پس از آغاز به کار کانون «معماری و شهر»، کانون «نیومدیا» (رسانه‌های نو) نیز فعالیت خود را در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز کرد.

  بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ این کانون در پی سیاست‌های جدید موزه هنرهای معاصر تهران جهت توجه بیشتر به نمایش آثار معاصر و گسترش همکاری با هنرمندان فعال در عرصه نیومدیا در ایران و جهان شکل گرفته است.

  امیر راد که مدیریت کانون را برعهده دارد از هنرمندان فعال در عرصه نیومدیا است که فعالیت‌هایی از جمله کیوریتوری، برگزاری فستیوال‌های بین‌المللی ویدئوآرت و پرفورمنس‌آرت، تدریس فلسفه هنر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات عالی و همچنین همکاری با مطبوعات در عرصه تحقیق و نوشتار را در کارنامه خود دارد و در حوزه‌های دیگر تجسمی همچون نقاشی فعال است و به عنوان یک مدیاآرتیست و با توجه به مباحث میان‌رشته‌ای در سایر حوزه‌های هنر نیز فعالیت‌هایی عملی و تحقیقی داشته است. 
 
  امیر راد در ارتباط با فعالیت‌های این کانون می‌گوید: «فعالیت‌های کانون نیومدیا در سه بخش تعریف می‌شوند: اجرایی، آموزشی، تحقیقی. فعالیت‌های اجرایی کانون نیومدیا دربرگیرنده کلیه نمایشگاه‌ها و پروژه‌های هنری در قالب نیومدیا مانند پرفورمنس آرت، ویدئو آرت، وب آرت، دیحیتال آرت، اینستالیشن، ساندآرت، سایبر آرت، ویدئو پرفورمنس و … است. در این حوزه علاوه بر تعریف پروژه‌هایی جدید ، امکان تعامل با سایر پروژه‌های همزمان در موزه هنرهای معاصرتهران، به عنوان یکی از گزینه‌های مهم مورد توجه قرار خواهد گرفت. از سویی دیگر این کانون میزبان برخی از پروژه‌های مهم بین‌المللی چه در داخل و چه در خارج از کشور خواهد بود. در این حوزه کانون تلاش خواهد کرد با جذب همکاری هنرمندان داخلی و خارجی، فعالیت‌های خود را با مرکزیت موزه هنرهای معاصر تهران، بعدی بین‌المللی بخشد.»

  این مدرس دانشگاه درباره بخش آموزشی کانون نیومدیا افزود: «با توجه به کم و یا نبود آموزش در حوزه هنر معاصر به طور عام و نیومدیا به طور خاص،  یکی از مهمترین فعالیت کانون نیومدیا، حوزه آموزش خواهد بود. گروه هدفِ این بخش دو دسته هستند: هنرمندان و مخاطبان عام. در این بخش هنرمندان فعال نیومدیا می توانند دانش خود را به ‌روز کنند و از آخرین تحولات این حوزه آگاهی کسب کنند؛ همچنین کانون نیومدیا توجهی ویژه به مخاطبان عام خواهد داشت. از آنجا که درک هنر معاصر نیاز به آگاهی و دانشی حداقلی در این حوزه دارد کانون با همکاری سایر نهادها، موسسات آموزش عالی داخلی و خارجی و دیگر گروه‌های فعال، سعی در ارتقا سطح آگاهی مخاطبان خواهد نمود. در بخش آموزش از روش‌های گوناگون آموزشی مستقیم و غیر مستقیم استفاده خواهد شد. همچنین توجه ویژه به نوجوانان و جوانان از اهداف کانون است.»

 امیر راد در ادامه به بخش تحقیقی این کانون پرداخت و گفت: «هنر معاصر و زیر مجموعه‌های آن از جمله نیومدیا  نسبت و وابستگی جدی‌ای به فعالیت‌های تئوریک دارد، از سویی نیومدیا (رسانه‌های نو) بسترمحور هستند و درهر جامعه‌ای تعاریف، چهارچوب‌ها و ویژگی‌هایی منحصر به فرد می‌یابند. به این ترتیب فعالیت‌های تحقیقی قلب، محرک و شکل دهنده سایر فعالیت‌های کانون نیومدیا خواهد بود و از اهمیت به سزایی برخوردار است. این بخش با دعوت از محققان، پژوهشگران، نویسندگان، مدرسین و منتقدین و با همکاری پویا با سایر نهادهای پژوهشی در موزه و خارج از موزه همچون دانشگاه‌ها فعالیت خود را آغاز نموده است. نتایج تحقیقی و عملی این بخش در سایر حوزه‌های اجرایی و آموزشی و همچنین در قالب رسانه‌های نوشتاری و دیداری عرضه خواهد شد.»

 او در ادامه به روند شکل‌گیری این کانون در موزه هنرهای معاصر تهران اشاره کرد و گفت: «در دوره جدید مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران کانون‌هایی تخصصی شکل گرفته و یا دوباره احیا شده‌اند مانند سینماتک و کانون معماری و شهر. به این ترتیب رفتاری حرفه‌ای با حوزه‌های گوناگون در دستور کار موزه قرارگرفته است؛ کانون نیومدیا نیز در ادامه همین سیاست شکل گرفت. از اواسط بهار ۱۳۹۴ در پی برنامه‌ریزی و شکل‌دهی به این کانون بودیم ودر نهایت پاییز ۱۳۹۴ نقطه آغاز فعالیت‌ این کانون شد.»

 مدیر کانون نیومدیا درباره اولین فعالیت‌های کانون نیومدیا در بخش‌های یاد شده افزود: «در بخش اجرایی، نمایش مجموعه‌ای ‌بین‌المللی از ویدئوآرت و سپس پرفورمنس‌آرت، آغاز فعالیت‌های کانون نیومدیا در پاییز خواهد بود. در بخش آموزشی کارگاه‌هایی در نظر گرفته شده است که در وبسایت موزه هنرهای معاصرتهران اعلام خواهد شد و در بخش تحقیقی نیز در حال شکل‌دهی گروه محققین هستیم.»