استودیوی شرکت «رویای بهشت» در تهران ۱۶ مهر ۹۴ میزبان جشن تولد دو تن از اساتید عکاسی شد.

  شانزدهم مهرماه سالروز تولد دو تن از اساتید پیشکسوت عکاسی ایران، اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی است که در یک حرکت ابتکاری شرکت نقش رویای بهشت با برپایی مراسمی دوستانه این روز را جشن گرفت. در بخشی از این مراسم هنرمندان عکاس به ذکر خاطره و یا بیان احساس در مورد این دو پیشکسوت پرداختند.

  محسن راستانی با اشاره به سابقه آشنایی قدیمش با این اساتید، گفت: با توجه به آنچه از عکاسان در مورد اینکه عکاسی را کی و چگونه شروع کرده‌اند و چه افرادی در کشور در آشنایی با عکاسی آنها تاثیرگذار بوده‌اند، شنیده می شود به اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی می‌رسیم و متوجه می‌شویم که این اساتید نه تنها در حاشیه نبوده‌اند بلکه در مرکز بوده‌اند و هر کسی به عکاسی علاقمند بوده از طریق مقالات و کتاب‌های این دوستان با عکاسی آشنا شده است.



 این هنرمند پیشکسوت در ادامه افزود: به نظر من تجلیل از این  افراد در این جایگاه نباید به یک  جشن تولد صمیمانه و گرامیداشتی در یک محفل خصوصی خلاصه شود در حالی که این مراسم در واقع تجلیل از عکاسی ایران است. راستانی تاکید کرد: این اشاره‌ای است به اینکه افشین شاهرودی و اسماعیل عباسی در ادبیات عکاسی ایران و در متانت و تحمل آرا موثر بوده اند و شاید من و دیگر دوستان تا این حد در این مسئله توفیق نداشته‌ایم. خالق مجموعه عکس «خانواده ایرانی» افزود: امروز شاید کسی از این دوستان عکسی را انتظار نداشته باشد اما اثری که از آنها باقی مانده و باید بماند، این متانت و فرهنگ عکاسی است که از طریق بعد شخصیتشان القا و ماندگار شده است.

  حسن غفاری عکاس دیگری بود که گفت: ما در اوایل دهه شصت تنها عکس بزرگی که می‌دیدیم پشت ویترین عکاسی‌ها بود و تنها عکس‌هایی که از تهران می‌دیدیم آثاری بودند که به صورت پوستر چاپ شده و در ایام دهه فجر در جای جای کشور نصب و رویت می‌شدند. عکس‌های ابعاد کوچک هم به عکس‌های یادگاری مربوط به نوروز و جشن‌ها و مهمانی‌های خانوادگی خلاصه می شد تا اینکه با تلاش نصراله کسرائیان کتاب‌های عکس با هدف بازگشت مالی و اقتصاد هنر منتشر شد. پس از آن بود که با کتاب «پنجاه و پنج عکس» افشین شاهرودی روبرو شدیم و انگیزه پیدا کردیم که به عکاسی بپردازیم و سعی کنیم آثاری همچون عکس‌های شاهرودی خلق کنیم.

  این عکاس میراث فرهنگی افزود: پس از آن بود که نیازمند تئوری شدیم و کتاب «آرتور روتشتاین: مباحثی دربارهٔ عکاسی مستند و عکاسی برای مطبوعات» با ترجمه شاهرودی منتشر شد که هیچ کتابی تا قبل از آن با این قدرت و انسجام در مورد عکاسی مستند اجتماعی در ایران وجود نداشت. پس از آن هم با نوشته و کتاب‌های اسماعیل عباسی آشنا شدیم. غفاری به نمایندگی از همه هم نسلان خود در رشته عکاسی گفت: به جرات می توانم به گویم که ما همه مدیون شما هستیم و آنچه که من در بیان مفاهیم عکاسی و تدریس ان دارم با کمک گرفتن بر آثار شما است.



  افشین شاهرودی هم که در ابتدای شصت و ششمین سال زندگی خود بود، در ادامه مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: من از برگزاری این برنامه به دو دلیل خوشحالم. یکی اینکه به هرحال هر کسی از اینکه مورد توجه و قدردانی قرار بگیرد خوشحال می شود. دیگر اینکه احساس کردم که قدم‌هایی دارد برداشته می شود که شرایطی را برای ما برای بده بستان‌های عاطفی فراهم می‌کند که بسیار جای تقدیر دارد، چرا که ما خیلی وقتها به بهانه‌ای مختلفی نظیر سخنرانی، کارگاه و کلاس دور هم جمع می‌شویم و با یکدیگر مبادله اطلاعات می‌کنیم.

   اسماعیل عباسی هم به عنوان آخرین سخنران، در مراسم گرامیداشت آغاز شصت نهمین سال زندگی خود گفت: من هم به نوبه خودم از این توجه تشکر می‌کنم اما تاکید و تصریح می‌کنم که من هیچ کس را مدیون خود نمی‌دانم و هیچ منتی بر کسی به عنوان دانشجو شاگرد مستقیم و یا غیرمستقیم خودم ندارم چرا که ما به کار و وظیفه خود عمل کرده و تدریس و یا تالیفی کرده‌ایم که شاید در طی این سال‌ها صدها نفر از این مطالب بهره‌مند شده‌اند ولی تنها تعدادی از آنها عکاس شده و تعداد کمتری عکاس مانده‌اند و شاید در بین همه شاگردان ما افرادی بوده‌اند که بعدها به کار خلاف پرداخته‌اند. بنابراین این مسئله نشان می‌دهد که اگر هر کسی در مسیر درست پیشرفت کرده است همت خودش بوده و ما هیچ منت و توقعی نداریم.



  در بخش پایانی این مراسم اسماعیل عباسی و افشین شاهرودی کیک تولد خود را بریدند و عکسی به یادگار با همه حضار انداختند. این مراسم به همت وجیه‌الله شیرمحمدی و محسن زین‌العابدینی در استودیو «رویای بهشت» و در آغاز شصت و نهمین سال زندگی اسماعیل عباسی و شصت و ششمین سال زندگی افشین شاهرودی و با حضور جمعی از فعالان عرصه عکاسی ایران برگزار شد مرضیه خرسند، مژگان طریقی، سعید محمودی ازناوه، داریوش کیانی، مهدی وثوق‌نیا، بهنام صدیقی، ساسان مویدی، سیوا شهباز، کرامت منظوری، محمدصالح حجت‌الاسلامی هم از حاضران در این مراسم بودند.