای دارد. هنر عکاسی با روایتی صریح به ترویج نگاه کیفی به طرح‌های اجرایی و تاکید بر اهمیت ساز و کار مشارکت شهروندان و بر اولویت حل مسائل و رفع چالش‌ها در زمان تهیه طرح‌ها، برنامه‌های ساماندهی در حوزه شهر و بنا بر ذهن‌ها و اندیشه‌ها می‌نشیند و خط فکری، سیاست‌ها و تصمیمات را به موثرترین شکل رقم می‌زند. همچنین کاریکاتور هنر مردمی است که به سبب پتانسیل‌های قابل فهم برای همگان، نقادانه، ساده و ماندگار بیشترین تأثیر را در ذهن مخاطب عام و خاص دارد و موثرترین ارتباط را بین مسئولین، مقامات و متخصصان با شهروندان و مطالبات آنها ایجاد می‌کند.
 
 به آن امید که تنها بخش کوچکی از قدرت هنر عکاسی و کاریکاتور با مکاشفه مسائل فضای شهری از نگاه شهروندی با هدف شناخت درست و ارتقای سطح آگاهی جامعه در خصوص ارزش‌های معنوی و مادی ارزش‌های موجود در شهرها و تلاش در جهت احیا و تداوم آنها، ایجاد کیفیت در طراحی و ساخت بنا و فضاهای شهری و نمایش میزان اهمیت مشارکت شهروندان در تحقق فضای شهری و معماری  مطلوب موثر واقع شود.»