نمایشگاه عکس زهره ریحانی با عنوان «ائل سَوَن» از جمعه ۲۰ شهریور ۹۴ در نگارخانه جم شیراز گشایش خواهد یافت.
 
 زهره ریحانی که دانشجوی سال سوم رشته «عکاسی» در دانشگاه هنر تهران و از اهالی ایل قشقایی است سابقا در چندین نمایشگاه گروهی عکس در خانه هنرمندان و دانشگاه هنر تهران شرکت داشته است. 
 
  زهره ریحانی هدف کلی این نمایشگاه را خلق مناسباتی نو در زندگی قشقایی چه شهری و چه ایلیاتی دانست و افزود: عکس‌های حاضر در نمایشگاه به شیوه‌ای تلفیقی و با بیان و برداشت شخصی خودم از زندگی حال ایلیاتی‌ها تهیه شده است. در زبان ترکی «ائل سون» به معنی دوستدار ایل است و قشقایی بودن خودم باعث شده تا زندگی عشایری و آمیختن آن با زندگی شهری را در ۲۹ عکس به تصویر بکشم. 
 
 وی در ادامه بیان داشت: انجام این پروژه یک سال  طول کشیده و با عکس‌هایی مستند از خانواده‌ای عشایری در شمال استان فارس شروع می‌شود و بعد سوژه‌ها به نمادی از خودشان تبدیل می‌شوند و روابط و شرایط کنونی عکاسی می‌شود و پله آخر هم عکس‌های فتومونتاژ است که بیان و دیدگاه‌های کاملا شخصی را نشان می‌دهد.

  این عکاس با تاکید بر اینکه تا به اکنون هر آنچه از قشقایی‌ها دیده‌ایم عکس‌هایی از کوچ ایل یا چادر و نوع زندگی ایلیاتی است، تصریح کرد: اکنون با توجه به عوض شدن شرایط زندگی این ضرورت وجود دارد که در زمینه هنرهای تجسمی هنر قشقایی از رئال بودن خارج شده و بیان‌های هنری و مفهومی نیز وارد کارها شود.
 
  این عکاس حوزه قشقایی در پایان اضافه کرد: واقعا نمی‌شود گفت که این چندین عکس دنیای قشقایی‌ها را بیان می‌کند، چون بحث هویت اجتماعی قومیتی است که ورای عکس‌ها می‌گنجد و تلاش من در اولین قدم نمایش نوعی تیپ‌نگاری و برداشت درونی و شخصی بوده است.

گشایش: جمعه ۲۰ شهریور – ساعت ۱۸
نمایشگاه تا ۲۵ شهریورماه ۹۴ هر روز از ساعت ۱۷ تا ۲۱ دایر است.
شیراز، بلوار جدیدالقرآن، بین کوچه ۷ و ۹، پلاک ۲۲۵، نگارخانه جم