نمایشگاه دومین سالانه عکس کرمان سوم شهریورماه ۹۴ در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتتاح می‌شود.

  به گزارش روابط عمومی دومین سالانه عکس کرمان، مسعود زنده‌روح کرمانی – دبیر دومین سالانه عکس کرمان – در این خصوص گفت: در این سالانه موضوع عکاسی مستند اجتماعی با عنوان «شهر من» محور کار بوده و از توان عکاسی کرمان برای نشان دادن این موضوع استفاده شده است.
 
  وی زمان افتتاحیه نمایشگاه آثار عکاسان دومین سالانه عکس کرمان را ۳ شهریورماه جاری اعلام کرد و گفت: نمایشگاه آثار عکاسان به مدت یک ماه در محل موزه معاصرکرمان برپا و ۵ شهریور هم جشن دومین سالانه عکس کرمان برگزار می‌شود. وی این نمایشگاه را شامل چهار بخش آثار پذیرفته‌شدگان، آثار برگزیدگان سالانه اول، آثار پیشکسوتان و آثار عکاسان میهمان دانست و اظهار کرد: نگرش ما در دومین سالانه عکس برپایه کار نظری و حرکت‌های علمی عکاسی مستند اجتماعی بود. زنده‌روح کرمانی یادآور شد: عکاسی مستند حافظه تاریخی تصویری یک جامعه است و به این دلیل بر برگزاری دومین سالانه با محوریت مستند اجتماعی تاکید داریم.
 
 وی با اشاره به تجلیل از ۲۲ عکاس و فعال حوزه عکس در این سالانه اظهار کرد: البته جشن عکاسی با دعوت‌نامه‌هایی با شعار «لطفا با دوربین وارد شوید» و با حضور میهمانان مختلف برگزار می‌شود. وی با انتقاد از برخی از قوانین نانوشته سد راه عکاسی مستند اجتماعی گفت: تعدادی از مدیران استانی نیز دعوت می‌شوند تا تاثیر عکاسان در مستندسازی اجتماعی را دیده و با مشکلات عکاسی مستند اجتماعی آشنا شوند زیرا در عکاسی‌های اجتماعی زیاد پیش آمده که با عکاس بدون هیچ دلیل قانونی برخورد شده است.

  رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران با بیان اینکه در این سالانه نشست‌های تخصصی با حضور اساتید مطرح کشوری در حوزه عکاسی مستند برگزار می‌شود گفت: در مراسم افتتاحیه این سالانه ۱۷ میهمان کشوری حضور دارند. او با اشاره به حضور عکاسان شهرستان‌های استان کرمان در دومین سالانه عکس کرمان گفت: امیدواریم این سالانه بحث نظری عکاسی مستند اجتماعی در جامعه عکاسان استان کرمان را ارتقا دهد. وی از انتخاب آثاری از ساتیارامامی و مجید سعیدی و نقد و بررسی آثار این عکاسان، همزمان با برگزاری این سالانه خبر داد و گفت: در سالانه دوم سعی شده است از حضور کارشناسان برجسته عکاسی در تمام نشست‌های تخصصی و مباحث مختلف استفاده شود و در یک کلام کار به شکل علمی پیش برود.
 
 دبیر دومین سالانه عکس از حضور ۳۰ عکاس میهمان از سه استان هم‌جوار یزد، فارس و هرمزگان در این سالانه خبرداد. زنده‌روح کرمانی همچنین با اشاره به افزوده شدن بخش مقالات در دومین سالانه عکس اظهار کرد: بخش مهم و کاملا ملی که می‌تواند در جامعه عکاسی ایران موثر باشد پژوهش‌های حوزه عکاسی بود که در این بخش نیز ۶ مقاله برتر در قالب کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای در این سالانه عکاسی ارائه می‌شود. 
 
 وی حامیان مالی و معنوی این سالانه را شهرداری کرمان، اداره ارشاد، حوزه هنری، مس سرچشمه، موزه صنعتی، ماهان‌گشت کریمان، لابراتوار عکسیران و رستوران باغ شاهزاده عنوان کرد.

  رئیس هیأت مدیره انجمن عکاسان ایران با اشاره به کمک‌های مالی و معنوی انجمن عکاسان ایران برای برگزاری این سالانه گفت: جای امیدواری است که سومین سالانه عکس کرمان را شهریور سال آینده به صورت سراسری برگزار کنیم و در آن بخش کرمان و ملی از هم منفک خواهد بود.

 زنده‌روح با قدردانی از مسئولین موزه صنعتی کرمان برای بازسازی فاز دوم موزه هنرهای معاصر صنعتی افزود:  بازسازی فاز دوم موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان همزمان با برگزاری این سالانه انجام شده و خوشحالیم که اولین گروهی هستیم که نمایشگاه عکاسی را در فضایی حرفه‌ای برگزار می‌کنیم. وی تاکید کرد: برای اولین بار سرفصل مطالبی که اساتید در این سالانه ارائه می‌کنند از قبل تنظیم و آماده شده است و یکی از اتفاقات در این سالانه حذف رقابت و انتخاب عکس‌ها بر مبنای مشاوره بوده است.

  همچنین در ادامه این نشست خبری مهدی جعفری – دبیر هنری دومین سالانه عکس کرمان – گفت: ۸۰۰ عکس به دبیرخانه دومین سالانه عکس کرمان رسیده و از بین این آثار ۱۲۶ اثر برگزیده شده است. وی با بیان اینکه در اجرای کارهای هنری آموزش مسئله مهمی است اظهار داشت: نمایشگاه این سالانه به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که ۸۳ اثر از پذیرفته‌شدگان، ۲۰ اثر از عکاسان پیشکسوت، ۱۳ اثر از سه عکاس تجلیل شده سالانه اول و ۱۰ اثر عکاسان میهمان در این نمایشگاه حضور دارند.

  میثم ثمرخی – مدیر موزه هنرهای معاصر کرمان – نیز در نشست خبری ویژه برگزاری دومین سالانه عکس کرمان گفت: از سال گذشته و با تصویب هیئت مدیره موزه هنرهای معاصر برپایی نمایشگاه‌هایی با سطح کیفی پایین یا مخاطب کم از لیست برگزاری موزه حذف شده است. 
 
  وی بیان کرد: با این اقدام برپایی نمایشگاه‌های گروهی و نمایشگاه‌هایی که مخاطبان زیادی را در برمی‌گیرد در این موزه برنامه‌ریزی شده است. وی تصریح کرد: عکاسی کرمان در سال‫های اخیر رشد خوبی داشته و برپایی سالانه عکس در سال گذشته باعث شده تا از نظر کیفی تا حدودی نیازهای عکاسی کرمان برآورده شود. وی افزود: امیدواریم امسال کتاب‫هایی که در حوزه عکاسی ایران توسط انتشارات کرمان چاپ شده را بتوانیم برای فروش در موزه ارائه کنیم.