فیلم «دروازه شیطان» به کارگردانی آنتونی مان از بخش چشم‌انداز سینمای وسترن، چهارشنبه ۱۳ آبان ۹۴ در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

  بنا به گزارش روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ در ادامه برنامه نمایش فیلم در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران، چهارمین فیلم از بخش چشم‌انداز سینمای وسترن در فصل پائیز۹۴ (دوره چهل و یکم)، روز چهارشنبه ۱۳ آبان جاری از ساعت ۱۷، فیلم «دروازه شیطان» به کارگردانی آنتونی مان، محصول سال ۱۹۵۰ به مدت ۸۴ دقیقه به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی به نمایش در می‌آید.

   جیمز استیوارت در وسترن‌های آنتونی مان، با طبیعت ارتباط مستقیم و نزدیک دارد تا به اهدافش برسد؛ در گوشه‌ای سینه‌خیز می‌رود، در جای دیگر می‌جهد، از صخره‌ها مدد می‌جوید تا دشمن را از کمین‌گاه‌اش بیرون بکشد.
 
  «دروازه‌ی شیطان» نیز،از یک منظر، وسترنی است در ادامه‌ی همین نگاه. لَنس سرخ‌پوست، که از جبهه‌های جنگ برگشته و مدال افتخار به سینه دارد، ابتدا تصور مثبتی نسبت به سفید‌پوستان دارد و می‌کوشد پدرش را نیز در این خوش‌بینی سهیم کند، اما در ادامه، سویه‌ی هولناک اهالی وایومینگ را به چشم خودش می‌بیند و آرامش را در گروی گریز از فضای به‌ظاهر متمدن‌تر آن‌جا و پناه‌بردن به طبیعت زادگاه‌اش می‌یابد. اوج این نگاه در صحنه‌ای از فیلم پدیدار می‌شود که لَنس، خطاب به اُری که می‌کوشد او را به سازش وا‌ دارد، این جملات را می‌گوید: «توضیح این‌که یه سرخ‌پوست نسبت به زمین چه حسی داره، سخته؛ درست مثل خونِ توی رگ‌های ماست. عشقیه که درون ما وجود داره… پدرم می‌گفت زمین مادر ماست.» که بخشی از جملاتی است که پدرش، در آستانه‌ی مرگ، به او می‌گوید: «تو باید این زمین‌ها رو برای همیشه حفظ کنی، چون من بخشی از اون‌هام. یه سرخ‌پوست، بدون زمین روحش رو، رگ‌های قلب‌ش رو، از دست می‌ده. چمن‌زارهای دلپذیر، مادر ما… زمین».
 
 یادآوری می‌شود؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از برنامه‌های نمایش فیلم در فصل پائیز، روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۷ به سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۵۱۹۶۵ تماس حاصل کنند.