چاپ نخست کتاب «عکس و دیدن عکس» نوشتهٔ یوریک کریم مسیحی توسط نشر بیدگل به تازگی روانهٔ بازار شده است. 

  این کتاب در قطع وزیری با ۲۸۴ صفحهٔ مصور در تیراژ هزار نسخه و به قیمت ۴۸ هزار تومان به چاپ رسیده است. کلیهٔ عکاسان و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «عکس و عکس دیدن» را هم‌اکنون از «فروشگاه آنلاین کتاب عکاسی»  به صورت اینترنتی خریداری و در سراسر کشور تحویل بگیرند.

  این کتاب شامل ۲۶ فصل کوتاه است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از «عکس چیست؟»، «در این کتاب عکس چیست؟»، «عکس خوب چیست؟»، «عکس بد کدام است؟»، «اول چه می‌بینیم؟»، «تداعی»، «همنشینی»، «تبارشناسی»، «پیش‌فرض و پیش‌فهم»، «زاویه دید»، «دیدن، خواندن، فهمیدن»، «سه حالت»، «نیت عکاس»، «تاویل»، «کادر، کادربندی»، «نامِ عکس، شرحِ عکس»، «سیاه و سفید، رنگی، رنگین»، «زیبایی»، «آنالوگ، دیجیتال»، «قصه، روایت»، «سیکوئنس»، «ت، مثل تقلب»، «ذاتن ارزشمند»، «من که بهترم»، «نقد عکس» و «نتیجه‌گیری».

 یوریک کریم‌مسیحی در بخشی از پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «امروزه، به سبب امکانات گسترده‌ای که فناوری دیجیتال در دوربین‌های عکاسی و گوشی‌های تلفن همراه در اختیار همگان قرار داده، دیگر مرز روشنی بین عکاس و غیرعکاس دیده نمی‌شود. از آن رو که امکانات یاد شده فرصت عکسبرداریِ آسان، پرشمار و بی‌هزینه را به همگان می‌دهد، امکانِ سطحی، پیش‌پا افتاده و مبتذل شدن عکاسی نیز فراهم آمده است. از این رو، دانش، یا دستِ کم سلیقه عکاسی داشتن، نه تنها می‌تواند از سقوط عکاس و عکاسی به چاه ابتذال جلوگیری کند، بلکه می‌تواند آفریدن عکس خوب و دیدن آگاهانه عکس‌ها را همراه آورد.»