فیلم «تیر شکسته» به کارگردانی دلمر دیوز از بخش چشم‌انداز سینمای وسترن روز یکشنبه ۱۰ آبان ۹۴ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

  بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در ادامه برنامه نمایش فیلم در سالن سینما تک موزه، سومین فیلم از بخش چشم‌انداز سینمای وسترن در فصل پائیز۹۴ (دوره چهل و یکم) روز یکشنبه ۱۰ آبان جاری از ساعت ۱۷، فیلم «تیر شکسته» به کارگردانی دلمر دیوز، محصول سال ۱۹۵۰ به مدت ۹۳ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی در موزه‌ هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. برای تهیه بلیت این اکران می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.
 
  «تیر شکسته» روایت سرراست و ساختار ساده‌ای دارد. تام جفردز ـ افسر سابقِ ارتشِ شمال و جوینده‌ی طلای فعلی ـ مرزنشین است. جایی میانِ سکونت‌گاه سفیدپوستانِ آمریکایی و قُرُق‌گاه سرخپوستانِ آپاچی. مرزمیان تمدّن انسانی و طبیعت وحشی. از همین سرآغاز دو رمز اساسیِ نوع‌شناسی ژانر وسترن در فیلم نمایان می‌شود. پس قراردادها مشخّص‌اند. می‌توان حدس زد تحرّکات قهرمان/اسطوره‌ی گاوچرانِ ما (جیمز استوارت) درمحل تلاقی این دو ارزشِ متغایر صورت می‌گیرد. کابویِ تنهای خستگی‌ناپذیر مدام بینِ این دو میدان در رفت‌وآمد خواهد بود و الباقی قصّه طبقِ پیش‌فرض‌ها و انتظارات همیشگی مخاطب جلو می‌رود و پایان می‌پذیرد: یک مرد با یک اسب و یک اسلحه که آپاچی‌ها و آدم‌بدها را به سزای اعمالشان می‌رساند، شهر را برای زن‌ها امن می‌کند امّا آن‌ها را به حال خودشان وامی‌نهد، و در انتها منطقه را به‌تنهایی ترک می‌کند. ولی این‌طور نیست. «تیر شکسته» احترام عجیب و بی‌سابقه‌ای برای سرخپوست‌ها قائل است. فیلم آپاچی‌ها را شبیه حیوانات وحشی نمایش نمی‌دهد. درسی که کابوی در نخستین مواجهه‌ی سرخ و سفید می‌آموزد این است: «مادرانِ آپاچی برای پسرانشان گریه می‌کنند و مردانِ آپاچی حسِّ جوانمردی دارند.» آن‌ها شبیه آدم‌های عادّی هستند. او تصمیم می‌گیرد با رییسِ آپاچی‌ها ـ کوچیس ـ ملاقات کند و برای جلوگیری از جنگ و برقراریِ صلح میانجی سفیدپوست‌ها و سرخپوست‌ها شود.
 
  یادآوری می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانندجهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل پائیز، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.